GÂNDUL GREEN. Micromobilitatea: Care sunt beneficiile creșterii utilizării trotinetelor electrice și bicicletelor

Publicat: 04 11. 2020, 22:51
Actualizat: 04 11. 2020, 23:02
Trotinete electrice, oferite spre închiriere (FOTO - ilustrativ: Pixabay)

Ieftin, nepoluant și rapid. Poate fi considerat și sănătos, având în vedere că nu ne expunem mijloacelor de transport în comun, care pot fi deseori aglomerate, având în vedere actualul context. Din ce în ce mai mulți români încep să opteze pentru biciclete, trotinete electrice sau vehicule de tip monociclu pentru deplasările pe care le fac zi de zi către birou. În ultima ediție a Gândul Green s-a adus în discuție eficientă micromobilității, fiind subiliniate atât plusurile cât și minusurile acestui nou trend.

Noul trend în mobilitatea urbană: Micromobilitatea

„Am zis să încerc această variantă. Am reușit, mi s-a părut interesantă. Nu las acest monociclu electric nicăiaeri. Economisesc o grămadă de bani”, spune Vlad Condeiu, utilizator de monociclu.

Oamenii le preferă pentru că sunt mai rapide, nu sunt poluante și sunt foarte ușor de manevrat.

„În ultimii 2 ani aceste alternative au cunoscut o creștere exponențială, ceea ce ne forțează să creăm o infrastructură adecvată”, spune Alexandru Vasiliu, Business Development Manager într-o companie de ridesharing.

În 2015 producția era de aproximativ 10.000 de trotinete electrice, iar anul trecut aceasta a crescut la 60.000.

„40% din cursele noastre sunt făcute cu renunțarea la autoturisme. În esență, vedem o tranziție către aceste mijloace de mișcare mai eco, pentru că nu există probleme cu parcarea”, spune Luca Mateescu, manager al unei companii de ridesharing care acoperă segmentul trotinetelor.

Bicicletă vs trotinetă sau monociclu

„Eu cred în continuare că bicicletă va rămâne întotdeauna favorită pentru transportul oamenilor. E adevărat, are niște dezavantaje, este mai grea și trebuie să depui efort, dar popularitatea sa va rămâne. Bicicletă e cu noi de peste 100 de ani și va fi întotdeauna un mijloc sănătos și ecologic. Viitorul trotinetelor cred că este dat de modelul de business care se află în spate. În momentul în care modelul de business există și aceste sisteme vor fi sustenabile, atunci vor rămâne pe piață. În acest moment cred că există semne reale de întrebare legate de sustenabilitatea unor sisteme de transport free floting”, spune Corneliu Belciug, director al unui ONG din zina de ridesharing de biciclete și trotinete.

„Pentru mine cel mai potrivit este monociclul electric, deoarece este foarte mobil. În momentul în care mergi pe el, senzația este comparabilă cu cea de la ski sau snowboarding. Este o senzație foarte interesantă. Atât timp cât salvăm mediul înconjurător și salvăm timp, este excepțional”, spune Vlad Condeiu, utilizator de monociclu electric.

Trendul „14-40”

„Micromobilitatea este trendul actual pentru generația 14-40 ca mijloc de deplasare. Este un trend actual pentru anii următori. Concurența dintre brandurile românești care oferă mobilitate urbană și cele de peste ocean este foarte mare”, a spus Bogdan Enoiu, antreprenor în domeniul mobilității urbane.

Potrivit unui antreprenor din acest domeniu, acest business nu este sustenabil, din cauza pandemiei și a competiției mari.

„În acest moment, acest business nu este sustenabil, deoarece pandemia a afectat mult segmentul de populație care mergea la birou și îl folosea”, mai spune Bogdan Enoiu pentru Gândul Green.

Nevoie de regulament și piste

„Pentru ca acest domeniu să se dezvolte este nevoie de un regulament din partea autorităților. Avem nevoie de benzi cât mai multe, pentru că a merge pe trotuar nu este o soluție. Cu cât vom avea mai multe benzi care să deflueze traficul pentru biciclete și trotinete electrice, va fi mai bine”, mai spune Enoiu.

„Cu cât vor fi mai mulți oameni care vor folosi mijloace de transport alternativ sau transportul în comun, vom avea o calitate a aerului mai bună în București”, afirmă Corneliu Belciug.

Ar fi nevoie de o schimbare legislativă și de mai multe piste, spun utilizatorii acestor mijloace de mobilitate urbană.

Industria de asigurări este prezentă în domeniu

„Industria de asigurări din România are astăzi soluții pentru asigurarea celor care utilizează trotinete electrice. O persoană poate avea o asigurare de accident care să nu excludă folosirea unui astfel de vechicul. Asigurările cele mai importante pentru acest domeniu există deja”, spune Victor Sraer, director al unei companii de asigurări.

Prețuri:

„Am plătit 2600 de lei pentru monociclu. Îl folosesc pentru a merge la birou. O încărcare costă doar 50 de bani pentru o autonomie de 32 de km”, spune Vlad Condeiu, utilizator.

„Atunci când vorbim despre trotinete și biciclete destinate pentru sharing, vorbim despre prețuri mai mari. Prețul unei trotinete pentru sharing pornește de la 500 de euro”, a spus  Corneliu Belciug la Gândul Green.