Gafă prezidențială. Iohannis confundă membrii CSAT cu invitații la discuțiile despre securitate

Publicat: 07 01. 2015, 12:25
Actualizat: 06 08. 2015, 23:09

În încercarea de a-și justifica ideile lansate ieri la CSM în discursul despre Justiție și criticate în spațiul public, președintele Klaus Iohannis a confundat cu ușurință membrii Consiliului Suprem de Apărare a Țării pe care îl conduce cu Sistemul Național de Prevenire și Combatere a Terorismului, aflat în coordonarea strategică a CSAT și în coordonarea tehnică a SRI.

Eroarea a apărut în discursul său în timpul unui interviu în care a revenit asupra ideii de a include instituția Parchetului General în componența CSAT, prin modificarea legii. „Eu am spus că este o chestiune care ar trebui foarte bine judecată. CSAT-ul nu se ocupă numai de apărarea țării, ci și de securitatea națională. Lupta anticorupție și împotriva crimei organizate țin de securitatea națională, mai ales în această etapă. Sper să prindem zilele în care sunt atât de puțini corupți încât nu mai constituie o problemă de securitate națională. În CSAT este ministrul Transporturilor, chiar cred că lucrurile de care se ocupă procurorul general sunt cel puțin la fel de importante”, și-a argumentat el propunerea.

În realitate, CSAT are 13 membri, niciunul nefiind însă ministrul Transporturilor. Consiliul este condus de președintele statului, și are ca vicepreședinte pe premier și ca membri pe ministrul Apărării Naționale, ministrul Afacerilor Interne, ministrul Afacerilor Externe, ministrul Justiției, ministrul Economiei, ministrul Finanțelor Publice, directorul Serviciului Roman de Informații, directorul Serviciului de Informații Externe, șeful Statului Major General și consilierul prezidențial pentru securitate națională.

Minsitrul Transporturilor este doar Sistemul Național de Prevenire și Combatere a Terorismului, aflat în coordonarea strategică a CSAT și în coordonarea tehnică a SRI și poate fi invitat la discuții dacă subiectele au legătură cu portofoliul său, fără a avea drept de vot.

O astfel de situație a fost, în 2013, privatizarea CFR Marfă, pentru care premierul Victor Ponta a cerut includerea subiectului pe agenda CSAT, fiind însă o excepție.