GÂNDUL FINANCIAR: Bancherii au identificat trei tipuri de responsabilități în actuala criză

Publicat: 17 12. 2020, 21:37
Actualizat: 18 12. 2020, 10:15
INS: Produsul Intern Brut al României s-a ridicat anul trecut la 1.409 miliarde lei preţuri curente, în creştere faţă de anul 2021 (FOTO: Shutterstock)

Dacă în criza precedentă, declanșată în urmă cu mai bine de un deceniu, băncile erau parte a problemei, astăzi ele sunt parte a soluției, consideră bancherii. Astfel, au fost identificate trei tipuri de responsabilități, prezentate de Codruț Nicolau, director general adjunct Patria Bank, în cadrul emisiunii Gândul Financiar din această seară.

În opinia acestuia este vorba de responsabilitatea sistemului bancar față de clienți, față de deponenți și față de acționari și economie, la modul general.

Cei trei stâlpi ai filosofiei creditării

Directorul general adjunct Patria Bank a subliniat că este o diferență majoră între actuala criză, de ordin sanitar, și cea din perioada 2007 – 2009.

„Spre deosebire de atunci, banca este mai degrabă parte din soluție și nu din problemă. Cred că băncile și-au asumat această responsabilitate față de client și de viitorul lui”, a subliniat Codruț Nicolau.

În opinia sa, cea de-a doua responsabilitate este față de deponenți și de acționari. Bancherul a arătat că a existat o monitorizare „permanentă, atentă, empatică dar pro-activă” cu clienții care au beneficiat de amânare. În timp, unii au renunțat la facilități și au reluat plata sau au achitat chiar și în avans.

„Există și o categorie restrânsă care a spus: o să-mi fie greu în continuare, am nevoie de o restructurare. Este o a doua tipologie de responsabilitate, cea a monitorizării continue”, a arătat Nicolau.

Al treilea tip de responsabilitate prezentat de acesta este legat de viitorul economiei României și, implicit, de cel al bunăstării antreprenorilor și al celor dispuși să se implice. În acest context, sistemul bancar nu doar că a asigurat lichiditatea, dar a sprijinit proiectele fezabile. Un rol decisiv la nivel național a avut programul IMM Invest.

Se promit soluții interne, indiferent de cadrul legislativ

„Legat de cele trei responsabilități, noi le înțelegem și le asumăm, așa că în perioada următoare, atât în 2021 cât și în anii care vor să vină, Patria Bank va sprijini orice client care are nevoie de amânări la plată, indiferent dacă va exista cadrul legislativ statutar. Dacă nu, vom găsi niște soluții ale băncii, voi sprijini absolut orice fel de client care are un plan investițional fezabil”, a promis Nicolau.

Acesta a arătat disponibilitatea instituției pe care o conduce de a sprijini orice tip de colaborare cu parteneri, brokeri, canale digitale sau altă alternativă care va duce la creșterea creditării sănătoase, justificate și responsabile.

Urmăriți intervenția integrală a lui Codruț Nicolau, director general adjunct Patria Bank, în emisiunea GÂNDUL FINANCIAR, transmisă pe Gândul.ro și contul de Facebook al Gandul https://www.facebook.com/Gandul.ro: