Veste bună de la Fitch

Redactor:
Anca Dumitrescu
Veste bună de la Fitch
Fitch Ratings a confirmat ratingurile României la nivelul BBB- pentru datoriile pe termen lung în valută și la BBB în cazul celor în monedă locală, cu perspectivă stabilă, datorită perspectivei economice solide, dar direcția de relaxare fiscală din 2016-2017 reprezintă un risc.

Ratingurile pentru datoriile negarantate în valută și monedă locală au fost menținute la BBB- și BBB. Plafonul de țară a rămas la nivelul BBB+, iar ratingul pentru datoriile pe termen scurt în valută la nivelul F3.

„Ratingurile României sunt susținute de perspectiva economică mai sănătoasă, de îmbunătățirea poziției fiscale și de indicatorii de guvernanță mai buni comparativ cu cei ai altor țări cu ratinguri în categoria BBB. Cu toate acestea, direcția de relaxare fiscală din 2016-2017 reprezintă un risc. Datoria externă netă mai ridicată decât media din categoria BBB și slăbiciunile structurale ale economiei rămân constrângeri moderate pentru rating”, se arată într-un comunicat al agenției de evaluare financiară.

Situația finanțelor publice este favorabilă, cu un deficit bugetar de 1,2% din PIB și un nivel al datoriei publice de 39,4% din PIB în 2015, față de o medie de 2,7%, respectiv de 42,7% din PIB, pentru țările cu ratinguri de nivel BBB.

Totuși, pentru 2016, analiștii Fitch sunt îngrijorați că natura prociclică a noului Cod Fiscal pune în pericol sustenabilitatea bugetară, pe termen mediu.

Fitch estimează că reducerile totale de taxe, inclusiv reducerea cu 4 puncte procentuale a TVA la 20%, vor diminua veniturile guvernamentale cu 2% din PIB în 2016. Acest fapt pune presiune pe deficitul bugetar structural, estimat de Ministerul de Finanțe să crească de la 0,7% în 2015 la 2,7% din PIB în 2016 și 2,9% din PIB în 2017. Pentru 2016, este prognozat un deficit bugetar ESA de 3% în 2016 și 2,9% în 2017/

Riscurile fiscale sunt predominant de încetinire a creșterii economice.

Introducerea Codului Fiscal coincide cu calendarul electoral al României, alegerile parlamentare urmând să aibă loc spre sfârșitul anului 2016. În consecință sunt probabile unele presiuni de creștere a cheltuielilor publice, existând posibilitatea ca România să nu mai respecte politica preventivă a Pactului de Stabilitate și Creștere al Comisiei Europene. Totuși, faptul nu este neapărat incompatibil cu ratingul investment grade.

Potrivit scenariului de bază al Fitch, datoria guvernamentală brută ar trebui să rămână sub 45% din PIB pe termen mediu și lung, în conformitate cu nivelul din alte țări cu ratinguri BBB și semnificativ mai scăzută față de media UE.

După demisia fostului premier Victor Ponta în noiembrie 2015, România este condusă de guvernul tehnocrat al premierului Dacian Cioloș. Votul de încredere din noiembrie anul trecut, cu sprijin puternic din partea celor mai mari două partide din România, PSD și PNL, însemnaă că Fitch anticipează că acest guvern tehnocrat își va duce la bun sfârșit mandatul până la alegerile parlamentare din decembrie 2016. Prezența guvernului ar trebui să contribuie la limitarea relaxării politicii bugetare și la continuarea actualei politici economice.

Fitch anticipează că economia României va înregistra o creștere de aproape 4%, cu mult peste media europeană și a celorlalte țări cu ratinguri BBB.

Avansul economic solid este susținut de cererea internă puternică, stimulată de efectele de primă rundă ale relaxării fiscale.

Consumul populației va fi cel mai mare contributor la creștere, ca urmare a reducerii fiscalității care mărește puterea de cumpărare, în condițiile unei inflații scăzute și un salariu minim mai mare.

Agenția se așteaptă și ca creșterea investițiilor să rămână pozitivă.

Avansul puternic al cererii interne va compensa contribuția negativă din partea exporturilor nete, în 2016. Pentru 2017, Fitch anticipează o creștere a PIB de 3,4%.

Creșterea mai rapidă a importurilor decât a exporturilor face ca Fitch să se aștepte la accentuarea deficitului de cont curent la 1,7% din PIB în 2016, de la 1% din PIB în 2015. Acest trend va continua în 2017.

În perspectiva divergenței politicilor monetare la nivel mondial, în special a înăspririi politicii dobânzilor Rezervei Federale în SUA, există riscul ieșirilor de capital. Totuși, deocamdată nu au fost semne ale unei astfel de volatilități, iar Fitch evaluază acest risc ca fiind modest, având în vedere ponderea scăzută a deținerilor de obligațiuni guvernamentale în lei ale nerezidenților (18,6%).

Sistemul bancar românesc rămâne stabil, în pofida volatilității externe. Băncile sunt bine capitalizate, cu o rată de adecvare a capitalului de 18,7% în trimestrul trei din 2015. După ce Banca Națională a României a încurajat revizuirea în scădere a activelor și vânzarea de credite neperformante, aceasta a scăzut în mod constant.

Pentru 2016, mediul macroeconomic pozitiv va favoriza sectorul bancar românesc. Fitch anticipează o îmbunătățire a cererii pentru credite, ceea ce va susține profitabilitatea băncilor, presată într-o anumită măsură de nivelul scăzut al dobânzilor.

Ratingurile României sunt constrânse de o serie de slăbiciuni structurale, între care poziția dominantă în industrie a unor companii de stat ineficiente și de infratructura publică slabă.

Blocajele structurale limitează dezvoltarea României și progresele către standardele de viață occidentale. PIB-ul pe cap de locuitor, calculat la cursul de schimb din piață, este la un nivel scăzut, de 55% din media UE.

Perspectiva stabilă a ratingurilor reflectă opinia Fitch că riscurile de îmbunătățire sau retrogradare sunt echilibrate.

Principalii factori de risc care pot duce la o modificare negativă a ratingurilor sunt deteriorarea raportului dintre datorii și PIB comparativ cu restul statelor și șocuri macroeconomice externe care ar putea eroda bufferele fiscale și externe ale României.

Factorii care ar putea duce la îmbunătățirea ratingurilor sunt îmbunătățirea dinamicii datoriilor, o tendință de accelerare a creșterii economice și convergența pozitivă spre un nivel al veniturilor mai apropiat de cel al altor țări.

Tags:
×
Inchide