VIDEO. Record de viteză al unui tren din România: A depășit 200 de kilometri la oră / Cum a fost posibil

Publicat: 09 06. 2023, 14:37

This browser does not support the video element.

O locomotivă modernizată Softronic a depășit 200 de kilometri la oră în România pe inelul feroviar al AFER de la Făurei, județul Brăila, unul dintre cele mai mari inele feroviare din Europa Centrală și de Est.

CFR SA a desfășurat în perioada 2 mai – 7 iunie 2023, cu personalul specializat al SRCF Galați, lucrările de reparații la suprastructura feroviară și instalațiile aferente liniei de contact pe Inelul Mare Făurei (13,7 kilometri), iar joi, 8 iunie, s-a efectuat cursa de probă cu o locomotivă de călători care a atins viteza maximă de circulație de 210 km/h. Acesta este un record.

„Astfel, odată cu finalizarea lucrărilor de reparații, executate de specialiștii feroviari ai SRCF GALAȚI, pe Inelul Mare Făurei (13,7 km) s-a stabilit un nou record de viteză de 210 km/h pe o linie de cale ferată din România”, informează CFR Infrastructură.

Lucrările de reparații au fost executate în regie proprie de SRCF Galați, cu personal specializat din cadrul SRLU Buzău și Secţia IFTE 1 Galaţi, și au constat în:

  • înlocuire traverse
  • buraj, nivelare longitudinală/transversală și ripaj pe toată lungimea Inelului Mare (13,7 km)
  • profilare prismă de balast pe toată distanță de 13,7 km
  • verificarea şi reglarea geometriei liniei de contact (zig-zag faţă de axul căii ferate, înăltime faţă de nivelul superior al căii de rulare) la 276 de stȃlpi LC
  • reparaţii la cablul colector între stȃlpii SBC
  • reglarea pendulelor antivȃnt la 176 stȃlpi SBC

Centrul de Testări Feroviare Făurei a fost construit în 1978 și este singurul Centru din România pentru încercări dinamice ale vehiculelor feroviare cu viteza maximă de 200 km/h.

Inelul Mare de la Făurei – caracteristici tehnice

  • lungime 13,7 km
  • 6 podețe și 4 treceri la nivel
  • două curbe cu razele de 1.800 m și supraînălțări de 150 mm
  • lungimea aliniamentelor 1.000 m și 950 m

Profituri anuale de peste 800.000 de euro

Inelul de încercări Făurei aduce anual profituri de peste 800.000 de euro și este unul din cele mai mari centre de profil din Europa. Dacă vor fi efectuate investiții de ordinul zecilor de milioane de euro, mult peste veniturile aduse într-un an de inel, acesta ar putea fi adus în topul internațional al poligoanelor de încercări feroviare.

Centrul de Testări Feroviare Făurei are șanse să ajungă în topul poligoanelor europene de testare feroviară dacă aici s-ar investi sume cuprinse între 65 și 70 de milioane euro, în principal în refacerea infrastructurii, dotări suplimentare de siguranță sau iluminare pe timp de noapte, scrie clubferoviar.ro.

Inelul Feroviar de la Făurei a fost reabilitat/modernizat în perioada 2006-2008. Ulterior acelei investiții, au fost efectuate o serie de teste la viteza maximă de testare. De atunci însă nu s-au mai investit bani, chiar dacă industria feroviară europeană a avansat semnificativ, iar cererea de servicii de testare a crescut.

În Europa există patru astfel de centre de testare, cel de la Făurei fiind unul dintre cele mai mari din lume. Poziția sa geografică reprezintă principalul avantaj. De asemenea, perspectiva achizițiilor de vehicule feroviare noi pentru România efectuate prin ARF vine complementar avantajelor inelului, deoarece vor fi necesare teste.

Una dintre priorități ar fi creșterea vitezelor maxime oferite aici. Un astfel de inel poate fi considerat ca fiind eficient şi atractiv pentru solicitanți, dacă viteza de rulare permisă este de cel puțin 200 km/h. Deocamdată, inelul feroviar de încercări de la Făurei permite o viteză maximă de 200 km/h, viteza constructivă fiind cu 10% mai mare.

Calitatea ofertei pe care ar putea-o prezenta inelul ar crește, dacă prin investiții ar fi crescută viteza maximă de testare, la 250 km/h, de exemplu, spun reprezentanții autorității.