Realitatea din spatele superofertelor. Ce se întâmplă în fiecare hipermarket din 2008 încoace

Publicat: 19 08. 2016, 08:13
Actualizat: 19 08. 2016, 12:14

În cele aproape 1.700 de hiper­mar­keturi, supermarketuri și ma­gazine de tip discount din co­merțul modern erau angajați la finalul anului trecut aproape 72.000 de salariați, potrivit datelor pu­bli­ce.

Numărul de angajați aproape s-a du­blat în perioada 2008-2015, în timp ce nu­­mărul de magazine a crescut de peste pa­­tru ori. Astfel, numărul mediu de sa­la­­riați per unitate a scăzut la mai puțin de jumătate.

Dintre cele zece rețele ana­li­­zate de ZF, opt sunt pe minus la indi­ca­­to­rul angajați per magazin. Singura re­țea care și-a majorat numărul mediu de sala­riați per magazin a fost Profi, pe când la Lidl indicatorul a rămas constant.

„Diferențele foarte mari (de număr de salariați per magazin, n.red.) sunt date de schimbările din piață în ultimii ani. (…) În contextul con­curenței tot mai acerbe și al puterii de cumpărare scăzu­te, au avut loc și scăderi de vânzări per ma­­ga­zin. Astfel, singura metodă la care au apelat retailerii străini a fost re­du­cerea cos­turilor. Acest lucru a în­sem­nat și re­struc­turări de personal”, spune Oa­na Botolan Datki, SEE managing part­ner în cadrul companiei cu activități în sec­torul resurselor umane Consulteam.

Ea spune că scăderile de consum din perioada 2009-2011 nu au fost recupe­ra­te încă, iar lupta tot mai acerbă pentru cli­enți între rețele a dus la restructurări.

Consumul intern a crescut anul tre­cut cu 8,9%, amintind de anii de boom. Cifra de afaceri din comerțul cu amă­nun­tul, principalul indicator al consu­mu­lui, mai are însă de recuperat 1,6% pentru a reveni la nivelul din 2008, unul dintre cei mai buni ani pentru economia locală, potrivit calculelor ZF.

Comerțul modern este unul dintre ce­le mai importante sectoare din eco­no­mie, cu afaceri totale de 10 mld. euro anual.

Citește în continuare pe zf.