Televizoarele cu ECRAN CURBAT, o găselniță de marketing sau o experiență de telespectator upgradată? „De ce mi-aș cumpăra așa ceva?!”

Publicat: 12 01. 2014, 15:52
Actualizat: 04 01. 2015, 13:23

Anul acesta, cu ocazia salonului Consumer Electronic Show 2014, pe segmentul de televizoare, marile companii au pus accentul pe ecranele curbate. Samsung a prezentat un model la care curbura ecranului poate fi ajustată chiar prin simpla apăsare a unui buton pe telecomandă. Modele de televizoare cu ecran curbat au prezentat și LG sau Sony. Însă, niciuna din aceste companii nu a explicat exact de ce merită să cumperi un astfel de televizor. Părerile analiștilor și specialiștilor în tehnologie sunt împărțite când vine vorba de ecranele curbate. Unii spun că nu există o nișă pentru o astfel de tehnologie. „Firmele vor trebui să demonstreze că lumea chiar are nevoie de așa ceva. Produsele sunt, totuși, o încercare interesantă de diferențiere”, a declarat, pentru BBC News, Martin Garner, consultant la firma de cercetare a pieței CCS Insight.

Puteți discuta despre tehnologie și partaja știri din IT interesante pe pagina comunității Facebook Tehnosfera >>>

Primele teste

Este greu să te pronunți în legătură cu un produs până când nu îl folosești măcare câteva ore. David Katzmaier, editor la CNET.com, unul din cele mai mari site-uri de tehnologie din lume, a avut ocazia să testeze un model de Smart TV Samsung cu ecran curbat, cu diagonala de 55 de inci (139,7 cm). El s-a așezat în fața ecranului la o distanță de aproximativ 2 metri și a urmărit filmul „ I Am Legend”. În loc să perceapă cadrul televizorului ca pe un dreptunghi, acesta părea un trapez, iar marginile i-au distras atenția de la ce se întâmpla în mijlocul imaginii. Mai mult, partea de sus a imaginii avea forma literei „U”, lucru care de asemenea i-a distras atenția, ca utilizator obișnuit cu ecranele plane. Katzmaier a observat și că orice mișcare pe care o făcea pe scaun distorsiona modul în care percepea ecranul – marginile ecranului (forma și lungimea) se modificau. Însă au fost și aspecte plăcute: anumite cadre aveau o profunzime mai mare, iar reflexiile pe ecran au fost mai greu de sesizat, deoarece lumina venită din lateral nu ajungea pe ecran. Katzmaier conchide, însă, că preferă în continuare ecranele plane, deoarece la cele curbate dezavantajele sunt mai mari ca beneficiile.

De ce televizorul cu ecran curbat nu e IMAX

Samsung și LG au dat, la un moment dat, ca exemplu tehnologia IMAX ca motiv care i-a determinat să pună ecrane curbate pe televizoare. Însă ecranele IMAX sunt imense, spre deosebire de cele de pe TV-uri. Tehnologia IMAX este gândită în așa fel încât spectatorul să fie cuprins de ceea ce se proiectează pe ecran, iar în câmpul său vizual să fie oferită cât mai multă imagine. Cine stă pe locul potrivit, de exemplu în mijlocul sălii, poate fi, practic, înconjurat de imagine într-o sală IMAX. Ecranele de pe televizoare sunt prea mici pentru a oferi aceste beneficii.

Doar cei care stau în mjloc au parte de cea mai bună experiență de vizualizare

Să ne imaginăm următorul scenariu. Zece prieteni se strâng acasă la unul dintre ei pentru a urmări un meci pe noul său televizor cu ecran curbat. Aceștia se așează în jurul ecranului, într-un semicerc. Cei care nu prind poziție în mijloc și se află la capetele semicercului nu mai pot vedea întreaga imagine, deoarece ecranul este curbat în sens invers pe partea lor. În aceste condiții, ecranele curbate nu vor avea niciodată un loc în pub-urile sportive sau în sălile de conferință. „Ai fi un neserios să cumperi un televizor cu ecran curbat, deoarece ai fi singurul membru al familiei care s-ar bucura de beneficiile lui”, a scris Ty Pendlebury, un alt editor CNET.

Ecranul curbat înseamnă preț mai mare

Samsung nu a anunțat prețurile pentru modelele sale cu ecran curbat, însă avem un exemplu de la Sony. Modelul KDL-65S990A, cu ecran de 65 de inci, costă 4.000 de dolari. Modelul similar cu ecran plan costă 2.500 de dolari. 

Dacă ecranele curbate vor avea succes sau nu, asta doar timpul o va arăta. Însă, după primele impresii, beneficiile sunt mai mici decât dezavantajele.