Legea BIG BROTHER, declarată NECONSTITUȚIONALĂ

Publicat: 08 07. 2014, 20:18
Actualizat: 05 07. 2016, 22:00

Curtea Constituțională a decis, cu unanimitate de voturi, că dispozițiile legii 82/2012 privind reținerea datelor generate sau prelucrate de furnizorii de rețele publice de comunicații electronice și de furnizorii de servicii de comunicații electronice destinate publicului, precum și pentru modificarea și completarea legii 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice sunt neconstituționale.

Legea „Big Brother” se referă la obligația operatorilor telecom de a reține timp de 6 luni date despre comunicațiile telefonice sau electronice ale abonaților, pe care trebuie să le pună la dispoziția organelor de cercetare penală, cu încuviințarea unui judecător. Aceste date nu privesc conținutul comunicațiilor, ci sunt doar date tehnice care stabilesc identitățile celor care comunică, timpii în care are loc comunicația, locația, etc.

Judecătorii CCR s-au pronunțat pe această lege, după ce un magistrat de la o judecătorie s-a sesizat din oficiu, în cadrul unui proces. Unul dintre motivele pentru care legea a picat la CCR este că nu respectă articolele 7 și 8 din Carta Drepturilor Fundamentale a Uniunii Europene, au precizat pentru gândul surse din Curtea Constituțională.

Articolul 7 se referă la „respectarea vieții private și de familie” și statuează că „orice persoană are dreptul la respectarea vieții private și de familie, a domiciliului și a secretului comunicațiilor„.

Articolul 8 se referă la „protecția datelor cu caracter personal” și stabilește că „orice persoană are dreptul la protecția datelor cu caracter personal care o privesc”, că „asemenea date trebuie tratate în mod corect, în scopurile precizate și pe baza consimțământului persoanei interesate sau în temeiul unui alt motiv legitim prevăzut de lege. Orice persoană are dreptul de acces la datele colectate care o privesc, precum și dreptul de a obține rectificarea acestora” și că „respectarea acestor norme se supune controlului unei autorități independente”.

CJUE a decis deja că Directiva Big Brother nu respectă jurisprudența UE

Curtea Europeană de Justiție a decis, în aprilie 2014, că Directiva 24/2006 privind reținerea datelor din comunicațiile electronice (pe telefon sau pe internet) nu respectă legislația europeană.

Principala concluzie a Curții de Justiție a Uniunii Europene (răspunzând unor sesizări făcute de Austria și Irlanda) a fost că Directiva privind Reținerea Datelor presupune o imixtiune „amplă și deosebit de îngrijorătoare” în drepturile fundamentale la protejarea vieții private și la confidențialitatea datelor cu caracter personal, „fără ca această imixtiune să se limiteze la ceea ce este strict necesar”.

Printre problemele identificate de Curte sunt enumerate: posibilitatea stabilirii identității unei persoane cu care abonatul sau utilizatorul comunică și mijloacele de comunicare; identificarea momentului și locului comunicării, precum și a frecvenței ei între un utilizator sau abonat și o altă persoană. „Luate împreună, aceste date pot oferi informații foarte exacte despre viața personală a persoanelor ale căror date sunt stocate, cum ar fi obiceiurile de zi cu zi, locurile permanente sau temoporare de rezidență (…), activitățile desfășurate, interacțiunile sociale și mediile frecventate”.

Curtea de Justiție a concluzionat că, impunând stocarea datelor din telecom și permițând statelor membre să acceseze aceste date, Directiva încalcă mai multe drepturi fundamentale ale omului.

Cuvântul-cheie în acest conflict este  „proporționalitatea (între scop și mijlloace)”, care se referă la raportul dintre nevoia de a putea folosi date de identificare din telecom pentru anchete europene precum cele de terorism sau alte dosare foarte serioase, pe de-o parte, și felul în care sunt stocate și folosite aceste date, pe de altă parte, astfel încât să respecte și drepturile abonaților.

Cu alte cuvinte, Curtea a recunoscut principiul stocării datelor și legitimitatea lui pentru asigurarea securității cetățenilor europeni, dar a decis că mijloacele prin care ea a fost implementată sunt abuzive și ilegale și că e nevoie de măsuri concrete pentru a o rescrie astfel încât să fie eliminate problemele.