Parlamentarii încep dezbaterile pe bugetul de stat și al asigurărilor sociale de stat pe 2022. Când este programat votul final

Publicat: 21 12. 2021, 10:40
Actualizat: 21 12. 2021, 10:41
Proiectele adoptate de Cabinetul Ciucă au ajuns spre dezbatere în Parlament / Sursa foto: Alexandra Pandrea

Comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului încep, marți, dezbaterile pe proiectul Legii bugetului de stat și cel al Legii asigurărilor sociale de stat pe 2022, care au au aprobate, luni, de Guvern și apoi trimise spre dezbaterea Legislativului, forul care are atributul constituțional privind aprobarea bugetului public național, în cazul în care Guvernul nu își angajează răspunderea în fața Legislativului pe aceste proiecte.

Membrii comisiilor Camerei Deputaților și Senatului au fost chemați să participe la ședințele comune programate începând de marți, ora 14:00, și miercuri, iar ședința plenului reunit pentru exprimarea votului final este programată pentru joi, 23 decembrie, astfel încât bugetul să poată fi aprobat până la finalul anului. Cei din comisiile de buget trebuie să parcipe fizic sau prin desemnarea unui înlocuitor, pentru a evita „sincope de comunicare”.

Conform proiectului de lege aprobat luni, propus de MFP, bugetul de stat pe 2022 se stabilește la venituri de 216,473.2 miliarde lei, iar la cheltuieli, de 493,215.3 miliarde lei, credite de angajament, și de 301,758.4 miliarde lei credite bugetare, cu un deficit de 85,285.2 miliarde lei. Potrivit ministrului Finanțelor, în 2022, deficitul pe cash va fi 5,84%, iar pe ESA de 6,2%, conform înțelegerilor dintre România și Comisia Europeană. Proiectul de buget este configurat pe un cadru economic cu o creștere economică de 4,61%, estimată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză, prevăzută pentru anul 2022, cu un vârf în anul 2023 de 5,3% și un ritm mediu anual de 4,9% pe întreg orizontul 2023-2025.

Faptul că proiectul Legii bugetului de stat pe 2022, aprobat luni de Guvern, nu include procentul convenit în coaliție, de 7%, pentru investiții, l-a nemulțumit pe președintele Partidului Național Liberal, Florin Cîțu, care a spus că îl așteaptă pe premierul Nicolae Ciucă să dea explicații grupurilor parlamentare ale PNL, iar o secizie sa va discuta în partid.

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a declarat luni că este necesar un efort comun al coaliției și printr-un guvern funcțional se va putea depăși pragul de 7% pentru investiții asumat pentru anul 2022 .

Programul și repartizarea pe comisii

Până marți, la ora 12:00, grupurile parlamentare, deputații și senatorii pot să depună amendamente. În urma dezbaterilor ce se vor derula inlcusiv miercuri, până la finalizarea discuțiilor, joi, la ora 8:00 trebuie depuse rapoartele Comisiilor pentru buget, finanțe și bănci cu privire la cele două proiecte legislative.

Ședința plenului reunit, pentru dezbateri generale și pe anexe și vot final, este stabilită pentru ora 11:00.

Program Parlament by Gandul.info on Scribd

Repartizare comisii by Gandul.info on Scribd

Ce spune Constituția

Conform prevederilor constituționale privind bugetul public național, la art. 138:

  • (1) Bugetul public naţional cuprinde bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat şi bugetele locale ale comunelor, ale oraşelor şi ale judeţelor.
  • (2) Guvernul elaborează anual proiectul bugetului de stat şi pe cel al asigurărilor sociale de stat, pe care le supune, separat, aprobării Parlamentului.
  • (3) Dacă legea bugetului de stat şi legea bugetului asigurărilor sociale de stat nu au fost adoptate cu cel puţin 3 zile înainte de expirarea exerciţiului bugetar, se aplică în continuare bugetul de stat şi bugetul asigurărilor sociale de stat ale anului precedent, până la adoptarea noilor bugete.
  • (4) Bugetele locale se elaborează, se aprobă şi se execută în condiţiile legii.
  • (5) Nici o cheltuială bugetară nu poate fi aprobată fără stabilirea sursei de finanţare.

Teoretic, Guvernul își poate angaja răspunderea asupra proiectelor, conform art. 114 din Constituție:

  • (1) Guvernul îşi poate angaja răspunderea în faţa Camerei Deputaţilor şi a Senatului, în şedinţă comună, asupra unui program, a unei declaraţii de politică generală sau a unui proiect de lege.
  • (2) Guvernul este demis dacă o moţiune de cenzură, depusă în termen de 3 zile de la prezentarea programului, a declaraţiei de politică generală sau a proiectului de lege, a fost votată în condiţiile Art.ui 113.
  • (3) Dacă Guvernul nu a fost demis potrivit alineatului (2), proiectul de lege prezentat, modificat sau completat, după caz, cu amendamente acceptate de Guvern, se consideră adoptat, iar aplicarea programului sau a declaraţiei de politică generală devine obligatorie pentru Guvern.
  • (4) În cazul în care Preşedintele României cere reexaminarea legii adoptate potrivit alineatului (3), dezbaterea acesteia se va face în şedinţa comună a celor două Camere.

Curtea Constituțională a decis, în februarie 2020, că Executivul poate să facă acest pas, după ce fusese sesizată de președintele Camerei Deputaților, Marcel Ciolacu, alături de președintele Senatului Teodor Meleșcanu, cu privire la un posibil conflict de natură constituțională când Guvernul Orban și-a asumat răspunderea pe proiectele Legii bugetului de stat și a bugetului asigurărilor sociale de stat.

„În urma deliberărilor, Curtea Constituțională, cu majoritate de voturi, a respins cererile formulate de preşedintele Senatului şi de preşedintele Camerei Deputaţilor şi a constatat că nu există conflict juridic de natură constituţională între Parlamentul României şi Guvernului României în legătură cu angajarea răspunderii Guvernului asupra Legii bugetului de stat pe anul 2020 şi a Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020”, decisese CCR în 12 februarie 2020.