Industriile din România cu cea mai spectaculoasă evoluție în ultimii 12 ani

Publicat: 13 10. 2016, 16:04
Actualizat: 18 08. 2017, 22:46
Povestea Loganului, marca devenită celebră la nivelul întregii lumi, începe acum 12 ani: primul model de Logan a fost lansat în iunie 2004 la Paris, ajungând pe piață în luna septembrie a aceluiași an. Acela a fost un moment de cotitură pentru uzina de la Mioveni, Logan devenind una dintre cele mai bine vândute mașini pe piețele în curs de dezvoltare. Dacia, deținută de francezii de la Renault, este în prezent cel mai mare exportator al României și cea mai mare companie de pe plan local în funcție de cifra de afaceri.
 
2004 a fost și momentul zero al industriei auto, care a înregistrat în ultimii zece ani o creștere a cifrei de afaceri de la 3,8 miliarde de euro în 2005, primul an întreg de producție al modelului Logan (când încă se puneau bazele acestui domeniu în România), la 19 miliarde de euro în 2015. Livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în 2015, o creștere generală de 20,2% comparativ cu 2014, imagine care se aseamănă cu cea din perioada de dinainte de căderea Lehman Brothers.
 
Cei 600 de producători din industria automotive au peste 200.000 de salariați și afaceri cumulate de 12,5 miliarde de euro. În cazul producției de automobile, Dacia și Ford au generat în 2015 afaceri de circa 5,4 miliarde de euro, în creștere cu 6% față de 2014, dinamica fiind susținută mai cu seamă de activitatea de la Mioveni, unde se află Uzina Dacia. În timp ce businessul americanilor a fost afectat de scăderea producției modelului B-Max cu circa 25%, la circa 51.000 de mașini, Dacia a menținut producția la circa 340.000 de automobile. Iar anul trecut a fost finalizată o investiție de
300 de milioane de euro a grupului Daimler, la Sebeș, unde germanii au investit 300 de milioane de euro într-o nouă fabrică de cutii de viteze.
 
Greu de cuprins în câteva exemple cele mai importante momente din ultimii 12 ani în în IT, însă câteva merită punctate, mai cu seamă din prisma antreprenorilor care au crescut afaceri în acest domeniu. În 2006, antreprenorii din domeniul tehnologiei au cules roadele eforturilor lor. La nici 30 de ani, Bogdan Putinică, acționarul majoritar la furnizorul de soft IP Devel, își vindea compania către elvețienii de la Adecco, cel mai important jucător din lume în domeniul resurselor umane, pentru 7 milioane de dolari. În luna ianuarie a aceluiași an, Microsoft a cumpărat UMT, compania fondată de Cătălin Olteanu. În perioada 2000-2006, UMT dezvoltase un software pentru managementul portofoliului de proiecte. La momentul achiziției, valoarea portofoliilor de proiecte administrate cu software-ul UMT depașea 20 de miliarde de dolari. EasyCall, furnizor de servicii de tip callcenter pornit în anul 2003 de către Vladimir Sterescu a fost preluat în luna octombrie de catre compania americană Computer Generated Systems (CGS). Valoarea tranzacției nu a fost facută publică de oficialii celor două companii, dar surse din piață estimau o sumă de ordinul milioanelor de euro, probabil undeva în jurul a 6 sau
7 milioane.
 
Achiziția a 70% din eMag de către Naspers pentru 83 milioane dolari, în 2012, prin care retailerul online a fost evaluat la aproximativ 119 milioane de dolari, a reprezentat cea mai mare tranzacție în care a fost implicat un jucător din industria online locală. eMag a fost evaluată astfel cu un spectaculos multiplu de peste 70 al profitului net din 2011.
 
Citiți în continuare pe Business Magazin.