Contractul de privatizare a CFR Marfă a fost semnat

Publicat: 02 09. 2013, 18:00
Actualizat: 20 03. 2019, 17:27

Contractul de privatizare a companiei CFR Marfă către Grup Feroviar Român (GFR) a fost semnat luni în jurul orei 16:30, a anunțat Ministerul Transporturilor. Guvernul și GFR mai au la dispoziție 39 de zile pentru închierea tranzacției care depinde de un aviz pe care Consiliul Concurenței îl emite, în medie, în două luni.

Omul de afaceri Gruia Stoica, patronul GFR, câștigătorul licitației de vânzare a parchetului majoritar de acțiuni al CFR Marfă, a precizat după semnarea contractului că va trimite în cel mai scurt timp notificarea de care Consiliul Concurenței are nevoie pentru a analiza dacă prin preluarea companiei se produce o eventuală concentrare economică pe segmentul de transport marfă pe calea ferată.

„Avem termen de maximum 10 zile să trimitem notificarea”, a precizat Gruia. Întrebat dacă a căutat surse de finanțare în străinătate, omul de afaceri a afirmat „Au altă culoare banii din Rusia sau din China sau din orice altă parte? Problema e că trebuie să plătesc”.

Concurența dă aviz în cel puțin două luni

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței a precizat că legal nu există un termen până la care GFR trebuie să trimită notificarea de preluare, dar că este în interesul câștigătorului licitației să se grăbească. „Logic ar fi să acționeze cât mai repede”, a spus Bogdan Chirițoiu la Digi 24.

Președintele CC a adăugat că în medie, întocmirea unei analize de concentrare economică durează două luni, însă, în cazul CFR Marfă, acordarea avizului ar putea dura mai mult. „E un caz mai complicat. Va fi mai aproape de termenul maxim de cinci luni”, a arătat Chirițoiu.

Mai mult, președintele CC a precizat că a transmis Guvernului o serie de comentarii cu privire termenele și durata acordării acestui aviz.

Chirițoiu: Am recomandat Guvernului să nu condiționeze avizul nostru de plata banilor

„Asta am spus și Guvernului, că noi am prefera să nu se facă o legătură între avizul nostru și plata banilor”, a spus Chirițoiu.

Totodată, Consiliul Concurenței nu este obligat să țină cont de termenele stabilite în contractul de privatizare, a mai adăugat președintele instituției.

Ministerul Transporturilor a anunțat printr-un comunicat de presă încheierea contractului de privatizare, însă nu a precizat dacă acesta a fost semnat de către ministrul Ramona Mănescu sau de către un secretar de stat. Asta după ce procesul de privatizare a stagnat în ultima perioadă pe fondul revocării din funcție a fostului ministru Relu Fenechiu.

Reprezentanții MT au precizat pentru gândul că acest contract trebuie semnat de către un reprezentant din partea GFR și de cineva din partea comisiei de privatizare a CFR Marfă. Premierul Victor Ponta a precizat la rândul său că nu este necesară semnătura ministrului, fiind suficientă cea a unui reprezentant al instituției.

„Astăzi, 2 septembrie 2013, ora 16.30, la sediul Ministerului Transporturilor a avut loc procedura de semnare a contractului de vânzare-cumpărare a pachetului de 51% din capitalul social al Societății Naționale de Transport Feroviar de Marfă „C.F.R. Marfă” S.A., către Societatea Comercială Grup Feroviar Român S.A.”, se arată în comunicatul transmis de Transporturi.

Termenul de finalizare al tranzacției a fost stabilit, prin hotărârea de Guvern în care s-au aprobat condițiile principale ale contractului semnat luni, la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a acestui act normativ, respectiv 14 august.

Practic, pentru a finaliza tranzacția, GFR mai are la dispoziție 39 de zile pentru obținerea avizului de care este condiționat transferul dreptului de proprietate asupra CFR Marfă.

Băsescu: GFR a fost foarte favorizat

Președintele Traian Băsescu s-a arătat rezervat cu privire la privatizarea CFR Marfă, declarând luni că investitorul ales a fost favorizat pe tot parcursul procesului.

„A fost un investitor foarte favorizat în tot procesul. În plin proces de licitație s-au transformat datoriile în acțiuni, din iunie abia acum Guvernul a dat hotărârea, să-i dea timp să caute bai. L-am mai atenționat pe Victor Ponta dacă nu cumva această întârziere nu a fost deliberată pentru a-l favoriza”, a spus președintele într-un interviu „Adevărul”.

Gruia Stoica a fost declarat câștigătorul licitației de privatizare a CFR Marfă pe data de 20 iunie. Aproape două luni mai târziu, pe 14 august, a fost publicată în Monitorul Oficial hotărârea de guvern prin care s-a reglementat finalizarea tranzacției. De la acea dată a început și numărătoarea inversă pentru plata celor 202 milioane de euro.

Semnarea contractului de privatizare a fost însă amânată în urma revocării din funcție a ministrului Transportului, Relu Fenechiu. Săptămâna trecută, premierul Victor Ponta i-a cerut noului ministru, Ramona Mănescu, să-l cheme pe omul de afaceri Gruia Stoica la minister pentru a semna contractul.

Condițiile de care depinde încheierea privatizării

După semnare, noul proprietar al CFR Marfă va trebui să trimită o notificare de preluare Consiliului Concurenței care are termen legal de 6 luni pentru a analiza dacă prealuarea companiei de stat de către grupul GFR reprezintă o concentrare economică a pieței de transport marfă pe calea ferată.

Transferul dreptului de proprietate a companiei este condiționat, conform hotărârii de Guvern, de „emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii și/ sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente”.

Reprezentanții Concurenție au explicat însă că nu este foarte clar cine se va ocupa de această analiză, fiind posibil ca avizul să fie dat de Comisia Europeană.

„Cam o lună ne va lua după notificare să stabilim cu Comisia Europeană cine are jurisdicție”, a declarat recent pentru gândul Bogdan Chirițoiu, președintele CC.

Cum se vor plăti banii pentru CFR Marfă

În termen de 30 de zile de la semnarea contractului de vânzare a pachetului majoritar de acțiuni se va semna un contract de escrow. Acesta va fi anexat la contractul de vânzare și va viza plata a 10% din prețul de cumpărare (90,4 milioane de lei) în termen de două zile de la data contractului de escrow.

Gruia Stoica a declarat în repretate rânduri că a tratat cu maximă seriozitate procesul de privatizare. Într-un interviu acordat gândul, omul de afaceri a precizat că are o parte din cele 202 milioane de euro. În ceea ce privește diferența, GFR se comportă ca „orice societate serioasă din lume, care nu stă pe teancuri de bancnote cash și care implică instituțiile financiare atunci când face o achiziție de anvergură”, adăugând că negociază cu partenerii de pe marile piețe de capital din lume modul de finanțare pentru CFR Marfă.

Modalitatea de plată a acțiunilor va consta în încasarea integrală, la data finalizării tranzacției, de către vânzător a garanției de participare la licitație în valoare de 10 milioane euro, a celor 90 milioane lei din fondul escrow și a diferenței rămase până la prețul de vânzare

Potrivit hotărârii de Guvern, dacă finalizarea tranzacției nu are loc, indiferent de orice culpă a cumpărătorului, în termenul de 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a hotărârii, contractul se desființează „de plin drept” fără a mai fi necesară punerea în întârziere, fără orice altă formalitate prealabilă și fără intervenția instanței.