Replică pentru transportatori: „ASF nu stabilește tarifele de referință RCA, doar le publică”

Publicat: 19 05. 2021, 20:21
Noile tarife pentru RCA 2021. Asigurarea auto obligatorie, mai scumpă pentru toți șoferii! / Sursa FOTO: quoteinspector.com

Autoritatea de Supraveghere Financiară precizează că nu are atribuții în stabilirea tarifului de referință RCA, în replică la declarațiile reprezentanților transportatorilor, care acuză că firmele de asigurări sunt favorizate, în detrimentul a nouă milioane de șoferi.

Estimarea tarifelor de referință RCA se realizează pe baza datelor statistice privind piața asigurărilor RCA, respectiv date istorice, pe ultimii cinci ani, referitoare la polițele de asigurare și la daunele aferente. Prin urmare, cele mai recente tarife de referință nu sunt reprezentative pentru evenimentele perioadei de pandemie COVID-19, cu trafic redus și accidente mai puține, au transmis, joi, reprezentanții Autorității de Supraveghere Financiară, în replică la afimațiile reprezentanților Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Acuzațiile transportatorilor

Transportatorii au criticat faptul că tariful de referință a fost majorat, conform datelor ASF, cu toate că numărul de accidente a scăzut, atât în 2019, ultimul an luat în calcul pentru stabilirea tarifului, cât și în 2020, pe fondul restricțiilor de circulație impuse ca urmare a pandemiei.

COTAR îşi exprimă îngrijorarea faţă de creşterea tarifului de referinţă al RCA publicat de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF). În timp ce firmele de asigurări din alte ţări au restituit şoferilor o parte din valoarea preţului RCA perceput în avans, pe fondul restricţiilor de circulaţie cauzate de pandemia Covid – 19 şi a valorilor de trafic scăzute, în România a crescut preţul RCA, în aceleaşi condiţii de reducere a numărului de accidente”, se precizează în comunicatul organizaţiei patronale, citat de Agerpres.

Potrivit sursei citate, preşedintele COTAR, Vasile Ştefănescu, consideră că ASF favorizează astfel firmele de asigurări, în detrimentul şoferilor.

„Există o mare problemă, iar toate indiciile din ultimii ani arată că acest sector de activitate din cadrul ASF, condus de domnul vicepreşedinte Roşu, este măcinat de grave probleme interne, care pun sub semnul întrebării capacitatea şi integritatea persoanelor aflate în conducerea acestui sector. Când numărul de accidente e în scădere abruptă în ultimii doi ani, iar tariful de referinţă al poliţei RCA, în loc să scadă, creşte în permanenţă, este clar că vorbim despre greşeli grave şi repetate, care favorizează firmele de asigurari şi care prejudiciază interesele celor 9 milioane de şoferi români, pe care Statul Român ar trebui să-i protejeze”, a afirmat preşedintele COTAR, citat în comunicat.

ASF: Tarifele de referință nu sunt cele la care se încheie RCA în piață

În replică, ASF precizează că doar publică tarifele de referință pentru polițele auto obligatorii RCA, în conformitate cu prevederile Legii nr. 132/2017, tarife care sunt calculate semestrial, potrivit prevederilor legale, de o companie independentă în funcție de: categoriile de vehicule (autoturisme, autovehicule transport marfă, autovehicule transport persoane etc.), de tipul asiguratului (persoană juridică/persoană fizică), de vârsta asiguraților în cazul persoanelor fizice, precum și de caracteristicile tehnice ale vehiculelor (capacitatea cilindrică sau puterea, masa maximă autorizată, numărul de locuri).

„A.S.F. are doar obligația legală de a publica tarifele de referință. Publicarea tarifelor de referință reprezintă un demers ce conduce la creșterea transparenței, la informarea și la transmiterea către consumatori și către companiile din piață a unor informații corecte și complete cu privire la polițele RCA. Tarifele de referință nu reprezintă tarife la care sunt încheiate asigurările obligatorii de răspundere civilă auto în piață”, au transnmis reprezentanții ASF.

Astfel, estimarea tarifelor de referință se realizează pe baza datelor statistice referitoare la piața asigurărilor RCA, în speță date istorice referitoare la polițele de asigurare și daunele aferente, de la toate societățile de asigurare autorizate și reglementate de ASF și de la o sucursală care își desfășoară activitatea pe teritoriul României, în baza dreptului de stabilire, care practicau asigurări RCA la data de referință.

Potrivit ASF, perioada de referință pentru datele istorice utilizate în determinarea primei de risc de referință, a factorilor de încărcare și a tarifului de referință (sau prima brută de referință) este reprezentată de ultimii cinci ani de evenimente anteriori datei de referință. Tarifele de referință sunt calculate pentru clasa de Bonus/Malus B0.

Dauna medie a crescut cu 27,5% în 5 ani

Într-un comunicat transmis în aprilie, Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare din Romania (UNSAR) precizează că dauna medie plătită pentru o poliță obligatorie RCA a crescut în 2020 cu 7% fata de 2019, până la nivelul de 9.005 lei, în timp ce prima medie aferentă acestui tip de asigurare a scăzut cu aproximativ 2%, la 628 lei. „Evoluțiile daunei medii plătite de asigurători sunt substanțiale mai ales dacă realizăm o comparație pe ultimii 5 ani. Astfel, față de 2016, dauna medie RCA a crescut anul trecut cu 27,5% (de la 7.061 lei la 9.005 lei)”, arăta UNSAR.

Potrivit calculelor UNSAR pe baza datelor ASF, industria de asigurări a plătit în fiecare zi a anului 2020, numai în baza polițelor RCA, despăgubiri de aproape 1,8 milioane de euro.

Reprezentanții COTAR au reclamat recent că proiectul de ordonanță de urgență pentru modificarea Legii RCA favorizează firmele de asigurări și defavorizează consumatorii și anunțau pregătirea unui miting de protest.