Barometrul primelor 100 de zile de guvernare nouă. Cine este considerat cel mai neperformant ministru

Publicat: 01 07. 2014, 19:51
Actualizat: 29 07. 2014, 17:29

UN barometru de guvernare făcut de Fundația Romanian Business Leaders a analizat activitatea a celor mai noi șapte miniștri cu portofolii care au un impact puternic asupra mediului de afaceri – Constantin Niță (Economie), Răzvan Nicolescu (Energie), Ioana Petrescu (Finanțe), Florin Jianu (IMM-uri, Mediu de Afaceri și Turism), Attila Korodi (Mediu și Schimbări Climatice), Rovana Plumb (Muncă, Familie, Protecție Socială și Persoane Vârstnice) și Dan Șova (Transporturi).

„Evaluarea s-a făcut prin prisma acțiunilor și a deciziilor pe care aceștia le-au luat pentru a rezolva sau aborda provocările prioritare specifice fiecărui portofoliu, rezultatele barometrului reflectând percepția (pozitivă/neutră/negativă) liderilor din business privind activitatea celor șapte miniștri în perioada martie 2014 – iunie 2014″, se arată în Barometrul primelor 100 de zile.

sursa: Barometrul primelor 100 de zile//Fundatia Romanian Business Leaders

Deși în primul trimestru din 2014, economia României a avansat cu 3,8% față de aceeași perioadă din 2013, înregistrând cea  mai mare creștere din Uniunea Europeană, în percepția liderilor din business, performanța ministerelor conduse de către cei 7 miniștri rămâne la un nivel nesatisfăcător.

Cel mai performant ministru în primele 100 de zile de la învestire, potrivit oamenilor de afaceri este ministrul Finanțelor Publice, Ioana Petrescu. Peste jumătate dintre respondenți consideră că activitatea ministrului a fost bună sau acceptabilă. Cu toate acestea, 36,5% dintre respondenți au o percepție negativă despre prestația Ioanei Petrescu, iar lista „bilelor negre” acordate Ioanei Petescu de oamenii de afaceri români este una lungă.

La polul opus se află Dan Șova, 80% dintre respondenți având o părere negativă despre activitatea lui în calitate de ministru al Transporturilor.  La mică distanță de Șova este ministrul Muncii, Rovana Plumb, despre care 64,6% dintre respondenți au răspuns că au o părere negativă, în timp ce 24% au avut o părere bună și acceptabilă.

Ioana Petrescu, bile albe și bile negre

Printre aspectele pozitive ale activității Ioanei Petrescu se numără facilitățile pentru profitul reinvestit, renunțarea la unele taxe și tarife și comasarea altora și inițierea demersurilor pentru reducerea CAS, precum și măsurile de îmbunătățire a sistemului de raportare și plăți de impozite în regim on-line.

Între bilele negre pentru Petrescu, oamenii de afaceri au indicat calitatea proastă a unor texte de lege pregătite de funcționari din minister și ANAF fără să țină cont de recomandările mediului de afaceri – cum ar fi taxa pe construcții speciale.

„Capacitatea personalului și a experților din minister/ANAF de a genera legi sau decizii cu caracter fiscal ce pot fi implementate și care să producă beneficii mai mari decât pagubele pe care le generează este pusă sub un semn de întrebare extrem de serios”, consideră oamenii de afaceri.

Creșterea fiscalității prin introducerea de noi impozite – de exemplu așa-numita taxa pe stâlp – și majorarea accizei la combustibili, precum și întârzierile în restructurarea ANAF, cu efect direct în nivelul încă extrem de slab al colectării reprezintă alte deficiențe sesizate de oamenii de afaceri în activitatea Ioanei Petrescu.

80% din oamenii de afaceri, părere negativă față de activitatea lui  Dan Șova

Lista aspectelor negative observate de oamenii de afaceri în activitatea lui Dan Șova este lungă.

Lipsa de progres în elaborarea Master Planului de Transport al României, lipsa unei decizii în ceea ce privește construcția sau nu a autostrăzii Pitești -Sibiu, semnarea contractului pentru autostrada Comarnic -Brașov fără a avea finanțarea asigurată și, mai ales, cu aceleași firme care au abandonat odată proiectul și slaba absorbție a fondurilor europene sunt doar câteva dintre punctele slabe ale activității lui Șova ca ministru al Transporturilor.

La acestea se adaugă inexistența unui proiect actualizat de privatizare a CFR Marfă, lipsa de colaborare reală cu echipele de management privat și intervenția permanentă pentru schimbarea acestor echipe la Tarom, CFR Marfă, CFR Infrastructură, politizarea excesivă a argumentelor ce stau la baza deciziei economice privind strategia de privatizare a Portului Constanța, lipsa de progres în proiectele de privatizare a Aeroportului Otopeni.

Oamenii de afaceri îi mai reproșează fostului ministru Șova lipsa de implicare și suport vizibil pentru companiile de transport afectate de decizia Ministerului Finanțelor privind introducerea accizei suplimentare la combustibili.

Fundația Romanian Business Leaders este o organizație apolitică neguvernamentală și non-oprofit, înființată în iulie 2011. Fundația este condusă de un board din care fac parte, printre alții, Ioana Filipescu, managing director al Raiffeisen Investment Romania, Anca Harasim, director executiv al Camerei de Comerț Americaqne în România, Mihaela perianu, CEO al AIMS Human Capital București, Andreea Roșca, managing partner Excel Communication, Dragoș Anastasiu, director general Eurolines Group, Lucian Butnaru, CEO ZebraPay.