„Situație extrem de îngrijorătoare pe șantierul Autostrăzii A3”. Ce reclamă Asociația Pro Infrastructură

Publicat: 27 10. 2020, 15:08
Actualizat: 27 10. 2020, 15:11
Imagini cu stadiul lucrărilor pe lotul 3, surprinse de reprezentanții Asociației Pro Infrastructură / Sursa: API

Asociația Pro Infrastructură (API) trage un semnal de alarmă asupra situației identificate pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania, care ar putea aduce în curând companiile locale în pragul falimentului.

Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, cea mai importantă organizație nonprofit din România care monitorizează proiectele majore din domeniu, solicită Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) să mobilizeze antreprenorul de pe șantierul Autostrăzii A3 Transilvania între Chețani și Câmpia Turzii, care, potrivit organizației a dispărut aproape de tot după inaugurarea nodului de la Chețani.

La ceremonia de deschidere a trosonului de 18 kilometri autostradă Iernut – Cheţani, din 18 septembrie, înaintea alegerilor locale, au participat președintele Klaus Iohannis, premierul Ludovic Orban și ministrul Transporturilor, Lucian Bode. „Nu am venit aici pentru festivisme şi nu am venit pentru a încheia ceva. Am venit pentru a da un semnal că trebuie să lucrăm mai repede, trebuie să ne ţinem de termene şi să avansăm mult mai repede cu lucrările de infrastructură. Acest eveniment este un punct intermediar, fiindcă mai avem foarte, foarte mult de lucru în România”, spunea atunci Klaus Iohannis.

„În câteva săptămâni vom avea un șantier complet părăsit”

De la acea dată, susțin reprezentanții Asociației Pro Infrastructură, lucrările pe șantierul pe tronsonul Chețani și Câmpia Turzii stagnează, iar companiile autohtone au reale dificultăți economice.

„Situație extrem de îngrijorătoare pe șantierul Autostrăzii A3 Transilvania între Chețani și C.Turzii: constructorul Straco este cvasi-inexistent, iar subcontractorii neplătiți au plecat sau sunt pe cale să o facă!!!  După deschiderea nodului rutier de la Chețani, cei de la Straco au dispărut aproape în totalitate din șantier, iar subcontractorul pe partea de structuri Baxcom nu a fost plătit pentru lucrările executate și a părăsit lucrarea”, au scris cel de la API, marți, pe contul de Facebook.

„În prezent doar subcontractorul pe partea de terasamente (Marcotim) mai este mobilizat, însă în lipsa plăților și a aprovizionării cu materiale din partea Straco, în scurt timp va intra în incapacitate de a asigura consumabilele în șantier și de a plăti salarii sau taxe. Deși vremea este încă prielnică pentru protejarea cu asfalt, rigole sau casiuri a celor 4-5 km de terasamente finalizate de Marcotim, în lipsa unei minime implicări din partea Antreprenorului aceste terasamente vor suferi degradări peste iarnă”, atrag atenția reprezentanții asociației.

„Solicităm CNAIR de urgență să mobilizeze Antreprenorul acestei lucrări și să introducă posibilitatea plății directe a subcontractorilor care duc greul șantierului. În caz contrar, în câteva săptămâni vom avea un șantier complet părăsit și companii autohtone în pragul falimentului”, spun cei de la API.

Filmarea aeriană a API cu jumătatea de lot pe care se lucrează între Hădăreni și Chețani:

Fișa tehnică a Lotului 3

Conform datelor CNAIR, segmentul Chețani-Câmpia Turzii este Lotul 3 din Autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 2A:

  • Lungime (km): 15.691 (de la km 21+500-km 37+191)
  • Antreprenor: Asocierea SC STRACO GRUP SRL & SPECIALIST CONSULTING SRL & SC TOTAL ROAD SRL
  • Data începerii: 04.05.2016
  • Data finalizării: Anul 2021 – Întârzieri majore ale contractului de proiectare și execuție
  • Stadiu fizic actual (procent): 36.87%
  • Stadiul financiar actual (procent): 40.04%
  • Valoare proiect: 279.74 milioane de lei, fără TVA
  • An deschidere (în folosință): Anul 2021
  • Observații : Slaba mobilizare a antreprenorului cauzată de faptul că acesta se afla în insolvență din data de 24.08.2015, la aproximativ 6 luni de zile de la data semnării contractului de lucrări