Autostrada SPRE NICĂIERI îngenunchează Muntenegru în fața Chinei. Vezi ce efecte are CAPCANA SUPRAÎNDATORĂRII

Redactor:
Bogdan Cojocaru
Autostrada SPRE NICĂIERI îngenunchează Muntenegru în fața Chinei. Vezi ce efecte are CAPCANA SUPRAÎNDATORĂRII
Muntenegru, supraîndatorare față de China pentru a construi "Autostrada spre nicăieri". Vezi capcana în care cad țările mai sărace, care se bazează pe investițiile chineze în propria infrastructură

Muntenegru este primul stat din Europa care s-a trezit împovărat cu  datorii din cauza cooperării cu China și mai dependent ca niciodată de generozitatea Beijingului.

„Autostrada spre Bar este importantă pentru Muntenegru. Amintește oamenilor de Tito și de zilele marilor proiecte socialiste”, spune Mladen Grgic, cercetător la Institutul European pentru Studii Asiatice, făcând referire la liderul comunist Iugoslav Josip Broz Tito. „Însă este o capcană. A fost pornită și politicienii n-o mai pot opri, oricât de dăunătoare ar fi.”

Muntenegru a luat de la China, bani, forță de muncă, materiale de construcții și ingineri, pentru a construi o autostradă care să lege portul Bar la Marea Adriatică de granița cu Serbia. În prezent, când autostrada este mai puțin de jumătate construită, mica națiune din Balcani are în față perspectiva creșterii datoriei la peste 80% din PIB, scrie The Washington Post.

Guvernul muntenegrean a acceptat pentru prima fază a proiectului, care ar costa 809 milioane de euro, un împrumut de la China care i-a dus datoria atât de mult în sus, încât a fost nevoit să majoreze taxele, să înghețe parțial salariile din sectorul public și să retragă o parte din ajutorul acordat mamelor pentru a face ordine în finanțe, notează Reuters.

Fondul Monetar Internațional apreciază că Muntenegru nu-și poate permite să finalizeze proiectul, care ar necesita cheltuieli echivalente cu o cincime din PIB. Autostrada de 165 de kilometri ar trebui să străbată unul dintre cele mai dificile terenuri pentru astfel de proiecte din Europa. Guvernul a descris-o ca fiind construcția secolului și drumul către lumea modernă. Deocamdată, autostrada nu duce decât la SUPRAÎNDATORARE

Muntenegru și-a văzut ratingul suveran tăiat de Moody”s după ce s-a împrumutat de la China pentru a continua construirea autostrăzii.

În alte părți ale lumii lucrurile stau chiar mai prost. Sri Lanka era atât de îndatorată față de China – datorii de peste un miliard de dolari – după ce a început să implementeze mai multe proiecte ambițioase, încât anul trecut a fost forțată să dea în concesiune un port din Hambantota unei companii chineze pentru 99 de ani.

Citește mai multe despre situația țărilor care cad în capcana supraîndatorării față de China, pe ZF.ro

 

Inchide