Biletele de tren s-au scumpit din cauza „costurilor cu energia și PIESELE”. CFR Călători cumpără „PIESE” de 1,7 milioane de dolari de la un offshore din Panama cu un capital social de 1.000 de dolari

Publicat: 26 09. 2013, 10:52
Actualizat: 04 02. 2019, 19:32

Un offshore înregistrat în Ciudad de Panama, în Republica Panama, având un capital social de 1.000 de dolari și un birou în Geneva, Elveția, a încheiat recent cu CFR Călători un acord-cadru în valoare finală de 1.750.950 dolari SUA pentru livrarea de piese pentru locomotive diesel electrice.

Firma câștigătoare se numește Electric & Diesel Locomotiv Corporation și a fost singura companie care a trimis o ofertă în cadrul procedurii de atribuire organizate de CFR Călători.

Procedura aleasă de conducerea CFR Călători a fost de tip „negociere, cu publicarea unui anunț în prealabil” pe portalul achizițiilor publice și în jurnalul european de profil, reprezentanții CFR Călători precizând că au optat pentru această variantă – prevăzută de legislația în domeniu – și nu pentru cea a licitației deschise tocmai pentru a „putea trage în jos de preț”.

Cu toate acestea, oferta offshore-ului a fost declarată „admisibilă”, iar valoarea finală a contractului a fost mai mare decât estimarea inițială a contractului. Astfel, estimarea inițială a valorii contractului – suma pe care șefii CFR Călători au preconizat că o vor cheltui cu acest acord-cadru – a fost de 1.716.483 dolari fără TVA, dar valoarea finală a fost de 1.750.950 USD fără TVA, adică 5.851.677 lei. O diferență de 34.467 de euro.

Criteriul de atribuire a fost prețul cel mai scăzut, potrivit anunțului de atribuire.

Ce spun oficialii CFR Călători

Directorul de achiziții din cadrul CFR Călători, Carmen Popescu, ne-a declarat că acordul-cadru – care reprezintă, potrivit legii, „o promisiune” – a fost încheiat pe o perioadă de trei ani, însă în anunțul de atribuire publicat pe portalul licitațiilor publice nu este menționată această perioadă.

Explicațiile reprezentanților CFR Călători și cine este în spatele offshore-ului câștigător al contractului vă sunt prezentate în cele ce urmează.

De menționat că majorarea costurilor cu piesele, combustibilii și energia în ultimii doi ani, precum și inflația reprezintă principalele motive invocate de CFR Călători atunci când a anunțat scumpirea biletelor de tren, în mod diferențiat, de la 1 septembrie, cu până la 10%. Măsura a fost aprobată prin ordin al ministrului Transporturilor.

Explicațiile șefului „smart” al CFR Călători. „Nu are site. Și care este concluzia?”

Concret, contractul câștigat de firma din Panama este pentru piese pentru locomotivele Diesel LDE 621 EGM, locomotivele fiind fabricate în România, la Craiova și modernizate în anul 2000 cu motoare General Motors, după cum ne-au precizat oficialii CFR Călători.

Întrebat de gândul cum își explică faptul că la procedura de atribuire – de tip negociere – a participat doar o singură firmă, care a fost declarată și câștigătoare, Valentin Dorobanțu, directorul general al CFR Călători, numit în funcție în luna februarie de fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, și pe care Fenechiu l-a caracterizat drept „smart, așa”, a răspuns cu o ipoteză. „Poate este un trader de piese de schimb, presupun și eu, nu știu. Noi am dat anunț și în SEAP și în Jurnalul Oficial al UE. Teoretic anunțul de licitație este văzut de miliarde de firme”, ne-a spus Dorobanțu.

„Toate aceste anunțuri au ajuns în jurnalul european. Mă întrebați pe mine de ce un trader de piese, un producător din Norvegia, din Portugalia sau de unde doriți dvs. nu a fost interesat? Nu știu. Dacă dvs erați director la Skoda Cehia, vedeați acest anunț, de ce nu ați venit? Pentru că probabil, dau cu presupusul, aveți foarte multe comenzi, sunt niște piese specializate și v-ar fi costat foarte mult să le produceți pe serii limitate”, presupune directorul general al CFR Călători.

De ce valoarea după negociere a fost mai mare decât cât estimase CFR Călători

La întrebarea cum a fost posibil ca valoarea finală a contractului să fie mai mare decât estimarea inițială a valorii contractului, reprezentanții CFR Călători motivează că „a fost un contract în dolari” și în plus că nu puteau să cunoască prețul exact al unor piese care au fost puse la motoarele de locomotivă în urmă cu 15 ani.

„A fost un contract în dolari și nu i-am mai dat ajustare. Vă dați seama, chiar dacă e un contract pe trei ani, la un contract în dolari nu se mai dă ajustare. Cum ne-au convins? Probabil că nici noi nu ne-am estimat bine, noi punem prețul cel mai mic”, a încercat să explice directorul de achiziții al CFR Călători, Carmen Popescu.

La rândul său, directorul general al CFR Călători are și el o justificare pentru că prețul final a fost mai mare decât estimarea: „Pentru că este vorba de o estimare”. „Cum estimați dvs prețul unei piese puse acum 15 ani? (…). Este un lucru complicat. Comisia de stabilire a prețurilor s-a uitat pe internet, pe site-urile producătorilor, în baza de date. De ce prețul final a fost mai mare decât estimarea? Pentru că este vorba de o estimare”, spune Dorobanțu, ușor iritat.

Contract subsecvent de 287.485 dolari SUA

La câteva zile după ce CFR Călători a încheiat „promisiunea” de peste 1,7 milioane de dolari, cu Electric & Diesel Locomotiv Corporation, a fost încheiat și un contract subsecvent în valoare de 287.485 dolari SUA pentru o primă livrare livrare de piese în cadrul acordului-cadru.

Directorul de achiziții publice din cadrul CFR Călători a ținut să precizeze că CFR Călători nu este obligată să consume întreaga sumă prevăzută în acordul-cadru în situația în care „anul viitor ne taie banii”.

„Acordul-cadru nu înseamnă că fac contractul cu tine, este o promisiune, conform legii, nu este o obligație. Facem acord-cadru în ideea de a nu face licitații în fiecare an. Dacă la anul ne taie banii și nu mai avem bani, nu mai luăm (piese n.n.)”, spune directorul de achiziții din CFR Călători, Carmen Popescu.

„Cine sunt acționarii? Pe mine mă interesează numele acționarilor? Ce să fac cu ei?”

La solicitarea gândul de a primi date despre firma câștigătoare a contractului, cum ar fi date referitoare la acționarii ei, directorul de achiziții al CFR Călători ne-a precizat că aceste informații nu sunt relevante și că oricum nu ne pot fi furnizate.

„Noi cerem certificatul constatator. Dar astea sunt informații pe care nu vi le putem da, nu pot fi făcute publice. (…) Cine sunt acționarii? Pe mine mă interesează numele acționarilor? Ce să fac cu ei?”, ne-a declarat Carmen Popescu, adăugând că firma câștigătoare „este un producător”, dar la licitație „poate să vină și un trader, nu e nici o problemă”.

Întrebat dacă are cunoștință de faptul că Electric & Diesel Locomotiv Corporation nu are un site propriu, directorul general al CFR Călători a început să caute pe internet, de pe laptopul pe care îl avea pe birou.

„Căutați Electric&Diesel Locomotiv Corporation. Nu se poate să nu aibă site”, este convins directorul de achiziții. Însă după câteva minute bune de căutări pe internet, șeful CFR Călători trage singur concluzia: firma câștigătoare „nu are site. Și care e concluzia?”

Cine este „în spatele” firmei Electric & Diesel Locomotiv Corporation

Reprezentanții CFR Călători nu ne-au precizat nici cine sunt acționarii firmei Electric & Diesel Locomotiv Corporation, nici alte date referitoare la firmă, precum cifra de afaceri, menționând că nu au restricționat participarea la licitație în funcție de cifra de afaceri, „tocmai din dorința de a veni cât mai mulți ofertanți”.

Gândul a încercat să ia legătura cu reprezentanții firmei care a câștigat unul dintre cele mai mari contracte încheiate de CFR Călători, cel puțin în ultimele două luni.

În anunțul de atribuire de pe portalul licitațiilor publice, alături de adresa poștală a firmei – Str. Sautter, nr. 29, Geneva, Elveția – este menționat și un număr de telefon, la care ne-a răspuns o voce feminină. Întrebată de firma Electric & Diesel Locomotiv Corporation, persoana ne-a asigurat inițial, în două rânduri, că am greșit numărul de telefon.

Ea ne-a confirmat că numărul de telefon corespunde adresei poștale menționate din Geneva, precum și că la adresa menționată este cabinet de avocatură, fără a ne preciza numele acestuia.

La o simplă căutare cu google maps, la adresa amintită apare o clădire ce seamănă cu un bloc de locuințe.

Foto: clădirea situată la adresa  Str. Sautter, nr. 29, CP 244, 1211, Geneva, Elveția.

La insistențele noastre și după ce i-am precizat că pe portalul licitațiilor publice din România, în dreptul firmei Electric & Diesel Locomotiv Corporation, câștigătoare a licitației organizate de CFR Călători, apare respectiva adresă, vocea feminină ne-a transmis să sunăm mai târziu pentru a vorbi cu cineva care ne-ar putea da informații despre firmă. La revenirile noastre, persoana nu a mai fost de găsit. 

În schimb, pe internet apare că respectiva adresă și numărul de telefon din Geneva corespund într-adevăr unui cabinet de avocatură: avocatul elvețian Gerard de Cerjat, despre care presa din Elveția a relatat că a fost implicat în scandaluri și care reprezintă personaje foarte controversate.

Mai mult, cu sprijinul Rise Project, am aflat că Electric & Diesel Locomotiv Corporation este înregistrată în Ciudad de Panama, Republica Panama și are un capital social de 1.000 de dolari SUA. 

 

Sursa: Registrul Comerțului, Republica Panama// Rise Project

Obiectul de activitate al firmei este unul foarte vast, incluzând comerț, cumpărări, vânzări, producție, distribuție, transport, import, export, comerț cu toate tipurile de articole.

Potrivit datelor de la Registrul Comerțului din Panama, Gerard de Cerjat este președintele firmei Electric & Diesel Locomotiv Corporation, Eloy Benedetti este vicepreședinte, iar Rodrigo Arosemena este secretar trezorier.

Pe de altă parte, presa din Elveția a scris că avocatul Gerard de Cerjat și-a oferit serviciile, printre altele, firmei Zeromax GmbH, care în 2010 a fost închisă „misterios”, lăsând în urmă datorii neachitate estimate la o jumătate de miliard de dolari.

Zeromax a fost o companie privată care a avut activități în domeniul resurselor naturale, cu sediul în Elveția și despre care documente WikiLeaks relevau că ar fi sub controlul Gulnarei Karimova, fiica cea mare a fostului președinte al Uzbekistanului. Documente publicate de WikiLeaks în februarie 2008 menționau că Zeromax controla o mare parte dintre sectoarele-cheie ale economiei uzbece, inclusiv în domeniul gazelor naturale, petrolul și industriile de extragere a aurului.

Presa din Elveția a mai scris că avocatul Gerard de Cerjat este administratorul genovez al firmei FMN Logistics Inc, care se afla în lichidare în 2010.  Firma FMN a fost acuzată, dar oficialii ei au negat cu putere, că are o „relație semnificativă” cu compania Zeromax GmbH.

Ultima oră

Întrebată de gândul dacă intenționează să verifice contractele de achiziții publice încheiate de CFR Călători, ministrul Transporturilor Ramona Mănescu ne-a declarat că „în prezent are loc în proces de analiză a tuturor contractelor, inclusiv cele cu fonduri europene, proiectele care ar fi trebuit să fie implementate și nu sunt implementate”.