De ce avioanele moderne, precum F-22 sau F-35, au manșa pe dreapta și nu pe mijloc?

Publicat: 30 12. 2023, 15:04
Actualizat: 30 12. 2023, 19:39
Sursa foto: Profimedia Images

Timp de zeci de ani, avioanele militare au avut manșa așezată în mijlocul carlingii, între picioarele piloților. Însă multe dintre aeronavele moderne, mai ales cele de generația a cincea, au acest element montat în partea dreaptă.

Primul avion care a fost lansat cu manșa de tip joystick în partea dreaptă a fost F-16 Fighting Falcon, aflat astăzi și în dotarea Forțelor Aeriene Române. Acest lucru a fost posibil deoarece aeronava avea un sistem modern de control de tip „fly-by-wire”. În acest caz, cabluri electrice transmit comenzile către actuatorii care mișcă suprafețele de control, în locul unor cabluri și sisteme hidraulice. De aceea, pilotul de F-16 nu trebuia să depună efort fizic prea mare pentru a controla avionul.

Citește și: Rușii s-au bucurat că au doborât un avion de luptă „ucrainean”. A fost, de fapt, o eroare de 11 milioane de dolari

Carlingă de MiG-21 (stânga), cu manșa pe mijloc, alături de o carlingă de F-16, cu manșă montată în lateral. (Foto: Wikimedia)

Primele unități F-16 aveau o manșă fixă, care simțea presiunea care era aplicată asupra ei pentru a prelua comenzile. Însă piloților nu le-a plăcut, așa că a fost schimbată cu una care se mișca puțin în direcția dorită, pentru a oferi un răspuns la acțiunile acestora.

„Manșa centrală era inițial mecanică și mișca elemente mecanice, așa că a avut sens plasarea ei în centru”, a declarat Chuck Hunter, pilot de F-14 care a participat la dezvoltarea avioanelor F-35 și F-22. În anumite situații, de exemplu în virajele strânse sau atunci când pilotul dorea să ia rapid altitudine, mișcarea manșei, care nu era o operațiune ușoară, se făcea cu ambele mâini.

„De fapt, manșa originală de F-16 nu se mișca deloc, iar totul era făcut prin presiune. Piloților nu le-a plăcut asta, așa că acum se mișcă puțin pentru a oferi feedback”, a explicat Hunter.