EFECTELE #CORONACRIZEI | Lipsurile cu care au început să se confrunte marii comercianți. Au apărut dificultăți de aprovizionare. Guvernele iau măsuri

EFECTELE #CORONACRIZEI | Lipsurile cu care au început să se confrunte marii comercianți. Au apărut dificultăți de aprovizionare. Guvernele iau măsuri
Verificările la frontiere trebuie să nu perturbeze în mod inutil libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriul Uniunii Europene în contextul crizei generate de pandemia de COVID-19
Publicat: 27/03/2020, 14:31
Actualizat: 07/04/2021, 02:40

Criza provocată de pandemia de COVID-19 ține la distanță de țările membre ale Uniunii Europene (UE) fructele și legumele proaspete.

Aceste produse devin din ce în ce mai rare, avertizează furnizorii, deoarece pandemia de coronavirus afectează mişcările globale ale produselor şi disponibilul de forță de muncă de care ar fi nevoie pentru recoltare.

Decidenții guvernelor europene sunt în prezent în căutare de soluții prin care să contracareze orice deficit de aprovizionare, inclusiv prin introducerea unor „culoare verzi”. Acestea sunt menite să permită produselor proaspete să treacă uşor prin graniţele UE.

În paralel, unele guverne ale blocului comunitar (UE27) intenţionează să recruteze o „armată din umbră” de culegători şi să relaxeze regulile de călătorie pentru muncitorii emigranţi, anunță Reuters, citată de Agerpres.

Chiar dacă reprezentanții rețelelor comerciale din Europa mărturisesc că obţin în bună măsură necesarul de produse, aceștia au constatat că au început să apară presiuni la sursa de aprovizionare, inclusiv în Africa, un furnizor-cheie de produse proaspete pentru Europa.

Într-un stat african, important furnizor de fasole şi mazăre, 50% din lucrătorii din sectorul agricol au fost trimişi acasă pe fondul incapacităţii industriei de a transporta comenzile primite.

Și livrările din Africa de Sud, un alt furnizor important, sunt din ce în ce mai dificile având în vedere că această ţară urmează să intre în carantină pentru 21 de zile.

Pe lângă zborurile anulate, avioanele care continuă să transporte marfă percep preţuri mai mari. Operatorii au triplat preţurile, până la trei dolari pentru un kilogram de produs transportat cu avionul.

La rândul lor, lanţurile de aprovizionare din Occident se confruntă cu probleme, variind de la lipsa de şoferi de camioane şi până la restricţii impuse navigatorilor, care afectează livrările de bunuri susţin transportatorii de marfă.

Chiar şi produsele care rezistă mai mult, precum citricele, care în mod normal sunt transportate pe mare, ar putea fi afectate din cauza lipsei de containere ca urmare a închiderii Chinei.

Problemele sunt agravate de lipsa de muncitori emigranţi care riscă să afecteze producţia în mai multe state europene mari producătoare de produse proaspete.

În Hexagon, ministrul Agriculturii, Didier Guillaume, a făcut un apel către „armată din umbră” a celor care nu au un loc de muncă şi care ar putea să lucreze pe câmp.

Restricțiile afectează mișcarea produselor în UE

Problema reclamată de marii comercianți este și cea potrivit căreia restricţiile introduse pentru a opri răspândirea coronavirusului afectează şi mişcarea produselor în interiorul UE, timpul de aşteptare fiind de până la 18 ore la unele puncte de trecere a frontierei.

În acest context, Executivul de la Bruxelles a solicitat celor 27 de state membre să adopte măsuri pentru a asigura traficul fără probleme a mărfurilor de-a lungul unor aşa numite „culoare verzi”.

Preşedintele comisiei de agricultură din Parlamentul European, Norbert Lins, a adăugat că aceste „culoare verzi” trebuie să fie valabile şi pentru inputurile necesare în înființarea și întreținerea culturilor agricole.

Ministrul Agriculturii, Adrian Oros, a afirmat și el că este esenţială menţinerea integrităţii pieţei unice de către statele membre, iar verificările la frontiere trebuie să nu perturbeze în mod inutil libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriul Uniunii Europene în contextul crizei generate de pandemia de COVID-19.

Şeful MADR a transmis acest mesaj în cadrul videoconferinţei miniştrilor agriculturii şi pescuitului din Uniunea Europeană, care a avut loc miercuri, 25 martie 2020, pentru a discuta despre implicaţiile pandemiei de COVID-19 în sectorul agricol şi al pescuitului.

„În România, odată cu declararea stării de urgenţă, ca urmare a pandemiei COVID-19, din data de 16 martie a.c., au fost adoptate o serie de măsuri care afectează toate sectoarele economiei, inclusiv sectorul agroalimentar.

În scrisoarea transmisă Preşedinţiei şi Comisiei, am prezentat principalele probleme, iar propunerile din documentul Preşedinţiei corespund, în linii generale, solicitărilor României. În acest sens, aş dori să menţionez o serie de aspecte, extrem de importante pentru noi.

În primul rând, considerăm esenţială coordonarea de către Comisie a menţinerii integrităţii pieţei unice de către statele membre prin asigurarea faptului că verificările la frontiere nu perturbă în mod inutil libera circulaţie a mărfurilor pe teritoriul UE.

Nu ar trebui să se permită, în niciun caz, întârzieri ale livrărilor de alimente la punctele de frontieră”, a declarat ministrul Agriculturii, în intervenţia sa.

Sursă foto: Pixabay/Alexas Fotos/caracter ilustrativ

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Nu e bine deloc”. Starea de sănătate a Regelui Charles s-ar fi înrăutățit. Palatul Buckingham...
Chirie de 30 de bani pe zi în locul din România cu priveliște de vis!...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Doi angajați de la o bancă din București au văzut că un client avea o...
Ce a pățit o româncă, după ce a cumpărat o caserolă cu aripioare de pui...
Regele Charles este într-o stare REA! S-au activat planurile de înmormântare!
Craterul din Slănic se măreşte, iar crăpăturile au ajuns la blocurile şi la casele din...
Cine este Ramona, tânăra de 28 de ani care ar fi căzut în gol de...
Ion Iliescu și Petre Roman, acuzați de infracțiuni împotriva umanității în dosarul Mineriadei. Ce riscă...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
„Este foarte bolnav”. Îngrijorările cu privire la Regele Charles sunt din ce în ce mai...
Un veteran NASA a descoperit o nouă FORȚĂ a naturii, neștiută până acum
Traian Băsescu spune adevărul despre Ion Iliescu: Este prea târziu
Traian Băsescu tună și fulgeră. Cine i-a umilit finul
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Regele Charles în stare gravă! Se pregătește înmormântarea!
Leo de la Roșiori a făcut mărturisiri emoționante despre momentele de marginalizare pe care le-a...
Ce au de împărțit la partaj Oana Radu și Cătălin Dobrescu: "El mă amenință că...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”