PWC: Digitalizarea documentației va simplifica inspecțiile fiscale. 70% dintre companii, nemulțumite de volumul de „hârtii” solicitate de ANAF

Publicat: 12 03. 2021, 12:31

Volumul de informații și documente solicitate de echipa de inspecții fiscale și lipsa de comunicare eficientă cu administrația fiscală sunt aspectele care aduc cele mai mari nemulțumiri companiilor au arătat 59%, respectiv, 33% dintre companiile respondente la un sondaj realizat de PwC România și D&B David și Baias în cadrul unui eveniment online.

Astfel, 70% dintre cele aproximativ 300 de companii participante la sondaj indică serviciile intragrup drept cea mai importantă temă vizată de inspecțiile fiscale din cauza volumului mare de documente solicitate și a termenelor scurte de predare. Acestea sunt urmate de controalele privind prețurile de transfer (20%) și de cele care vizează tichetele cadou (10%).

Aproape trei sferturi dintre companii au arătat că nivelul obligațiilor suplimentare impuse în cadrul controlului fiscal au fost mai mici de un milion euro, 17% au menționat sume între 1 și 10 milioane euro și 9% peste 10 milioane euro, potrivit studiului prezentat de specialiștii PwC România și D&B David Baias, la o conferință online ad-hoc.

Soluțiile de digitalizare sunt recomandate pentru a simplifica procedura de inspecție fiscală

Pentru a se pregăti pentru inspecția fiscală, companiile ar trebui să aibă gata și să poată prezenta în orice moment documentația aferentă, cu atenție maximă la toate detaliile, spune Dan Dascălu, Partener și Lider al Practicii de Litigii, D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC România. El adaugă că, într-adevăr, documentația este extrem de voluminoasă, astfel că soluțiile de digitalizare sunt recomandate pentru a simplifica procedura, mai ales că ANAF va continua să comunice și să verifice documentele de la distanță.

„Ambiția administrației fiscale este să realizeze 30% din activitatea de control din acest an pe cale de verificare documentară. Prin urmare, digitalizarea documentației de ambele părți ale ”baricadei” vă va ajuta să desfășurați un asemenea control mai ușor, mai rapid și cu potențialul de a obține rezultate cât mai bune”, a declarat Dan Dascălu – D&B David și Baias.

Astfel, cele mai interesante aspecte legate de procedurile și spețele legate de inspecția fiscală au fost dezbătute în cadrul evenimentului online, în special aspecte legate de o apărare ulterioară a drepturilor acestora companiilor în diferitele proceduri necontencioase sau contencioase de tip administrativ sau judecătoresc, inclusiv în fața instanței Curții de Justiție a Uniunii Europene, a explicat Dan Dascălu.

 Operațiunea ”Pandora” lansată de DGAF: inspecții aferente tichetelor cadou

Una dintre cele mai mari provocări existente în prezent o reprezintă inspecțiile aferente tichetelor cadou, inițiate la cele mai multe dintre companiile ce au fost supuse controlului DGAF în cadrul Operațiunii ”Pandora”, dar încă nefinalizate, întrucât se pare că există discuții la nivelul ANAF pentru stabilirea unei abordări unitare în aceste demersuri de control ce implică particularități diferite la contribuabilii controlați.

Modificările legislative aduse în această privință de Legea nr.296/2020 au fost, de asemenea, discutate, mai ales că, din păcate, lasă în continuare multe semne de întrebare în planificarea activităților din domeniu pentru viitor.

Mirela Calugăreanu, președintele ANAF: nu s-a discutat încă despre o eventuală prelungire a anulării obligațiilor fiscale accesorii

”Pentru cei interesați am reamintit că mai au timp să utilizeze diferitele facilități puse la dispoziție în cadrul pandemiei, precum anularea obligațiilor fiscale accesorii, așa-zisă aministie fiscală, și eșalonarea simplificată, în condițiile în care efectele lor vor înceta la 31 martie 2021, iar Mirela Calugăreanu, președintele ANAF, a menționat, în timpul conferinței noastre de taxe, că nu s-a discutat încă despre o eventuală prelungire a lor, așa cum s-a întâmplat în decembrie 2020” a arătat în încheiere Dan Dascălu.

Sondajul a fost realizat în cadrul webinarului ”Inspecțiile fiscale: În căutarea echilibrului în raportul de forțe – autorități fiscale și contribuabili”, organizat de PwC România și D&B David și Baias pe 3 Martie, la care au participat circa 300 de companii din diverse industrii.