Poprire pe 85 milioane euro din fondurile ROMATSA. Cum a ajuns un litigiu al fraților Micula cu statul român să afecteze compania

Publicat: 18 09. 2015, 18:32

Într-un comunicat de presă transmis vineri, ROMATSA anunță că în cursul acestei săptămâni a fost notificată de către organizația europeană pentru siguranța nevigației aeriene cu privire la existența unui act de executare silită transmis de către un executor judecătoresc belgian, în urma unui proces câștigat de frații Micula împotriva statului român.

„Această excutare silită vizează banii colectați de Eurocontrol în favoarea ROMATSA, în urma prestării de navigație aeriană. Actul de executare silită face trimitere la sume reclamate de familia Micula de la statul român. ROMATSA nu are nicio calitate în litigiul dintre statul român și familia Micula, responsabilitatea rezolvării acestui litigiu fiind a Ministerului Finanțelor Publice din
România. Ca urmare, ROMATSA a decis să se apere în instanțele belgiene pentru suspendarea/blocarea respectivei popriri, pentru a nu afecta operațiunile curente și angajamentele companiei”, se precizează în documentul citat..

Directorul general interimar al ROMATSA, Fănică Cârnu, a explicat, pentru MEDIAFAX, că s-a pus poprire pe conturile Eurocontrol pentru banii cuveniți ROMATSA.

„Conturile ROMATSA nu sunt blocate. (…) După estimările noastre, reprezintă banii cuveniți ROMATSA de la Eurocontrol pentru o perioadă de aproximativ jumătate de an. Neîncasarea acestor bani va complica existența instituției și furnizarea serviciilor de navigație aeriană pe un termen destul de important. Începând cu data de 9 septembrie, de când a apărut acest ordin de executare silită a Eurocontrol, ROMATSA nu a primit niciun ban”, a declarat directorul general interimar al ROMATSA.

El a spus că deocamdată regia operează în condiții de siguranță, conform standardelor.

În ceea ce privește acțiunea de blocare a popririi, directorul regiei a precizat că ROMATSA a trimis deja la Bruxelles o echipă de specialiști care negociază un contract de asistență juridică și reprezentare în instanțele belgiene pentru a ridica această poprire.

„În momentul de față, nu se pune problema banilor de salarii, pentru că noi am făcut toate demersurile să stopăm această executare silită. Vom afla care sunt consecințele demersurilor noastre abia săptămâna viitoare. Pe 9 septembrie a fost notificat Eurocontrolul, imediat Eurocontrolul ne-a adus la cunoștință acest lucru. Pe noi ne interesează să ne apărăm drepturile în instanță, să blocăm executarea acestui ordin de executare silită a fondurilor ROMATSA”, a precizar șeful ROMATSA.

Potrivit acestuia, celelalte probleme sunt ale statului român și trebuie rezolvate de Ministreul Finanțelor, care este reprezentantul statului român în asemenea litigii internaționale.

„ROMATSA este o regie autonomă, cu autofinanțare, taxele rezultate din biletele pasagerilor pentru transportul aerian sunt colectate de către Eurocontrol și ceea ce se cuvine ROMATSA trebuie, conform convențiilor în vigoare, virați în conturile ROMATSA. Deci, statul român nu este implicat în acest circuit financiar. Din câte știu eu, Ministerul Finanțelor are acțiuni proprii pentru a rezolva această situație. Noi nu suntem subordonați Ministerului Finanțelor”, a menționat Cârnu.

Veniturile pe care ROMATSA ar trebui să le încaseze de la Eurocontrol sunt blocate pentru recuperarea sumei de 85 de milioane de euro datorate fraților Micula, sumă care reprezintă aproximativ jumătate din încasările regiei pe un an.

La rândul său, Ministerul Finanțelor Publice precizează, printr-un comunicat, că ROMATSA nu a avut și nici nu are nicio calitate în litigiul dintre Micula și statul român.

În data de 1 octombrie 2014, a fost adoptată Decizia Comisiei Europene nr. 6848/2014 de deschidere a procedurii de investigație în legătură cu punerea în executare a hotărârii arbitrale Micula/România. În cuprinsul acesteia, se menționează că punerea în executare a hotărârii arbitrale ar echivala cu acordarea unui ajutor de stat nou, incompatibil cu dreptul Uniunii Europene în materia ajutorului de stat.

„După pronunțarea hotărârii arbitrale, România, prin Ministerul Finanțelor Publice, a executat integral hotărârea arbitrală, fără ca acest lucru să presupună că renunță la susținerea argumentelor sale din acțiunea în anulare a hotărârii arbitrale pronunțată în dosarul nr. ARB/05/20”, arată comunicatul.

Comisia Europeană (CE) a lansat, în luna iunie, proceduri de infrigement împotriva a cinci state, printre care România și Suedia, solicitându-le să renunțe la tratatul bilateral de investiții care încalcă acquis-ul comunitar, tratat care a permis fraților Micula să dea România în judecată la Curtea de Arbitraj de la Washington. Comisia a informat că va organiza o întâlnire cu statele membre, la începutul lunii octombrie, pentru a le oferi asistență în procesul de eliminare a tratatelor bilaterale.

CE a avertizat că tratatele bilaterale intra-UE asigură drepturi pe baze bilaterale doar pentru investitorii din anumite state membre, ceea ce contravine deciziei CJUE, potrivit căreia discriminarea pe bază de naționalitate este incompatibilă cu legislația națională.

Frații Ioan și Viorel Micula, proprietarii European Food, au câștigat, în decembrie 2013, la Curtea de Arbitraj de la Washington, un proces intentat statului român în urma sistării programului de facilități fiscale ei urmând să primească circa 376 milioane lei, plus penalități.

CE a informat autoritățile române, la 31 ianuarie 2014, că orice plată de despăgubiri ar constitui un nou ajutor de stat și trebuie comunicată Comisiei. În februarie 2014, autoritățile române au informat CE că au plătit parțial despăgubirea prin compensarea daunelor cu taxele datorate de unul dintre reclamanți, respectiv European Food SA. Suma compensată este în valoare de 337,492 milioane lei (76 milioane euro). România a solicitat atunci clarificări Comisiei despre posibilitatea de a plăti diferența unei persoane fizice (fraților Micula sau oricărei alte persoane fizice desemnate).

Comisia a avertizat la 1 aprilie că ar putea emite un ordin de suspendare a plății despăgubirilor, pentru a se asigura că nu vor fi acordate noi ajutoare de stat. Comisia a informat România, în 26 mai 2014, că a decis emiterea ordinului de suspendare, obligând România să suspende orice acțiune care ar putea duce la plata restului depăgubirilor, întrucât ar reprezenta ajutor ilegal de stat, până la o decizie finală a compatibilității acelui ajutor de stat cu piața internă.

Curtea de Apel București a dispus în 25 februarie 2015, printr-o decizie definitivă, suspendarea executării silite a deciziei Curții de Arbitraj de la Washington potrivit căreia frații Micula, proprietarii European Food, trebuie să primească despăgubiri de la statul român.

Procesul a fost deschis în anul 2005 la ICSID, Curtea de Arbitraj de pe lânga Banca Mondială, cea mai înaltă instanță judecătorească pentru litigiile economice.

Frații Ioan și Viorel Micula, care au și cetățenie suedeză, au susținut că statul român nu și-a respectat angajamentele referitoare la protecția reciprocă a investițiilor cuprinse în acordul bilateral dintre Suedia și România, semnat în 2002, când România nu era încă membru UE. Din partea României, documentul a fost semnat de ministrul Industriilor, Dan Ioan Popescu.

Printr-o hotărâre arbitrală pronunțată în decembrie 2013 s-a constatat că, prin retragerea, în 2005, a unei scheme de încurajare a investițiilor, cu patru ani înainte de expirarea sa prevăzută pentru 2009, România a încălcat un tratat bilateral de investiții dintre România și Suedia. Instanța de arbitraj a obligat România să îi despăgubească pe reclamanți, doi investitori cu cetățenie suedeză, pentru că aceștia nu au beneficiat în întregime de schemă, se arată în comunicatul Comisiei.

La 1 februarie 1993, România a semnat Acordul european care instituie o asociere între România, pe de o parte, și Comunitățile Europene și statele sale membre, pe de altă parte. În temeiul acestui acord, România a fost obligată să respecte normele privind ajutoarele de stat chiar înainte de aderarea sa la UE.

În 1998, România a instituit o schemă de ajutoare de stat pentru a atrage investiții în regiunile defavorizate asigurând, printre alte avantaje, reduceri fiscale și scutiri sau restituiri de taxe vamale la materiile prime. Schema trebuia să rămână în vigoare timp de 10 ani de la data la care o regiune era desemnată în mod oficial ca defavorizată. Ca parte a procesului de aderare la UE și în vederea alinierii schemelor de ajutoare de stat incompatibile la normele UE privind ajutoarele de stat, România a anulat schema în cauză în 2005, deoarece stimulentele oferite în cadrul schemei au fost considerate ajutor pentru funcționare incompatibil.

România, prin Ministerul Finanțelor Publice, a introdus în anul 2014 o acțiune în anularea hotărârii arbitrale din 11 decembrie 2013. Conform practicii ICSID (International Centre for Settlement of Investment Disputes), decizia asupra acțiunii în anulare va putea fi luată cel mai devreme către sfârșitul anului 2015 și primul trimestru al anului 2016.

Eurocontrol este organizația europeană pentru siguranța nevigației aeriene care încasează, în numele unei persoane juridice din România – ROMATSA, sume pentru serviciile de navigație aeriană prestate transportatorilor aerieni în spațiul aerian al României.

ROMATSA a avut anul trecut venituri de 804,16 milioane de lei, în creștere de la 753,9 milioane de lei în anul precedent. Regia a obținut un profit de 41,87 milioane de lei, comparativ cu 17,9 milioane de lei în 2013.