Motivul pentru care CFR Călători vrea motorină din rezerva de stat

Publicat: 21 11. 2012, 12:11
Actualizat: 31 08. 2014, 22:48

Ministerul Transporturilor intenționează să scoată din rezerva de stat 20.000 tone de motorină și 500 tone de combustibil lichid ușor care să fie furnizate CFR Călători, cu titlu de împrumut, pentru a putea asigura transportul de persoane și pentru a evita creșterea costurilor în această iarnă, informează Mediafax.

„Necesitatea adoptării unor măsuri pentru asigurarea transportului de persoane în condiții de iarna normală și extremă, pentru asigurarea funcționării sistemului de transport feroviar de călători în
perioada de iarnă, precum și evitarea eforturilor financiare mari pentru SNTFC CFR Călători SA, care ar avea influențe negative asupra prețului de cost al transportului, justifică promovarea
prezentului act normativ astfel încât să poată fi aprobat de Guvern în regim de urgență”, se arată în nota de fundamentare a unui proiect de Ordonanță de Urgență promovat de Ministerul Transporturilor.

Împrumutul, valabil până la 31 octombrie 2013, vizează motorină pentru motoare diesel și combustibil lichid ușor, de tip M, pentru centrale termice.

Proiectul prevede ca în cazul nerestituirii împrumutului CFR Călători să suporte, pentru primele 30 de zile, penalități de întârziere de 0,25% pe zi din valoarea produselor prevăzute în contract.

„Până la dezdăunarea integrală a Administrației Naționale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale, operatorul economic debitor va suporta majorări de întârziere la plată la nivelul celor prevăzute de lege pentru creanțele bugetare, precum și dobânda de referință stabilită de Banca Națională a României, percepute pe toată perioada derulării împrumutului”, potrivit sursei citate.

CFR Călători întâmpină „greutăți deosebite” în achiziționarea de combustibil pentru motoarele diesel, întrucât, pe de o parte, la licitațiile pentru cumpărarea de motorină organizate la Bursa Română de Mărfuri nu se prezintă ofertanți, iar pe de altă parte asigurarea transportului feroviar de călători pe timp de iarnă determină creșterea consumurilor de combustibili, ceea ce conduce și la influențe negative asupra prețului de cost al transportului, se arată în proiect.

În nota de fundamentare se mai precizează că neluarea acestor măsuri pune în pericol asigurarea transportului.