GÂNDUL GREEN | Ce ambalaje intră în Sistemul de Garanție-Returnare și cum trebuie returnate pentru a încasa garanția

This browser does not support the video element.

Ambalajele de băuturi din sticlă, plastic (PET-uri) și metal (dozele), cu volume între 0,1 și 3 litri marcate cu sigla „Ambalaj cu garanție” și pentru care am plătit garanția de 0,50 de bani, trebuie returnate nedeteriorate, fără conținut și cu eticheta intactă, pentru a putea încasa garanția. Borcanele, ambalajele de lapte și cele de ulei, de exemplu, nu sunt incluse în Sistemul de Garanție-Returnare (SGR). Toate detaliile au fost oferite de Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO, în cadrul emisiunii Gândul Green.

Pentru că mai sunt consumatori care nu au înțeles funcționarea Sistemului de Garanție-Returnare, gestionat de RetuRO, și ce ambalaje vizează acesta, Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO, a făcut precizări în cadrul emisiunii Gândul Green.

“În primul rând o să vorbesc de volume – între 100 ml și 3 litri. Nimic ce este peste 3 litri nu intră în SGR. Materialele sunt PET, metal și sticlă, iar produsele sunt de la apă la sucuri, bere, spirtoase, vinuri, cidru. O gamă foarte largă de băuturi”, a precizat Anca Marinescu.

Managerul de comunicare RetuRO a atras atenția că din sistem nu fac parte borcanele, ambalajele lactatelor și alte produse, precum sticlele de ulei. Ca să poată fi preluate, ambalajele incluse în Sistemul de Garanție-Returnare trebuie să îndeplinească, în mod cumulative, mai multe condiții.

SGR presupune o schimbare de paradigmă față de sistemele convenționale anterioare, spre exemplu, în acest caz, trebuie evitată compactarea PET-urilor.

“În SGR, ambalajele trebuie să fie intacte, cu eticheta vizibilă și nedeteriorată, pentru că pe etichetă găsim acel cod de bare prin care se recunoaște ambalajul. Și, atunci, dacă eticheta este deteriorată, în mod evident mașina nu va recunoaște ambalajul, nu-l va prelua și nu-ți vei primi banii. Așa că eticheta trebuie să fie vizibilă, iar ambalajul golit. Motivul pentru care spunem să fie golit este același – în aceste automate de preluare, fiecare categorie de produse și ambalajele acestora au niște caracteristici. Dacă lăsăm lichid în ambalaj, automatul nu va recunoaște genul acela de ambalaj, pentru că el va fi mai greu decât caracteristicile programate în sistem”, a precizat Anca Marinescu.

Pentru a recupera garanția, consumatorii trebuie să păstreze ambalajele în stare bună. Dacă eticheta nu este vizibilă și intactă, iar ambalajul este deformat, degradat, nu va fi posibilă recuperarea garanției.

“Dar acest lucru nu ne va împiedica să-l ducem (n.r. ambalajul deteriorat, cu sau fără etichetă ori cu etichetă parțial distrusă) într-un sistem alternativ de colectare și să facem ceea ce ar trebui să facem cu toții – să colectăm, să reciclăm și să participăm la o țară mai frumoasă și mai curată”, a mai precizat Anca Marinescu.

Unde ducem ambalajele, cum încasăm garanția, unde o putem folosi

Totodată, reprezentantul RetuRO a explicat și unde ducem un ambalaj din Sistemul de Garanție-Returnare, cum încasăm garanția și unde o putem folosi.

“Putem să ducem ambalajele oriunde, indieferent de unde au fost cumpărate. Unii vor alege să returneze în momentul în care se duc să facă cumpărăturile, returnează, apoi rămân la cumpărături și probabil vor folosi același magazin. Depinde de fiecare dintre noi, dar nu există nicio obligație să duci ambalajele din locul în care le-ai cumpărat. De asemenea, nu există nicio obligație să prezinți bonul fiscal. Poți să cumperi o băutură din Constanța, o bei pe drum, până ai ajuns la București, și o returnezi la București. Este perfect în regulă”, a explicat Anca Marinescu.

Magazinele înscrise în SGR pot folosi colectarea automată, prin Reverse Vending Machines, fie cea manuală, cu ajutorul unui angajat. În primul caz, la finalul operațiunii de returnare, consumatorul va primi un voucher.

“Acolo unde se va face colectarea manual, prin intermediul unui angajat, banii vor fi primiți doar numerar. În cazul marilor rețele de hipermarket-uri, se emit acele vouchere de la de la aparate, pe care le puteți fie consuma în magazin, fie le puteți schimba la o casă special amenajată de către magazin contra numerar. Nu aveți nicio obligație să cheltuiți banii acolo”, a explicat Anca Marinescu.

În cazul în care un client optează pentru utilizarea tichetului valoric, acesta poate fi folost doar în magazinul ori magazinele din aceeași rețea.

“Puteți transforma voucher-ul în bani. Vă duceți și consumați la un alt comerciant”, a conchis Anca Marinescu, Corporate Affairs and Communication Manager RetuRO.

Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), administrat de RetuRO, are scopuri precise: un mediu mai curat, o economie alimentată de materiale reciclabile, ceea ce se numește economie circulară, precum și atingerea țintelor de colectare și reciclare asumate de România la nivel european.

Interviul integral AICI:


Citește și:

România și aderarea la Alianța Solară Internațională. O GARANȚIE pentru un viitor energetic sustenabil?

Alexandra Bocșe: „Pentru România și pentru Europa este foarte important să dezvoltăm o industrie verde”

VIDEO | Alexandra Bocșe: „România și-a redus emisiile de carbon. Anul de referință pentru emisii este 1990”

EXCLUSIV VIDEO | Geanin Șerban, OIREP Ambalaje: ”Sintagma «cantitățile care intră în instalația de reciclare» trebuie clarificată”

EXCLUSIV VIDEO | România riscă să plătească milioane de euro pentru depozitele de deșeuri neînchise. Fechet: ”Mă tem că va fi o condamnare în toamnă”