DELOITTE: Impozitarea cu 70% a veniturilor din surse incerte ridică probleme de constituționalitate

Publicat: 15 03. 2024, 12:23
Actualizat: 15 03. 2024, 12:50
Foto caracter ilustrativ / Sursa foto: Shutterstock

Specialiștii Deloitte atrag atenția că propunerea de impozitare cu 70% a veniturilor din surse neidentificate, care urmează să se aplice de la 1 iulie, ridică unele probleme de constituționalitate.

Din punct de vedere juridic și social, creșterea unui impozit până la o cotă de 70% poate să fie interpretată ca fiind o modalitate de stimulare a conformării fiscale, dar și un element sancționator-preventiv, aceasta pe lângă scopul general de colectare a unor venituri pentru bugetul de stat.

Scopul de stimulare a conformării fiscale ar trebui să determine orice contribuabil să își evalueze situația fiscală și să își declare eventualele venituri ce ulterior ar putea fi calificate de autorități ca având o sursă neidentificată până la data de 1 iulie 2024, tocmai pentru a evita aplicarea cotei de 70%, arată Adevărul.

Totuși, având în vedere modul de redactare a prevederilor legale, o analiză procedurală a textului de lege ar putea să conducă la concluzia că textul este neconstituțional. Din perspectiva aplicării în timp a legii, impozitarea cu noua cotă prin deciziile de impunere emise începând cu 1 iulie 2024 ar încălca principiul constituțional al neretroactivității, care prevede că legea (cu excepția celei penale, mai favorabile) nu poate să producă efecte pentru trecut.

Mai exact, având în vedere faptul că inspectorii fiscali ar putea emite decizia de impunere după data de 1 iulie 2024 pentru contribuabilii aflați în procedura de verificare a situației fiscale personale înainte de această dată, noile prevederi ar putea atrage aplicarea cotei de 70% asupra veniturilor cu sursă neidentificată indiferent de momentul obținerii ori constatării acestora sau de cel al demarării verificării. În cazul acestor contribuabili, conformarea voluntară nu ar ajuta în mod real, iar scopul urmărit, de stimulare a conformării, nu ar putea fi îndeplinit. În plus, în această ipoteză, contribuabilul aflat în inspecție ar fi mai degrabă dependent de interpretarea inspectorului fiscal, aspect ce creează o lipsă de previzibilitate și o discriminare, sancționate la rândul lor în jurisprudența Curții Europene a Drepturilor Omului.