Ministrul Transporturilor, despre privatizarea Portului Constanța: Statul ar trebui să păstreze minimum 50% plus o acțiune

Publicat: 24 07. 2014, 20:53
Actualizat: 24 07. 2014, 20:53

„Eu cred că acolo putem privatiza până la 50% plus o acțiune, 50% plus o acțiune minim trebuie să rămână în proprietatea statului. Diferența – că se cedează comunității locale, că se vinde pe bursă și vor fi unii care vor cumpăra și se va modifica, să spunem, puțin, structura acționariatului, am aduce și alți acționari care să aibă viziune, din cei care au experiență legată de această activitate – nu este o decizie care îmi va aparține. V-am spus ce gândesc eu, este o decizie care va aparține Guvernului României și nu a ministrului Transporturilor. Astăzi, când noi vorbim, eu așa gândesc. Nu exclud posibilitatea să dăm comunității locale, nu exlud varianta în care să dau acțiuni pe bursă”, a spus Rus.

În prezent, Ministerul Transporturilor este acționar majoritar la Administrația Porturilor Maritime Constanța, cu 60%, iar Fondul Proprietatea și Primăria Constanța dețin fiecare 20% din capital.

Guvernul și Primăria Constanța vor ca Ministerul Transporturilor să cedeze 13% din acțiuni Consiliului Local și să listeze pe bursă un pachet de 14% din titluri. Posibilitatea creșterii participației Primăriei Constanța a stârnit numeroase critici din partea operatorilor portuari și a sindicatelor din port, dar și în mediul politic de la nivel central.

Referitor la privatizarea altor companii din subordinea Transporturilor, ministrul apreciază că transferul de proprietate trebuie realizat atunci când companiile sunt solide din punct de vedere economic, pentru maximizarea prețului de vânzare.

„Nu sunt de acord să vindem ceva în situația în care capacitatea de negociere este extrem de mică, adică ești neprofitabil, ești aproape de faliment, insolvența te caută prin camera din față. Bătălia mea este nu să nu respect sau să nu privatizez – procesul de privatizare va continua – bătălia mea este să aduc aceste societăți în situația în care la privatizare să aibă preț. Noi mereu, de-a lungul istoriei recente, am privatizat profitul și am naționalizat pierderile. Încerc să aduc aceste societăți în situația în care, în momentul în care vom privatiza x%, y% sau tot din CFR Marfă, din CFR Călători, din Tarom sau din oricare altă companie de-a noastră, ea să aibă suficientă consistență economico-financiară și resursă umană validată astfel încât să aibă preț”, a afirmat Rus.

Grup Feroviar Român, deținut de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat în iunie 2013 câștigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, însă vânzarea pachetului majoritar de acțiuni la compania de stat nu a putut fi finalizată până la termenul limită, 14 octombrie, pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra tranzacției.