Ministrul Energiei se arată „ușor nemulțumit” de noul ordin ANRE despre liberalizarea pieței energiei. Promite că toți beneficiarii vor plăti prețul cel mai mic

Publicat: 19 01. 2021, 12:02
Virgil Popescu

Ministrul Energiei, Virgil Popescu, s-a arătat „ușor nemulțumit” de unele prevederi din noul ordin prin care Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) va prelungi cu șase luni contractele clienților, în urma scandalului legat de liberalizarea de pe piața energiei. În noile condiții, furnizorii vor putea oferi discount la prețul concurențial, fără a fi obligați să o facă. Reducerea va fi acordată tuturor clienților, promite ministrul.

Potrivit unui proiect de Ordin pus vineri în dezbatere publică, ANRE va prelungi până pe 30 iunie perioada pentru încheierea unui contract pe piața liberă a energiei.

„Toată lumea trece în piața serviciului universal, dar furnizorii pot acorda discount la prețul concurențial, adică factura să fie mai mică lună de lună, indiferent dacă clientul încheie contract cu el, se mută sau nu”, se arată în Ordin.

Acest „pot acorda discount”, ce nu obligă cu nimic furnizorii, l-a contrariat pe ministrul Energiei, Virgil Popescu.

„Eu sunt ușor nemulțumit, că mi-aș fi dorit ca în Ordin să scrie că furnizorii au obligația să ofere prețul concurențial cel mai mic clientului din portofoliul său. Că putea să fie prețul cel mai mic oferit cu obligație de preț de serviciu universal cu discount obligatoriu, ca să ajungem la prețul concurențial, sau prețul concurențial, ar fi fost mai explicit”, a explicat ministrul Popescu, pe Facebook.

Acesta susține că a purtat deja discuții cu reprezentanții ANRE care i-au comunicat că furnizorii s-au angajat benevol să iasă public cu comunicate că vor acorda acest discount tuturor.

„Dacă asta se va întâmpla, atunci lucrurile sunt normale”, a concluzionat Popescu.

Șase luni de oferte pentru o decizie

Conform ministrului, în următoarele șase luni clienții vor primi lunar oferte de la furnizor, le vor studia și vor alege.

„Omul nu se mai înghesuie la ghișeele furnizorilor, îi vine acasă factura pe ianuarie la prețul cel mai mic – deci preț de serviciu universal, discount, preț final de plată, care e egal cu prețul concurențial – în fiecare lună va fi informat despre cea mai bună ofertă a furnizorului, le poate vedea și pe celelalte din piață pe comparatorul ANRE, și șase luni poate studia și opta”, a mai spus Popescu.

Astfel, consumatorul ar urma să primească acasă și o foaie prin care poate opta și trimite înapoi la furnizor ori poate așteaptă câteva luni, să vadă ce se mai întâmplă în piață.

Ministrul avertizează însă că, dacă în șase luni consumatorul nu alege nimic, atunci discountul dispare.

„Înseamnă că dorește serviciul universal, care e mai scump, și rămâne în piața serviciului. Potrivit Ordinului, furnizorii au obligația lună de lună să vină să-i ofere clientului această informație”, a mai spus Virgil Popescu.

Șapte milioane de consumatori casnici ar fi trebuit să opteze de la 1 ianuarie pentru un furnizor de electricitate, în condițiile liberalizării pieței energiei, de la începutul acestui an. Din cauză că se previzionau majorări de preț și de 26% și pentru că ANRE nu a mediatizat implicațiile acestei decizii, termenul a fost prelungit inițial cu trei apoi cu șase luni. Conform legii, chiar dacă se optează pentru un furnizor acesta poate fi oricând schimbat, în cazul în care clientul consideră necesar.