IKEA respinge ferm raportul Greenpeace în care este acuzată că folosește pentru mobila fabricată sub brandul ei lemn din pădurile naturale din România

Publicat: 11 04. 2024, 15:42

Reprezentanții IKEA au transmis, joi, într-un răspuns la solicitarea Gândul, că resping total concluziile raportului Greenpeace, publicat miercuri. Activiștii de mediu susțin, în concluziile investigației, că mai mulți producători de mobilă care fabrică produse pentru IKEA – care ajung pe rafturile retailerului din 13 țări europene – s-ar aproviziona cu lemn provenit din ultimele păduri naturale ale Carpaților românești, incluzând păduri din situri protejate Natura 2000. Organizația transmitea că IKEA nu a contestat rezultatele anchetei, în timp ce compania suedeză anunța miercuri, la solicitarea agențiilor de presă internaționale, că declanșează un control pentru a vedea dacă acestea se susțin în realitate.

Raportul Greenpeace este contestat de oficialii retailerului de mobilă suedez.

„Am analizat atent raportul Greenpeace pentru România, publicat pe 10 aprilie, și suntem în dezacord complet față de modul în care IKEA este reprezentată în acest studiu, în care se susține faptul că lemnul din pădurile virgine și cvasi-virgine, protejate de lege, ajunge în piesele de mobilier IKEA. Fără excepții, nu acceptăm utilizarea de lemn provenit din păduri virgine și cvasi-virgine, protejate de lege, în produsele noastre”, se arată în declarația semnată de Ingka Group și Inter IKEA Group.

Greenpeace a anunțat miercuri că noua sa investigație dezvăluie cum șapte producători ai produselor populare IKEA, sunt legate de distrugerea pădurilor cu o mare valoare de conservare din Carpații României și că cel puțin 30 de tipuri de astfel de produse ale acestor producători au fost găsite în magazine IKEA din 13 țări: Austria, Belgia, Cehia, Elveția, Finlanda, Franța, Germania, Italia, Israel, Marea  Britanie, Polonia, România și Suedia.

„Informațiile expuse creează confuzie”

„Considerăm că este necesară o protecție susținută, din partea tuturor, pentru a evita deteriorarea naturalității pădurilor și a biodiversității. De aceea, cu fiecare ocazie, am încurajat un dialog deschis și transparent pe această temă. Prin urmare, respingem acuzațiile prezentate în raport, întrucât informațiile expuse creează confuzie prin interpretarea diferită a noțiunilor de «păduri mature» și «păduri cu caracter primar»”, au transmis reprezentanții retailerului suedez.

Potrivit sursei citate, raportul Greenpeace sugerează că vârsta arborilor este singurul criteriu pentru a defini pădurile virgine.

„Cu toate acestea, există mai multe criterii pentru definirea pădurilor virgine, vârsta fiind doar unul dintre acestea. Conform legislației aplicabile în România și standardului FSC de certificare a managementului forestier, criteriile de identificare a pădurilor virgine și cvasi-virgine includ, dar nu se limitează la, nivelul de perturbare sau management, compoziția speciilor din arboret, prezența tuturor stadiilor de dezvoltare ale pădurii, proporția arborilor aflați la limita fiziologică de vârstă, prezența lemnului mort în toate stadiile de descompunere și altele”, spun oficialii IKEA.

„Pădurile virgine și cvasi-virgine reprezintă o categorie de păduri cu valoare ridicată de conservare (PVRC). Protecția acestora face parte din cerințele codului de conduită al furnizorilor IKEA (IWAY) privind silvicultura. Deoarece lemnul nostru este certificat FSC, toate lanțurile de aprovizionare și pădurile sunt supuse unor verificări anuale de către organismele de certificare acreditate de FSC – audituri ale lanțului de custodie și ale managementului forestier. În plus față de aceste audituri, IKEA efectuează anual mai multe audituri forestiere și audituri ale lanțului de aprovizionare cu lemn”, au conchis Ingka Group și Inter IKEA Group.

Conform informațiilor companiei, Grupul Ingka (Ingka Holding BV și entitățile sale controlate) este unul dintre cele 12 grupuri diferite de companii care deține și operează IKEA în baza unor acorduri de franciză cu Inter IKEA Systems BV.

Grupul Ingka are trei domenii de activitate – IKEA Retail, Ingka Investments și Ingka Centre – și este un partener strategic în sistemul de franciză IKEA, operând 378 de magazine IKEA în 30 de țări. Aceste magazine au avut 706 de milioane de vizite în timpul anului financiar 2020 (1 septembrie 2019 – 31 august 2020) și 3,6 miliarde de vizite pe www.IKEA.com.

Sursa foto: IKEA