DATORIILE față de angajații sistemului judiciar sunt de 6,7 miliarde de lei, sunt diferențe mari între instanțe. Raportul Curții de Conturi la ICCJ
Fenomenul litigios printre angajații sistemului judiciar a luat o amploare fără precedent în 2023, prin prisma unui cadru legislativ „complex”, astfel că, la finalul anului suma restantă datorată salariaților, inclusiv pentru plata deciziilor judecătorești definitive de apropie de 6,9 miliarde de lei și la acea dată mai erau câteva mii de dosare pe rol, arată Curtea de Conturi în raportul întocmit în urma misiunii de audit la Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ). Auditorii au descoperit de asemenea, diferențe semnificative ale câștigurilor unor categorii de personal – altele decât magistrații – între instanțele din țară.
Cadrul legislativ complex și predispus la dificultăți de interpretare juridică, marcat de modificări frecvente a generat amplificarea fenomenului litigios în rândul angajații din sistemul judiciar care și-au revendicat drepturile salariale în instanță, se arată în raportul Curții de Conturi în contextul misiunilor de audit de conformitate și financiar la finalul anului 2024 efectuate la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ)
Astfel, personalul din cadrul instanțelor judecătorești a formulat, în calitate de reclamant, acțiuni în instanță și, invocând respectarea principiului nediscriminării, a solicitat alinierea salariilor efective aflate în plată la drepturile stabilite de instanțele de judecată prin hotărârile definitive pronunțate, precum și noi drepturi salariale, după caz.
La nivelul anul 2023, datoriile totale față de salariați au fost de 6,79 de miliarde de lei, care:
- 3,5 miliarde de lei – datoriile reprezentând drepturi de natură salarială prevăzute în hotărâri judecătorești (cu o vechime sub un an și peste un an);
- 3,29 miliarde lei – datoriile reprezentând drepturi de natură salarială stabilite prin acte administrative de salarizare.
Datoriile includ și accesoriile reprezentând dobânzile și rata inflației, în sumă de 941.781.272 lei, acestea reprezentând 16% din totalul sumelor – drepturi salariale obținute prin hotărâri judecătorești și acte administrative (5.857.358.275 lei).
În contextul prezentat, fenomenul litigios, având ca obiect drepturi salariale acordate personalului din cadrul instanțelor judecătorești, a înregistrat în timp o amploare și o dinamică fără precedent
Mai exact, s-a constatat o creștere accentuată a datoriilor față de salariați care, în anul 2023, au fost de 3,89 ori mai mari față de 2022 și de 3,32 ori mai mari decât în anul 2021.
Potrivit Curții de Conturi, la data de 13 decembrie 2023, pe rolul instanțelor de judecată se mai aflau în curs de soluționare 3.473 de dosare ale cauzelor în care Înalta Curte de Casație și Justiție avea calitate procesuală”, arată Curtea de Conturi.
„Ca efect al acestei situații complexe s-a constatat o practică neunitară de stabilire a salariilor de bază/sporurilor acordate personalului din cadrul instanțelor judecătorești, context în care, în prezent se înregistrează diferențe semnificative din punct de vedere valoric între salariile de bază și/sau sporurile acordate, aferente aceleiași funcții, grad, gradație, atât între ordonatorul principal și ordonatorii secundari, cât și între ordonatorii secundari, pentru categoriile profesionale personal auxiliar, personal conex, funcționari publici și personal contractual, exceptând categoria magistrați, pentru care actele administrative de salarizare au fost emise centralizat la nivelul ordonatorului principal de credite”, arată Curtea de Conturi.
Raportul include și detaliile privind modul de eșalonare a plăților, inclusiv din Fondu de rezerv bugetară la dispoziția Guvernului, dar și recomandări pentru a remedia și preveni discrepanțe.
Suma necesară achitării integrale a debitelor scadente în anul 2023, atât la nivelul ordonatorului principal, cât și la nivelul celor secundari, terțiari și judecătorii a fost de 1.720.774.899 lei, iar suma alocată din Fondul de rezervă bugetară a fost de 767.000.000 lei, ceea ce reprezintă aproximativ 44,57% din necesar
Recomandările Curții
Curtea de Conturi a transmis instanței supreme o serie de recomandări menite să conducă la asigurarea coerenței, clarității și uniformizării modului de aplicare a normelor juridice în domeniul salarizării personalului angajat în sistemul de justiție.
Inițierea demersurilor pentru promovarea unui proiect de lege a salarizării specifice domeniului justiției, precedată de o evaluare care să evidențieze veniturile salariale corespunzătoare fiecărei categorii profesionale din acest domeniu.
Intensificarea dialogului și a colaborării cu instituțiile din cadrul Familiei ocupaționale Justiție pentru a identifica soluții viabile necesare ajustării politicii salariale și transpunerii reglementărilor legale în norme și proceduri administrative interne, precum și pentru a preveni litigiile de muncă.
Inițierea demersurilor pentru consolidarea autorității ordonatorului principal de credite în relație cu instanțele judecătorești, vizând adoptarea deciziilor financiare ce decurg din gestionarea bugetului pentru cheltuielile de personal, precum și pentru alte categorii de cheltuieli intrinsec legate de cheltuielile de personal ale curților de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate și al judecătoriilor.
Întărirea mecanismelor de control intern managerial la nivelul ordonatorilor secundari și terțiari ai ÎCCJ, cu scopul de a asigura gestionarea adecvată a procesului de stabilire și calcul al drepturilor salariale, precum și de punere în executare a hotărârilor judecătorești pentru categoriile de personal aflate în subordinea acestora, având în vedere că responsabilitatea pentru utilizarea legală și eficientă a fondurilor publice alocate instanțelor de judecată revine integral acestor ordonatori.
Consolidarea structurii de audit public intern în vederea asigurării cadrului organizatoric și funcțional necesar desfășurării în condiții optime a activității de audit public intern, atât la nivelul ordonatorului principal, cât și la nivelul curților de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate și judecătoriilor, cu respectarea competențelor conferite de reglementările legale.
Analiza salariilor de bază/indemnizațiilor de încadrare și a sporurilor aferente, acordate întregului personal din cadrul ÎCCJ și al instanțelor judecătorești din punct de vedere al legalității și respectării principiului egalității, în contextul în care sunt necesare instrumente de ordin legal care să asigure o abordare și aplicare unitară a salarizării raportat la amploarea fenomenului litigios. Analiza va fi efectuată de către o comisie desemnată în acest sens, din care vor face parte specialiști din cadrul structurilor funcționale de specialitate ale ÎCCJ, respectiv resurse umane, salarizare, juridic și audit public intern. Raportul cuprinzând concluziile analizei realizate va fi înaintat Ministerului Justiției, Consiliului Superior al Magistraturii, Guvernului și Parlamentului României în vederea promovării măsurilor legale necesare asigurării unei abordări unitare a salarizării personalului din cadrul autorităților judecătorești.
Implementarea sistemului informatic de evidență centralizată a drepturilor salariale/ drepturilor câștigate în instanță, astfel încât să se asigure instituirea mecanismului de monitorizare și evaluare periodică a conformității cu reglementările legale specifice salarizării, atât la nivelul ordonatorului principal, cât și la nivelul curților de apel, tribunalelor, tribunalelor specializate și judecătoriilor.
Raportul integral, AICI.
Citiți și:
Raport al Curții de Conturi: Ministerul Finanțelor NU și-a atins ținta de a elimina dubla raportare