Cât de corect s-au cheltuit banii pentru modernizarea și reabilitarea drumurilor județene și de interes local

Publicat: 01 02. 2013, 13:46
Actualizat: 21 03. 2019, 15:26

Diferențe substanțiale între prevederile din buget, rezultate și costurile aprobate, proiecte restrânse care se extind pe durate lungi de timp sau lucrări pentru care au fost alocate fonduri fără ca ele să fie realizate, acestea sunt doar câteva dintre rezultatele auditului performanței unor programe finanțate de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Turismului (MDRT), cuprinse în „Raportul Public pe anul 2011” întocmit de Curtea de Conturi.

Pentru subprogramul de reabilitare, modernizare și asfaltare a drumurilor de interes județean și de interes local s-au alocat de la bugetul de stat fonduri în valoarea totală de circa 1,3 miliarde de lei. Lucrările care au fost recepționate și care au fost plătite, în perioada 2009-2011, au avut o valoare de peste 1,28 milioane de lei. Restul sumei a fost restituită ministerului.

De asemenea, de la începutul programului și până anul trecut au fost finalizați 15.840 de kilometri de drum din cei 26.401 kilometri finanțați, potrivit „Raportului public pe anul 2011”.

În documentele ministerului de resort legate de descrierea acestui program se evidențiază „faptul că rezultatele așteptate nu se referă și la aspecte cantitative”. În urma activităților de audit desfășurate de Curtea de Conturi s-a ajuns la concluzia că este dificil de realizat o evaluare a eficienței cu care au fost cheltuite fondurile, dar și a gradului de atingere a scopului programului având în vedere faptul că indicatorii de performanță și de rezultate nu au fost prezentați potrivit prevederilor în vigoare (punctul 5 din anexa OMFP nr. 1159/2004).

Potrivit aceluiași document, membrii structurilor de specialitate din cadrul ministerului nu au elaborat un program multianual sectorial care să aibă în vedere transpunerea în practică la nivelul întregii țări „a sarcinilor privind dezvoltarea infrastructurii, reabilitarea, modernizarea și asfaltarea drumurilor de interes județean și de interes local”. 

De asemenea, s-a ajuns la concluzia că există „diferențe substanțiale” între prevederile din buget, rezultatele efective și standardele de cost care au fost aprobate în documentele privind fundamentarea necesarului de credite pentru finanțarea lucrărilor incluse în program, dar și că lucrările de asfaltare a drumurilor sunt incluse în buget fără a se lua în considerare tipul lor.

FOTO: Raportul Public pe anul 2011 (Curtea de Conturi)

Prețurile unitare pe baza cărora se fundamentează necesarul de credite sunt, la rândul lor, „exagerat de mari” față de cele efective. Potrivit raportului, costurile aferente anului 2010 sunt cu 157% mai mari față de cele din 2009 și cu 182% mai mari față de cele din 2011.

Există, de asemenea, unele proiecte restrânse care au fost eșalonate pe perioade lungi de timp „departe de a asigura eficiența scontată”. Acestea sunt:

– DN 74 Vulcan, jud. Alba, 2 km;
– DC 46 Hălmăgel – Luncșoara, jud. Arad, 7,1 km;
– DC 38 Gura Honț – Zimbru, jud. Arad, 12,6 km;
– DC 113 Costești – Suseni, jud. Argeș, 2,25 km – finanțat 50%, iar la realizări nu sunt evidențiate niciun fel de lucrări;
– DC 181 Lazarie – Prăjești, jud. Bacău, 2 km.

Există și proiecte în cazul cărora, în ciuda faptului că li s-au alocat fonduri, nu au fost raportate realizări fizice, mai exact:

– străzile interioare Lunca Mureșului – jud. Alba, 3,5 km, alocație 500.000 lei, fără contract de execuție, realizări fizice 0;
– DC 13 Lopadea Nouă – Beta – jud. Alba, 5 km, alocație 500.000 lei, fără contract de execuție, realizări fizice 0;
– Comuna Chiajna, str. Rezervelor, Ilfov, 3,5 km, 359.000 lei, fără contract de execuție, realizări fizice 0.