ANALIZĂ WALL STREET JOURNAL: Populația din Europa de Vest strânge cureaua cot la cot cu guvernele, pe fondul șomajului ridicat

Publicat: 06 08. 2012, 12:23
Actualizat: 05 02. 2019, 21:53

Populația din Europa de Vest a început să „strângă cureaua” cot la cot cu guvernele, preferând alimente mai ieftine, evitând produsele cu prețuri mari și căutând tot mai des reduceri, în special pe internet, potrivit unei analize prezentate de WSJ.com.

Șomajul din zona euro este la cote record, iar multe țări din regiune sunt deja în recesiune. Temători, consumatorii europeni devin tot mai cumpătați.

„Când auzi că unii și-au pierdut locurile de muncă, au rămas cu nimic, te gândești că ți s-ar putea întâmpla și ție”, comentează o mamă din Paris, a cărei familie amână înlocuirea mașinii, veche de 11 ani, și evită distracții scumpe, precum vizitarea Disneyland.

Astfel, rezultatul austerității după patru ani de criză este schimbarea obiceiurilor consumatorilor, cu un impact de durată asupra a numeroase aspecte ale vieții economice de pe continent, de la creșterea economică la profiturile companiilor.

Indicatorii economici desenează un peisaj sumbru. Consumul din Franța a scăzut cu 0,2% în trimestrul al doilea față de primele trei luni ale anului. Încederea consumatorilor din zona euro a scăzut în iulie la cel mai redus nivel din 2009, potrivit Comisiei Europene. Cheltuielile de consum pe bunuri și servicii vor scădea în acest an în Europa de Vest cu 0,9%, previziune ajustată pentru inflație și evoluțiile valutare, estimează Euromonitor International, care prognozează pentru SUA un avans de 1,9%.

Situația este reflectată de rezultatele marilor companii. Cele aproximativ 180 de companii aflate în componența indicelui bursier european Stoxx 600 care au raportat până la sfârșitul săptămânii trecute rezultatele pentru trimestrul al doilea au înregistrat, în medie, o scădere de 12% a profitului față de nivelul din perioada corespunzătoare a anului trecut, potrivit datelor Thomson Reuters, preluate de WSJ.com. Totodată, analiștii și-au revizuit în scădere în medie cu 6,2% estimările privind profiturile companiilor pentru trimestrul al treilea.

Sectorul alimentar trece prin cele mai dure schimbări. De obicei, gospodăriile europene cheltuiesc de aproximativ două ori mai mult decât cele americane, raportat la venit, pe alimente pentru acasă. Prețurile tot mai ridicate determină însă populația din unele țări să cumpere mai puține produse alimentare. Cheltuielile pentru alimente pentru acasă din Europa de Vest vor înregistra în acest an o scădere de 2,7%, estimează Euromonitor International, iar consumatorii se vor orienta tot mai mult spre retailerii de tip „hard discounter”, care au o ofertă restrânsă de produse, de obicei sub un brand propriu, la prețuri mai mici decât magazinele tradiționale.

„Unii vin și cumpără numai trei sau patru morcovi”, se plânge patronul unui mic magazin alimentar din Olargues, un sat situat în sudul Franței. Afacerile au scăzut în iunie și iulie cu 20% față de nivelul din perioada corespunzătoare a anului trecut, deoarece clienții caută prețuri mai mici, continuă el.

Problemele industriei auto sunt deja bine cunoscute. Piața auto europeană este în contracție de cinci ani consecutivi, timp în care a pierdut aproape un sfert din volum, și a scăzut în prima jumătate a anului cu aproape 7%. Cele mai abrupte declinuri au fost înregistrate în Franța, Italia și Spania.

Cheltuielile la restaurante au scăzut în Europa de Vest cu 13% între anii 2007-2011 și vor coborî cu încă 3,5% în acest an.

Există însă și zone care rezistă în fața austerității. Economia Germaniei este stabilă, relativ solidă, în principal datorită exproturilor. Cheltuielile de consum din Germania au scăzut cu 0,1% în iunie față de mai, însă au urcat cu 2,9% față de aceeași lună a anului trecut.

Comerțul pe internet este în creștere puternică, parțial și datorită „vânătorilor de oferte”. Vânzările retail online vor crește în UE în medie cu 12% pe an în următorii cinci ani, estimează Forrester Research. În Franța, în prima zi a promoțiilor de vară, când magazinele de îmbrăcăminte oferă reduceri de preț de peste 50%, divizia locală a Amazon.com, Amazon.fr, a înregistrat o creștere de 44% a traficului comparativ cu aceeași zi a anului trecut.

Și gadget-urile mobile au încă succes în Europa. Euromonitor anticipează că vânzările de smartphone-uri vor crește în acest an pe continent cu 11% față de 2011. Consumatorii preferă să reducă factura la mobil petnru a economisi.

Unele companii reacționează la modificarea comportamentului consumatorilor prin „importarea” tehnicilor de marketing gândite inițial pentru piețe emergente, precum Brazilai și India. Unilever a început să ofere produsele, spre exemplu detergenții, în pachete mai mici, cu prețuri atractive, precum un euro sau o liră.

Danone a ales să înlocuiască ambalajul clasic al iaurturilor cu o cutie mai atractivă, rotunjită, care speră că va scoate produsele în evidență pe raft.

„Temerile legate de bani erodează treptat loialitatea consumatorilor față de branduri. Această înclinație spre cumpătare a devenit permanentă”, comentează Daphne Kasriel, analist la Euromonitor International.