Ministrul Transporturilor a anunțat când ar putea fi gata Autostrada Transilvania

Ministrul Transporturilor, Dan Costescu, prezent luni la Ora Guvernului, a fost chestionat cu privire la stadiul lucrărilor la autostrada Transilvania, despre care a spus că, este posibil să se finalizeze în 2020.

„Sunteți un tehnocrat într-un guvern tehnocrat, fără presiuni de ideologii politice și departea de vreun interes politic imediat într-un an electoral. Societatea și-a pierdut răbdarea. Vrea fapte! E timpul să dați soluții și să inaugurați cât mai urgent tronsoane din Autostrada Transilvania”, a declarat deputatul UDMR Cseke Attila.

El i-a cerut ministrului Transporturilor comunicarea unor termene realiste cu privire la autostrada Transilvania. „Ne interesează pe fiecare tronson stadiul acestora, existența sau inexistența autorizațiilor, acordurilor și avizelor, situația plății exproprierilor, stadiul actualizării acordului de mediu și perspectivele de inaugurare pentru următorii doi ani”, a mai spus Cseke Attila.

„Ungaria începe din aprilie execuția tronsoanelor care fac legătura cu autostrada Transilvania. Să nu ne trezim că ei își fac treaba, aduc autostrada la graniță, iar noi nu ne facem temele”, a mai spus Cseke Attila.

„Și noi ne dorim să facem conexiunea cu autostrada din Ungaria. Și noi am dus autostradă la Nădlac, dânșii nu au fost acolo de partea cealaltă a frontierei” a replicat ministrul Transporturilor.

De asemenea, ministrul a arătat că blocajele pe care le-a găsit la preluarea mandatului vor fi depășite. „Trebuie să vă spun că este vorba de foarte multe blocaje pe care le-am găsit. Pentru ele, în afară de soluțiile concrete de rezolvare, ne-am concentrat și pentru a găsit soluții pe termen lung pentru ca aceste blocaje să nu se mai repete pentru proiectele care vor urma (…) Sectorul 1C, care ține de la Târgu-Mureș la Ogra, este un sector de 14 kilometri. Pe acest sector, în 17 noiembrie, când am fost investiți am găsit HG-urile de un an și jumătate demarate și blocate. Practic, am procedat la deblocarea acestei situații și pe 27 ianuarie am dat Hotărârea de Guvern de expropriere (…) la jumătatea lunii aprilie vom putea să dăm ordinul de începere a lucrărilor”, a declarat ministrul.

Dan Costescu a explicat că tronsonul 2A între Orga și Câmpia Turzii este blocat pentru că nu există acordul de mediu, care va veni abia în luna aprilie. În aceeași perioadă ar urma să vină și autorizația de construire, astfel că ordinul de începere a lucrărilor va fi dat în mai-iunie.

„Pentru secțiunea 2B am găsit o procedură anulată. Practic, în companie se lucrează, acum, pentru refacerea documentației pentru reluarea procedurii, care se va produce undeva în luna martie”, a mai spus ministrul.

Tronsonul 3C între Suplacu de Bacău și Borș (60 km) a avut un blocaj din cauza disputelor interne în interiorul companiei câștigătoare, însă acestea s-au rezolvat, iar din luna martie vor începe lucrările în teren și pe acest tronson.

Pentru CNADNR, ministrul Transporturilor a explicat că se lucrează la „consolidarea instituțională”, principalul obiectiv fiind acela de a asigura proiectarea proprie. „Pentru a nu mai fi la mâna unor companii care puteau să facă proiecte pentru oricine, numai pentru interesul companiei și al țării nu. La CFR este implementată proiectarea proprie, CNADNR este în curs de implementare. Ieri am văzut noua organigramă. Vor deveni operaționali cât mai curând și vom elimina această vulnerabilitate care ne afecta atât de mult și pentru care vedem, practic, aceste cheltuieli foarte mari”, a spus Costescu.

La rândul său, deputatul liberal Lucian Bode i-a spus ministrului Transporturilor că există o stare generală de nemulțumire la nivelul întregii țări cu privire la marile proiecte de infrastructură.

„Este nevoie de acțiuni ferme din partea instituțiilor care implementează aceste proiecte. (…) Faceți sistemul funcțional, eliminați verigile slabe, evaluați companiile și instituțiile din subordine și reformați-le pe criterii de performanță și eficiență. În caz contrar, atât autostrada Transilvania, cât și alte proiecte de investiții infrastructură de transport nu vor fi finalizate la timp, ci vor rămâne simple declarații”, a mai spus Bode.