Încă o surpriză în Educație. Examenul de bacalaureat s-ar putea schimba de anul viitor. Noi reguli și pentru evaluarea națională

Publicat: 29 08. 2017, 17:23
Actualizat: 26 03. 2019, 03:16

Mutarea probleor orale de la BAC în februarie ar fi o inițiativă a elevilor, care ar fi invocat vremea caniculară din timpul sesiunii de vară. 

„Inițiativa vine în urma sesizărilor primite din cauza caniculei la care au fost supuși candidații, care au dat în acest an examenul de bacalaureat din sesiunea iunie-iulie. Noi am solicitat, iar ministerul a ținut cont ca probele de competențe să fie susținute în timpul anului școlar, iar în anul 2018, acestea să fie susținute în luna februarie, urmând ca în vară să fie organizate probele scrise. Am cerut, de asemenea, ca probele scrise să fie susținute în perioada 18-22 iunie, deci cu o săptămână mai devreme decât și-a propus ministerul. Această propunere a survenit multiplelor sesizări pe care le-am primit cu privire la condițiile la care au fost supuși candidații, condiții grele pentru niște elevi, care, pe 35 de grade, au fost nevoiți să susțină un exemen care le decide soarta”, a declarat președintele Asociației Elevilor din Constanța, Alexandru Manda.

Reprezentanții elevilor spun că această schimbare le va oferi candidaților timp pentru a se concentra exclusiv pe probele scrise pe care le susțin la finalizarea clasei a XII-a.

Potrivit calendarului proiectului de metodologie pentru examenul de bacalaureat, candidații ar urma să se înscrie în perioada 29 ianuarie-2 februarie, iar evaluarea competențelor lingvistice, digitale și într-o limbă de circulațe internațională să fie susținute între 12 și 22 februarie 2018. Probele scrise la cele trei discipline ar putea fi susținute în perioada 25-28 iunie 2018, urmând ca pe 4 iulie să fie publicate primele rezultate, iar cele finale, după soluționarea contestațiilor, să fie afișate pe 9 iulie.

Corectare online

Modificările nu se opresc însă aici. Ministerul Educației ar intenționa și ca, din 2018, lucrările de la evaluările naționale, dar și de la examenele de definitivat și titularizare să fie corectate online, iar cadrele didactice pot face acest lucru chiar și de acasă, în schimb asociațiile de părinți elevi se opun acestei inițiative. Lucrările, arată ministerul, ar urma să fie criptate cu ajutorul STS.

„Se schimbă absolut tot ce înseamnă concursuri, că e vorba despre evaluările naționale, ca este concurs de directori sau examen de definitivat și titularizare, propunerea și hotărârea ministerului a fost ca să se implementeze o evaluare online prin care toate evaluările să fie scanate, iar corectare se va face de evaluatori aleatori. Metodologia spune că această evaluare se poate face și de acasă. Noi, ca reprezentanți ai părinților, nu suntem de acord cu această evaluare deoarece nu există un cadru instituțional în care se poate face această evaluare”, a explicat vicepreședintele Federației Asociațiilor de Părinți, Eugen Ilea.
 
Noua schimbare nu îi bucură nici pe elevi, aceștia făcându-și griji pentru securitatea lucrărilor de la evaluările naționale.
 
„Ministrul a lansat în Comisia de Dialog Social această propunere interesantă prin care lucrările să fie corectate printr-o aplicație online, care să fie făcută cu ajutorul STS. Elevul va primi un cod de bare care îi va secretiza lucrarea. Doresc să cer asigurări că orice măsură de acest gen va fi făcută doar dacă se vor oferi asigurări tuturor candidaților de la examenele naționale că vor exista condiții maxime de securitate și că nu va fi periclitată obiectivitatea și echitatea evaluării”, a declarat președintele Asociației Elevilor din Constanța, Alexandru Manda.

Decizia a fost anunțată în cadrul întâlnirii Comisiei de Dialog Social, la Ministerul Educației.

Până în acest moment, niciun reprezentant ai ministerului Educației nu a făcut nicio declarație pe acest subiecte, urmând să fie transmis un comunicat de presă în acest sens. 

Sindicate: Propunere interesantă, dar ridică multe semne de întrebare

Președintele Sindicatului din Învățământ „Spiru Haret”, Marius Nistor, a explicat că propunerea ministerului cu privire la corectare online a examenelor naționale este una „interesantă”, care poate asigura o mai bună securitate a lucrărilor, dar care ridică multe semne de întrebare.

„Este dorința ministerului de a nu mai deplasa oameni la Bacalaureat dintr-un județ în altul, atunci când discutăm despre contestații și alte acțiuni de tipul acesta, se dorește ca toate lucrările care se dau într-un centru de examen să fie scanate și descărcate de pe o platformă. În principiu este o propunere destul de interesantă, care asigură o securitate mai mare a lucrărilor, dar pe altă parte pot apărea mai multe semne de întrebare. De exemplu, situația unui corector care va trebui să stea să corecteze câteva zeci sau sute de lucrări pe monitor și, câteodată, îți fug ochii, există o anumită problemă de rezistență în fața unui monitor. Până nu se vor asigura dotările corespunzătoare pentru că în fiecare centru de exemn ar trebui sa existe scannere performate, ca să poți scana lucrările într-un timp foarte scurt”, a declarat pentru MEDIAFAX, Marius Nistor, președintele Sindicatului din Învățământ „Spiru Haret”.

Întrebat dacă evaluarea lucrărilor de la domiciliul profesorului este un cadru instituțional, sindicalistul a explicat că nici actualele centre de evaluarea nu sunt propice.

„Stau și mă gândesc ca și dacă stai într-un centru de corectare într-o presiune formidabilă exercitată asupra ta, în niște condiții mizerabile, în care nici acel protocol de doi bani nu îl ai asigurat, un pahar de apă, un sandviș, nu știu dacă este mediul ideal pentru o corectare. Acasă poți să stai în biroul tău și să faci corecturile de rigoare. Și când profesorii corectează tezele, nu sunt corectate în școală, ci acasă”, a explicat Marius Nistor.