Comisia Europeană alocă un miliard de euro pentru Coridoarele Solidarității. Banii, destinați exporturilor agricole ale Ucrainei. Acordul a fost semnat și de România

Publicat: 12 11. 2022, 08:09
Actualizat: 12 11. 2022, 08:10
Sursă foto: Shutterstock

Comisia Europeană alocă un miliard de euro pentru Coridoarele Solidarității. Banii sunt destinați exporturilor agricole ale Ucrainei, precum și pentru exportul și importul altor bunuri. Acordul a fost semnat și de România.

Fiind unul dintre cei mai mari producători de cereale din lume, Ucraina a furnizat în mod normal aproximativ 45 de milioane de tone de cereale pe piața globală în fiecare an. Cu toate acestea, în războiul său brutal împotriva Ucrainei, Rusia vizează în mod deliberat producția și exporturile agricole, blocând trecerea în siguranță către și dinspre porturile ucrainene de la Marea Neagră și construind stocuri în silozuri de cereale. Acest lucru a condus la creșterea prețurilor mondiale la cereale, a creat insecuritate alimentară la nivel global și a pus în pericol mijloacele de trai a milioane de oameni care se bazează pe aceste cereale, conform unui comunicat al Comisiei Europene.

De la înființarea Coridoarelor Solidarității, peste 15 milioane de tone de bunuri agricole ucrainene (cereale, semințe și produse conexe) au fost exportate, terestru, feroviar și prin porturile Mării Negre și Dunării. În plus, începând cu luna august, Inițiativa Grânelor prin Marea Neagră a ajutat la relansarea transporturilor de cereale din porturile Ucrainei de la Marea Neagră, scăzând astfel și mai mult prețurile alimentelor la nivel global.

„Coridoarele Solidarității sunt în prezent singura opțiune de export a tuturor celorlalte bunuri ucrainene non-agricole către restul lumii”

„Împreună, aceste inițiative au permis exportul a aproximativ 25 milioane de tone de cereale ucrainene, semințe și alte produse relaționate pe piețele globale între luna mai și sfârșitul lunii octombrie, inclusiv către țările unde este cea mai mare nevoie.

Coridoarele de Solidaritate sunt în prezent singura opțiune de export a tuturor celorlalte bunuri ucrainene non-agricole către restul lumii și pentru importul tuturor bunurilor de care are nevoie, precum combustibil și asistență umanitară.

Astfel, Coridoarele de Solidaritate au devenit colacul de salvare pentru economia Ucrainei, atrăgând venituri de peste 15 miliarde de euro pentru fermierii și afacerile ucrainene.

UE a lucrat împreună cu statele membre, Ucraina și Republica Moldova, partenerii și companiile internaționale, precum și operatorii de transport, pentru a îmbunătăți funcționarea Coridoarelor de Solidaritate.

Fiind state membre la graniță, Polonia, România, Slovacia și Ungaria au făcut eforturi și investiții extraordinare pentru a facilita aceste rute comerciale. Coridoarele de Solidaritate au devenit o legătură indispensabilă pentru relațiile aprofundate cu Ucraina și Republica Moldova, și sunt esențiale în stabilirea unei conectivități mai stabile cu UE în vederea aderării viitoare.

Ele aduc Ucraina și Republica Moldova mai aproape de piața unică a UE, în vreme ce mențin ambele țări conectate cu restul lumii”, conform sursei citate.

Klaus Iohannis: România s-a alăturat pe deplin și cu toată dăruirea efortului de a transforma Coridoarele Solidarității într-o adevărată poveste de succes.

„Am făcut eforturi importante, am investit resurse financiare și umane semnificative într-o nouă infrastructură, cu puncte de trecere a frontierei noi sau modernizate, cu servicii permanente, precum și facilități suplimentare pentru depozitare. Aceste eforturi continuă: tocmai ieri am inaugurat un nou punct de trecere a frontierei la granița noastră cu Ucraina – primul deschis de Ucraina cu un Stat Membru al Uniunii Europene, de la începutul războiului.

Sunt mândru de măsurile pe care le-a luat România și care au permis tranzitul a peste 6,5 milioane de tone de cereale din Ucraina – o contribuție esențială la securitatea alimentară globală.

Acesta este doar începutul unei lungi călătorii. Coridoarele Solidarității ar trebui să se transforme dintr-o soluție temporară, de urgență, într-o punte pe termen lung între Uniunea Europeană și Ucraina și Republica Moldova, în perspectiva viitoarei lor aderări.

De aceea am susținut inițiativa extinderii Rețelei Trans-europene de Transport (TEN-T), precum și finanțarea proiectelor care îmbunătățesc conexiunile de transport.

Porturile românești Galați și Constanța sunt pregătite să joace un rol sporit în acest sens”, a transmis Klaus Iohannis legat de acest subiect, citat de Administrația Prezidențială.