Nașul TV, amendat de CNA cu 10.000 de lei pentru promovarea unui produs naturist

Publicat: 18 07. 2013, 14:12
Actualizat: 03 02. 2019, 13:48

Consiliul Național al Audiovizualului (CNA) a amendat cu 10.000 de lei televiziunea Nașul TV, pentru emisiunea „Istoria Medicinei”, în care a fost promovat un produs naturist, despre care s-a spus că ajută la vindecarea cancerului, fapt care a încălcat legislația audiovizualului.

Potrivit CNA, în edițiile din 3 mai și 25 mai ale emisiunii „Istoria Medicinei” a fost prezentat un tratament naturist al companiei Dacia Plant, moderatorul programului, Paul Alexandru Moraru, afirmând că acesta ajută la vindecarea cancerului, dar și a altor boli contagioase. În urma difuzării emisiunilor, CNA a primit mai multe reclamații de la telespectatori.

Pe de altă parte, prezent în ședința CNA de joi, Andi Râpan, reprezentantul Nașul TV, a declarat că „nu au existat reclamații privind medicamentul prezentat în emisiune”, afirmând că „sesizarea a fost trimisă de o persoană care cu siguranță deține un alt medicament opus celui prezentat în ediția de la Nașul TV”. De asemenea, acesta a spus că va discuta cu moderatorul emisiunii pentru a evita pe viitor subiectul.

În acest context, Monica Gubernat, membru al CNA, a propus o amendă de 10.000 de lei pentru Nașul TV, în baza articolului 3, alineatul 2 din Legea audiovizualului, care prevede că „Toți furnizorii de servicii media audiovizuale au obligația să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor și evenimentelor și să favorizeze libera formare a opiniilor”, și a articolului 29, alineatul 1, litera a, conform căruia „Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiții: a) să poată fi ușor identificate ca atare, comunicările audiovizuale cu conținut comercial mascat fiind interzise”.

Sancțiunea a fost aplicată și în baza articolului 101 din Codul de reglementare a conținutului audiovizualului, potrivit căruia „Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunțe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”, dar și a articolului 128, litera d din Cod, care prevede că „Este interzisă menționarea în publicitate sau în teleshopping a unor indicații terapeutice referitoare la boli precum: d) cancer și alte boli tumorale”.

Sancțiunea de 10.000 de lei a fost votată în unanimitate de membrii Consiliul Național al Audiovizualului. La ședința de joi a CNA participă Răsvan Popescu, Cristina Trepcea, Christian Mititelu, Laura Georgescu, Viorel Buda, Monica Gubernat, Valentin Jucan și Florin Gabrea.