Le Figaro: Franța vrea avansarea proiectului ”Canalului Suez al secolului 21”, un CORIDOR între India și Europa

Publicat: 12 02. 2024, 16:47

Administrația Emmanuel Macron vrea avansarea unui proiect pentru construcția unui coridor logistic între India, Peninsula Arabia și Europa, considerat o alternativă la proiectul chinez denumit ”Noul Drum al Mătăsii”, conform cotidianului Le Figaro.

Președintele Emmanuel Macron l-a numit pe Gérard Mestrallet, fost director al companiei Engie și președinte al grupului Suez, emisar special pentru proiectul culoarului logistic de integrare a Europei și Asiei.

Coridorul Economic India-Orientul Mijlociu-Europa (India Middle East Europe Economic Corridor, IMEC) are rolul de a oferi o alternativă la proiectul chinez ”Noul Drum al Mătăsii”, urmând să facă legătura între India și Europa prin Peninsula Arabia.

Proiectul a fost anunțat în septembrie 2023, la New Delhi, cu ocazia summitului Grupului națiunilor dezvoltate și emergente (G20). Planul a fost aprobat de președintele SUA, Joe Biden, de premierul Indiei, Narendra Modi, de prințul Mohammed bin Salman, liderul de facto al Arabiei Saudite, de Mohammed bin Zayed, președintele Emiratelor Arabe Unite, de președintele Franței, Emmanuel Macron, cancelarul german Olaf Scholz și premierul italian Giorgia Meloni. Proiectul logistic este susținut și de Uniunea Europeană.

”Canalul Suez al secolului 21”, ”un proiect pentru pace”

Coridorul de transport și aprovizionare este supranumit de Președinția Franței drept ”Canalul Suez al secolului 21”. Proiectul va include o rețea de culoare maritime și căi ferate, cabluri de fibră optică și conducte pentru aprovizionarea cu gaze și hidrogen.

”Oferă o oportunitate de promovare a modelului nostru comercial, prin dezvoltarea creșterii economice și a tranziției spre energii cu emisii poluante reduse”, anunță Palatul Élysée.

Potrivit unor oficiali citați de presa americană, vor fi necesare investiții de aproximativ 600 de miliarde de dolari (557,2 miliarde de euro).

Războiul dintre Israel și grupul islamist palestinian Hamas, izbucnit în octombrie 2023, a generat dubii asupra dezvoltării imediate a culoarului logistic, care ar trebui să tranziteze Iordania și Israelul. Portul israelian Haifa urmează să fie o platformă esențială la Marea Mediterană.

”Când va reveni pacea, interesul pentru acest coridor va fi important”, explică noul emisar francez, Gérard Mestrallet.

În vârstă de 74 de ani, Gérard Mestrallet a condus grupul Suez, constructorul Canalului Suez, care face legătura, prin Egipt, între Marea Mediterană și Marea Roșie.

”Nu este nimic mai puțin decât un Canal Suez al secolului 21, un proiect de pace pentru următoarele decenii”, a subliniat Gérard Mestrallet.

Președintele Emmanuel Macron ”vrea ca Franța să devină un actor-cheie în acest proiect”, Portul Marsilia fiind punct de intrare a coridorului în Europa, a subliniat Palatul Élysée.

Foto: Profimedia

Citește și:

Marea Britanie se confruntă cu efecte economice pe termen lung din cauza BREXIT