Cum explică Ministerul Fondurilor Europene mutarea într-un sediu de 1 milion de euro pe an: spațiile RA-PPS „nu aveau dimensiunile necesare”

Publicat: 28 12. 2013, 15:05
Actualizat: 03 09. 2019, 14:35

La trei zile după oficializarea apobării date către Guvern pentru mutarea Ministerului Fondurilor Europene într-un turn de birouri din București care va costa aproximativ 1 milion de euro pe an, instituția condusă de ministrul Eugen Teodorovici transmite primele explicații publice. Principala justificare invocată este aceea că spațiile RA-APPS disponibile s-au dovedit necorespunzătoare, întrucât „nu aveau dimensiunile necesare pentru funcționarea MFE”, care are în jur de 300 de angajați.

Ministerul Fondurilor Europene a închiriat un sediu în care să-și desfășoare activitatea deoarece sediul actual, din Bd. Mircea Vodă, nr. 44, pe care îl folosește în baza unui protocol și a unei convenții încheiate cu Ministerul Finanțelor Publice, nu oferă spațiul de care are nevoie MFE pentru o bună funcționare. Înainte de a demara procedura de achiziție pentru închirierea unui sediu, Ministerul Fondurilor Europene s-a adresat Regiei Autonome – Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS) pentru a obține un sediul corespunzător, însă clădirile deținute de RA-APPS ,care erau disponibile, nu aveau dimensiunile necesare pentru funcționarea MFE”, se arată în precizarea transmisă public.

Neajunsurile invocate de oficialii MFE pentru actualul sediu primit gratuit de la Finanțe sunt „suprafețele sub valorile normativelor aprobate”, faptul că „spațiile conexe (arhivă, magazie, casierie, registratură/ secretariat, spații securizate, sălile de ședințe), nu există, sunt prea puține sau au suprafețe mult mai mici decât ar fi nevoie”, cerința ca „documente cu regim special” să fie „depozitate securizat” și spațiul pentru echipa de audit, „a cărei prezență trebuie asigurată de către Ministerul Fondurilor Europene pe o durată de aproximativ cinci – șase luni în timpul unui an”.

Gândul a scris miercuri despre transferul Ministerului Fondurilor Europene la începutul anului viitor, într-o clădire privată din centrul Capitalei, sediu pentru care ar urma să plătească chirie peste 900.000 de euro pe an, bani proveniți din fonduri europene.

Mutarea a fost aprobată printr-o Hotărâre de Guvern publicată în Monitorul Oficial pe 24 decembrie. Astfel, dacă ministerul își avea, în decembrie 2012, la înființare, sediul într-o clădire de pe bulevardul Aviatorilor, preluată prin contract de comodat de la Ministerul Afacerilor Externe, dar și în Bulevardul Mircea Vodă, într-un spațiu al Finanțelor pentru care nu plătea chirie, prin actul normativ menționat, se mută pe Bulevardul Ion Mihalache, în turnul de birouri Tower Center International, de la numărul 15-17, în apropiere de sediul Guvernului.

„Scopul Hotărârii nr. 1.100 din 18 decembrie 2013, care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 835 din 24 decembrie 2013, a fost consemnarea modificării adresei, pentru a putea fi asigurată paza la sediul din Bd. Ion Mihalache, nr. 15-17″, precizează oficialii MFE.


Tower Center International. Sursa foto: Ziarul Fianciar

Tower Center International, a treia cea mai înaltă clădire din România după Sky Tower și Basarab Tower, are 22 de etaje și peste 31.000 de metri pătrați. În același turn de birouri își are sediul Hidroelectrica și mai multe companii private. Clădirea a fost finalizată în 2008, dar se închiriază din 2012. În același an, Industrialexport și Avrig 35 au vândut-o către oamenii de afaceri Ioannis Papalekas și Dragoș Bîlteanu, doi dintre cei mai puternici investitori din imobiliarele locale, care au plătit, potrivit Ziarului Financiar, aproximativ 50 de milioane de euro.

„În urma derulării unei proceduri de achiziție publică, Ministerul Fondurilor Europene a închiriat un spațiu de 3.853 mp, în clădirea de birouri Tower Center, din Bd. Ion Mihalache, nr. 15-17. Valoarea chiriei lunare este de 19,8 euro/mp, valoare stabilită în urma procedurii de achiziție publică. Chiria pentru noul sediul al Ministerului Fondurilor Europene va fi achitată din fonduri europene, contractate prin Programul Operațional Asistentă Tehnică, în condițiile în care chiria reprezintă o cheltuială eligibilă, deci poate fi finanțată din fonduri UE”, se arată în poziția oficială a ministerului.