TIMBRUL DE MEDIU – NOUA TAXĂ AUTO 2013. Zeci de mii de români, nemulțumiți de CUM SE CALCULEAZĂ TIMBRUL DE MEDIU 2013

Publicat: 12 04. 2013, 11:07
Actualizat: 27 06. 2013, 23:15

TIMBRUL DE MEDIU 2013, TAXA AUTO introdusă de Guvern la finalul lunii martie, stârnește deja mii de nemulțumiri printre șoferi: scandalizați de CUM SE CALCULEAZĂ TAXA AUTO – TIMBRUL DE MEDIU 2013, sute de șoferi au dat în judecată statul român, cerând să le fie restituiți banii plătiți pe TIMBRUL DE MEDIU. Totodată, peste 11.000 de oameni au semnat o petiție online de schimbare a legii referitoare la TAXA AUTO.

Avocații spun că românii care cer restituirea banilor plătiți pe TIMBRUL DE MEDIU – TAXA AUTO 2013 au toate șansele să-i primească înapoi. Numai la Tribunalul Bucureștiu au fost depuse sute de plângeri împotriva noului TIMBRU DE MEDIU, scriu anunță televiziunile de știri. În plus, petiția online referitoare la TAXA AUTO 2013 ar putea ajunge pe masa Guvernului dacă va strânge 100.000 de semnături.

Totul despre noul TIMBRU DE MEDIU: CUM SE CALCULEAZĂ și cine îl plătește:

Guvernul a stabilit formula de calcul a noii variante pentru TAXA AUTO, care acum se numește timbru de mediu. Proiectul de ordonanță de urgență, obținut de gândul, arată cum se calculează noua TAXĂ AUTO.

Astfel, pentru autovehiculele de tip M1 (cu maximum 8 locuri) cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 și Euro 3, timbrul de mediu se calculează pe baza emisiilor de dioxid de carbon (CO2) prevăzute la anexa nr. 1, și a cotei de reducere a timbrului de mediu, prevăzută în coloana nr. 2 din anexa nr. 2, după formula:

Suma de plată = [(A x B x(100 – C)]/100, unde:

A = valoarea combinată a emisiilor de CO2, exprimată în grame/km menționate in Cartea de Identitate a Vehiculului;
B = valoarea timbrului de mediu pentru emisiile poluante, exprimată în Euro/1 gram CO2, prevăzută în anexa nr. 1;
C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2

Pentru autovehiculele de tip M1 (cu maximum 8 locuri) cărora le corespund normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau Euro 2 și pentru care nu este specificată valoarea combinată a emisiilor de CO2, după formula:

Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde:

C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2;
D = cilindreea – capacitatea cilindrica;
E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3.

ANEXA 1

 

 

Mai jos sunt exemple de valori ale timbrului de mediu, calculate de Ministerul Mediului, comparativ cu vechea taxă auto care este în vigoare acum.

Cine plătește. Mașinile înmatriculate înainte de 2007 nu scapă

Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare în România a unei mașini. În cazul mașinilor deja înmatriculate în România, care nu au plătit vreuna dintre vechile variante de taxă auto, timbrul de mediu va fi plătit la prima vânzare a mașinii, de către cumpărător.

Mașinile înmatriculate înainte de 2007 nu au scăpat de timbrul de mediu, așa cum declarase premierul Victor Ponta că intenționa.

„O scutire exclusiv pentru aceste mașini nu se poate realiza, pentru că acest lucru ar constitui discriminare și ar fi sancționat la nivel european; de asemenea, ar genera noi procese și noi despăgubiri”, a explicat Ministerul Mediului.

Guvernul a optat pentru o reducere a taxei, bazându-se pe ideea că mașinile vechi au o durată de viață redusă și că vor ieși în curând din circulație.

„Dacă oamenii nu și-ar putea vinde mașinile foarte vechi, le-ar folosi tot pe acestea, poluând în continuare”,  argumetează Ministerul Mediului.

Exemplu de calcul

Pentru un autoturism Volkswagen Golf 4, an de fabricație 2000, normă de poluare Euro 2, cu motor de 1598 centimetri cubi, timbrul auto se calculează astfel, folosind cea de a doua formulă avansată de Guvern: Suma de plată = [E x D x (100 -C)]/100, unde: C = cota de reducere a timbrului prevăzuta in coloana nr 2 din Anexa nr 2; D = cilindreea – capacitatea cilindrica; E = timbrul de mediu, prevăzut în coloana nr. 3 din anexa nr. 3.