Numărul retailerilor interesați să se extindă în România anul viitor este în scădere
Numărul retailerilor interesați să se extindă pe piața românească anul viitor este mai mic decât cel din 2011, potrivit unui sondaj al companiei de consultanță imobiliară CBRE în rândul a 100 de companii, din care reiese că mai puțin de 10% dintre acestea văd România ca viitoare destinație, informează Mediafax.
Anul trecut, aproape 15% dintre retaileri vedeau România ca o posibilă piață de extindere în 2012, potrivit CBRE.
Alte piețe din Europa Centrală și de Est, care atrag interesul a mai puțin de 10% dintre retailerii contactați mai sunt Croația, Ungaria, Grecia, Slovacia, Bulgaria și Serbia.
În această categorie se regăsesc însă și piețe importante din Europa, precum Danemarca, Portugalia, Norvegia, Finlanda și Irlanda.
Cea mai importantă țintă pentru retaileri în 2013 este Germania (peste 50% dintre companii), ceea ce reflectă o economie relativ puternică. Toate celelalte țări sunt vizate de un număr mai redus de retaileri decât anul trecut. După Germania, următoarele piețe care sunt pe harta unui număr mare de retaileri anul viitor sunt Austria, Olanda, Marea Britanie, Polonia, Spania și Franța (cu procente de 20-49% din total).
Din sondaj mai reiese că planurile retailerilor în ceea ce privește numărul de magazine pe care le au în plan pentru deschidere în 2013 nu s-au schimbat semnificativ.
Astfel, o proporție similară de retaileri cu cea de anul trecut au în plan deschidere a până în 10 magazine (44%). O treime dintre companii – mai multe decât anul trecut – vor să deschidă 11-30 de unități, ceea ce reflectă, susțin autorii sondajului, un nivel ambițios, dar realistic, de extindere, având în vedere dificultățile de a accesa spațiile cele mai bune în multe piețe.
„Oricum, planurile mari de expansiune s-au menținut pe agenda câtorva retaileri, 20% dintre aceștia având ca țintă deschiderea a peste 30 de magazine, față de 25% anul trecut”, apreciază sursa citată.
Sondajul a luat în calcul planurile de extindere și în mediul online ale retailerilor. Din acest punct de vedere, 40% dintre companiile care activează deja în acest mediu vor să mărească aria de acoperire în viitor, dintre care 28% în 2013.