Singura țară din lume unde un Peugeot 206 costă 91.000 de dolari

Publicat: 01 07. 2014, 11:49
Actualizat: 06 02. 2019, 06:17

Cubanezii au așteptat cu interes intrarea în vigoare în luna ianuarie a legii care ridica restricțiile, însă prețurile au fost majorate de patru ori sau chiar mai mult, astfel că un model sedan de familie a ajuns la un preț similar cu mașinile sport europene, scrie Reuters.

Statul a anunțat că 75% din veniturile obținute din vânzarea de mașini noi vor fi investite în sistemul public de transport.

Vânzările totale la cele 11 saloane ale dealerilor auto din Cuba au ajuns la doar 1,28 milioane de dolari în primele șase luni, a declarat vicepreședintele companiei de stat Corporacion CIMEX, Iset Vazquez, citat de site-ul Cubadebate.com.

Până la începutul acestui an, cubanezii erau nevoiți să ceară o autorizație din partea autorităților pentru a putea cumpăra de la dealerii de stat mașini noi, dar și vechi, care au aparținut în cele mai multe cazuri companiilor de închiriere de autovehicule.

Cea mai mare parte a vânzărilor din acest an este reprezentată de autovehicule second-hand, având în vedere că prețul mediu s-a situat la 23.759 dolari, incluzând și motocicletele.

Spre exemplu, un dealer din Havana vinde un model Peugeot 206 din 2013 cu 91.000 de dolari după intrarea în vigoare a noii legi, în timp ce un model 508 are prețul de 262.000 de dolari.

Prețurile extrem de mari au atras protestele puținilor cubanezi care se puteau gândi să-și cumpere o mașină, având în vedere că cei mai mulți angajați la stat câștigă echivalentul a circa 20 de dolari SUA pe lună.

Prețurile foarte mari au nemulțumit și companiile străine și eventualii investitori, care au nevoie de permisiunea statului pentru a putea aduce în țară o mașină nouă sau second-hand fără să suporte costurile mari asociate prețurilor din Cuba.

Autoritățile de la Havana au început să relaxeze treptat piața auto. Din 2011 permit oamenilor să vândă și să cumpere mașinile pe care le dețin. Înainte, cubanezii putea vinde și cumpăra liber doar mașini care se aflau în țară dinainte de revoluția din 1959.

Astfel, pe străzile din Cuba pot fi întâlnite în număr mare mașini americane de epocă, dar și autoturisme Lada importate înainte de 1991, când statul sovietic era principalul susținător al țării.