Transporturile și Internele vor să păzească liniile CFR, dar Finanțele le taie elanul: nu sunt bani

Publicat: 10 06. 2013, 00:09
Actualizat: 29 09. 2018, 10:30

Ministerul Transporturilor și Ministerul Afacerilor Interne (MAI) au lucrat la un memorandum privind paza militarizată a căilor ferate, prin care se pregăteau să solicite Guvernului acoperirea cheltuielilor generate de paza și protecția unor obiective, bunuri și valori de la calea ferată cu efective de jandarmi, prin bugetul MAI, cu ocazia primei rectificări a bugetului din 2013.

Rectificarea bugetară este programată pentru vara acestui an.

Speranțele le-au fost însă reduse rapid la minimum de către Ministerul Finanțelor, care a refuzat să avizeze memorandumul, cu argumentul că trebuie respectat plafonul cheltuielilor totale, inclusiv cele de personal, pentru a păstra echilibrul bugetar.

Solicitarea de aprobare a pazei militarizate a fost avansată în contextul în care, conform unui document prezentat de MEDIAFAX în luna octombrie, hoții au epuizat rezerva de componente feroviare a CFR, iar furturile tot mai dese, cu autor necunoscut, din instalațiile feroviare și de siguranța circulației afectează numeroase tronsoane și prelungesc durata unei călătorii cu trenul.

Astfel, în 2011, pe rețeaua feroviară publică au fost sesizate 4.175 de cazuri de sustrageri, cu o valoare a pagubelor de 32,38 millioane lei, în timp ce anul trecut valoarea pagubelor a crescut la 46,49 milioane lei (10,5 milioane euro).

În primul trimestru al acestui an, numărul infracțiunilor constatate a crescut cu 2,7% comparativ cu perioada similară a anului trecut, iar cel al infracțiunilor sesizate, cu 13,53%.

Tot în primele trei luni ale acestui an, Poliția Transporturi a cercetat 634 persoane, unele pentru mai multe dosare penale, dar numai 49 dintre acestea au fost reținute.

Numărul furturilor este în creștere deși încă din martie anul trecut Guvernul a interzis firmelor care lucrează cu deșeuri industriale reciclabile să mai cumpere de la persoane fizice metale feroviare, precum șina de cale ferată, argumentând că furturile de materiale afectează grav siguranța circulației trenurilor.