A fost descoperit cel de-al șaselea gust pe care îl pot percepe oamenii

Publicat: 11 06. 2014, 18:56
Actualizat: 19 05. 2015, 00:51

Limba oamenilor ar putea fi dotată cu un „al șaselea simț”. Concluzia le aparție oamenii de știință qamericani, care sunt de părere că pe lângă recunoașterea gustului dulce, acru, sărat, amar și savuros, limbile noastre pot totodată să identifice carbohidrații, acele substanțe nutritive care se descompun în zahăr și care formează principala noastră sursă de energie, scrie Descoperă.

Studii mai vechi au arătat că anumite rozătoare pot distinge între zaharuri cu diferite densități energetice, pe când altele pot distinge între soluțiile de carbohidrați și cele proteice chiar și atunci când le este răpită abilitatea de a simți gustul dulce. Specialiștii au speculat că și oamenii prezintă o abilitate similară, mai multe cercetări arătând că prin simpla introducere a unor carbohidrați în gură, ce nu sunt înghițiți, oamenii beneficiază de o îmbunătățire a performanței fizice. Totuși, nu era clar cum ar funcționa această abilitate.

În noul studiu, ce urmează să fie publicat în jurnalul Appetite, cercetătorii au solicitat participanților să apese, atunci când vedeau un anume stimul vizual, pe un senzor ce era ținut între degetul arătător de la mâna dreaptă și degetul mare de la aceeași mână. În același timp, limba participanților la studiu era clătită cu unul din trei fluide diferite pregătite de cercetători. Primele două fluide erau îndulcite artificial, având gusturi identice, însă doar unul conținând carbohidrați. Cel de-al treilea fluid era de control, nefiind nici îndulcit, nici carbohidrat.

Atunci când foloseau soluția ce conținea carbohidrați, cercetătorii observau o creștere cu 30% a activității din zonele cerebrale ce controlează mișcarea și vederea. Această reacție, spun cercetătorii, se datorează faptului că gura noastră comunică faptul că în curând vom beneficia de energie suplimentară, sub forma unor carbohidrați. Descoperirea ar putea explica de ce produsele „de dietă” nu sunt percepute ca fiind la fel de satisfăcătoare precum variantele lor obișnuite și de ce băuturile bogate în carbohidrați par să dea energie atleților chiar și înainte ca aceștia să transforme carbohidrații în energie.

Cercetătorii concluzionează că o mai bună înțelegere a modului în care funcționează acest „simț al carbohidraților” ar putea duce la dezvoltarea unor alimente îndulcite artificial ce sunt „la fel de satisfăcătoare din punct de vedere hedonic precum variantele lor obișnuite”.