Cum „m-a vândut” medicul meu de familie unui alt specialist. Povestea unei tinere de 24 de ani care pune degetul pe una dintre rănile sistemului medical românesc

Publicat: 20 04. 2015, 17:47

C.M. are 24 de ani, iar de-a lungul timpului nu a intrat în cabinetul medicului său de familie decât de câteva ori. De curând, la un an de la ultima vizită făcută acestuia, odată primită în cabinet a aflat că acum aparține de alt medic de familie, scrie ZF.

Cum e posibil acest lucru? Fostul medic de familie spune că a fost anunțat doar că tânăra ar fi ieșit de pe listele sale de bunăvoie în urmă cu mai multe luni și că a acceptat să devină pacienta unui alt specialist. Problema este că pacienta C.M. afirmă nu a avut vreodată dubii cu privire la identitatea medicului său și nici nu a fost anunțată că a avut loc o schimbare. Mai mult, nu a făcut o cerere pentru a se muta de la un specialist la altul și nici mama, tatăl sau altă rudă nu a mers la medic pentru a face asta în locul său.

Odată ajunsă în cabinetul noului doctor de familie (care nu este prezent, dar pe ale cărui liste figurează), asistenta spune că toată documentația pacientei este în regulă, că nu știe cum a ajuns pe listele medicului pentru care lucrează și nici el nu își dă seama cum s-a produs „încurcătura”. Totuși, cum ajung să fie mutați pacienții de la un medic la altul fără să știe?

În teorie, specialiștii în medicină de familie care nu mai vor să profeseze sau care vor să plece să lucreze în străinătate pot să își transfere pacienții către alți specialiști ca parte a unui pachet numit praxis și care presupune cedarea întregii „afaceri” – cabinet, mobilier, echipamente, dar și liste cu pacienți. Inte­resant este însă că fostul medic de familie al pacientei C.M. încă profesa la câteva luni de la „transferul” tinerei pe lista unui alt medic.

Practic, de ani buni site-urile de anunțuri sunt pline de oferte de vânzare sau de cum­părare de praxis, dar sunt și cabinete care oferă, în schimbul unei sume cu câte­va zerouri, doar liste cu pacienți. Potrivit informațiilor din piață, dar și a unor site-uri precum micapublicitate.ro, anunturipenet.gsp.ro sau aaz.ro prețul unei astfel de tranzacții pornește de la 8 euro și ajunge și la 10 sau chiar 14 euro per pacient, în funcție de orașul în care se află cabinetul (cu cât zona deservită este mai populată sau mai „cosmopolită”, cu atât medicii de familie cresc prețurile).

Mai multe citiți în Ziarul Financiar.