GÂNDUL LIVE. Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului: „Nu mai putem fi groapa de rable a Europei!” Schimbările climatice, mai periculoase decât COVID!

Publicat: 12 03. 2021, 13:02
Actualizat: 12 03. 2021, 14:56

This browser does not support the video element.

Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului, a declarat, la GÂNDUL LIVE, că România se îndreaptă cu pași mici spre o mobilitate alternativă, dar realitatea este una dură: suntem la coada clasamentului în privința măsurilor privind poluarea.

Am făcut un mic pas, de încurajare a mișcării de mobilitate alternativă. Realitatea e însă mult prea dură, dar situația, eforturile trebuie înăsprite, suntem la coada clasamentului din punct de vedere al poluării.

România are unul din cele mai ambițioase proiecte de susținere a economiei, de trecere de la mașinile clasice la cele electrice, avem Rabla.

Anul trecut au fost 60.000 de mașini finanțate, dar România a important 60.000 de mașini din UE. Ele sunt mașinile de care UE încearcă să scape de ele, iar românii le cumpără la prețuri mult mai mici decât cele noi.

În primul rând totul pleacă de la o legislație. Dacă ne propunem în 5 ani de zile să trecem de la transportul poluator către unul sănătos, trebuie să înăsprim măsurile.

Actualmente, la nivel european se discută, mai multe țări au cerut un termen până când mașinile clasice vor trece în istorie și vom avea doar mașini prietenoase cu mașina.

„Nu trebuie să mai fim groapa de rable a Europei…”

România a avut o taxă auto, dar acum nu mai este. Nu trebuie să fim groapa auto a Europei, iar prin PNRR trebuie să asigurăm o infrastructură de transport alternativ sigură pentru oameni. În momentul de față e mult prea puțin față de ce este astăzi.

Nu ne putem deplasa doar cu trotineta, bicicleta. Multe sunt pe trotuar, ceea ce e foarte greșit. Avem nevoie de piste pe carosabil, avem nevoie de legislația rutieră pentru a amenda mașinile care parchează pe zona de mobilitate urbană alternativă. Nu e o scuză.

Trebuie să vedem ultima chestiune: orașul este pentru oameni, nu pentru mașini. Zilnic, 1,4 mașini tranzitează Capitala, ar trebui să avem un centru al orașului unde să circule doar mașinile electrice. Iar mașinile diesel, cele mai blamate, să rămână doar spre periferia orașului, unde să avem perdele de protecție, care să absoarbă aceste noxe.

În teorie sună bine. Din păcate, la noi, alternativ e egal cu zero. Nu mai avem timp. Un astfel de demers trebuie să fie pe două planuri. Planul imediat de descurajare acum și planul dorit ulterior, prin care vom putea să facem tot felul de campanii de educație. Să plătească mai mult cei care poluează. Și separat pentru generațiile următoare să facem educație. Din păcate, vom avea tot mai multe restricții, care sunt de fapt o normalitate, dacă vrem să mai conviețuim om cu natură în București.

Schimbările climatice, o amenințare mai mare decât COVID

Schimbările climatice sunt o amenințare mai mare decât un virus precum COVID.

Mai mult sau mai puțin eu m-am oprit să vedem traficul, în continuare suntem la același nivel în București, e mai puțin decât când nu exista COVID, dar e prea devreme să vedem efectele acestei măsuri. Traficul e o problemă, deșeurile a doua, bombele ecologice. La finalul zilei de vineri toți senzorii se înroșesc, începe incineratorul ambulant, care arde în Ilfov și nu numai.

Cinci orașe din România sunt printre cele mai poluante din Europa. Sunt poli economici, dar se vede nevoia reformei reale pentru mediu. Transportul alternativ trebuie implementat cât mai rapid. Oamenii nu vor trece la el cât timp nu se va delimita de carosabil, că nu e pe aceeași bandă cu cei care merg cu căruciorul, cățelul șamd.”, a declarat Coșuleanu la GÂNDUL LIVE.