Românii revin la optimismul de dinaintea crizei financiare: se gândesc la salarii mai mari și își doresc lucruri scumpe

Publicat: 19 07. 2012, 15:22
Actualizat: 05 08. 2014, 20:13

Românii anticipează lefuri mai mari și sunt optimiști în ceea ce privește creșterea economică, reiese dintr-un sondaj GfK, citat de Mediafax. Mai mult, dorința de a face cumpărături majore a crescut în ultimele câteva luni, dar s-a menținut la un nivel destul de coborât.

În primele cinci luni ale anului, salariul mediu net s-a majorat cu 4,2%, de la 1.467 de lei la începutul anului, la 1.530 de lei în luna mai, potrivit celor mai recente date ale Institutului Național de Statistică (INS).

Așteptările românilor privind creșterea veniturilor precum și dorința de a face cumpărături însemnate sunt considerate de către analiștii economici un lucru pozitiv, în special prin prisma faptului că în anii de criză scăderea accentuată a consumului a fost cauzată și de dorința accentuată de a fi precauți.

„În sectorul privat există niște echilibre. Nu o vâd o problemă ca oamenii să se aștepte la câștiguri mai mari. În sectorul public pot exista niște derapaje dacă salariile vor crește fără acoperire de la buget. Pe de altă parte, nu văd anticipația populației că salariile vor crește drept un lucru negativ. Atitudinea pesimistă din perioada de criză a avut un efect negativ. Oamenii și-au redus consumul mai mult decât era poate nevoie, ceea ce a afectat cererea agregată”, a declarat pentru gândul Aurelian Dochia, analist economic.

Încrederea în economia românească a revenit la nivelul atins la scurt timp după izbucnirea crizei

În ciuda reescaladării crizei financiare europene, așteptările privind starea economiei în România au continuat să își revină. Deși indicatorul se situa la -26,2 puncte în martie, acesta a urcat la -2,6 puncte în iunie, ajungând astfel la cea mai ridicată valoare atinsă din noiembrie 2008. Indicatorul a atins valoarea minimă în iunie 2010, când s-a situat la -71 puncte. În ciuda tuturor problemelor, în acest interval, economia României s-a stabilizat în mod constant.

„Conform Băncii Mondiale, economia României va crește anul acesta cu 1,2 procente. Acest lucru este demonstrat și de creșterea accentuată, în ultimele câteva luni, a așteptărilor consumatorilor privind starea economiei. Aceste așteptări pozitive sunt influențate în primul rând de rezultatele alegerilor locale. Aceasta deoarece promisiunile politicienilor sunt în general crezute de români”, se arată în studiul GfK Climatul de consum în Europa.

Optimismul privind situația economică este reflectat și pe piața muncii, România numărându-se printre țările cu cele mai mici rate ale șomajului din Europa. Nivelul redus al ratei șomajului dă naștere la speranțe privind creșterea veniturilor populației.

Cât de optimiști sunt consumatorii din alte state europene

În ceea ce privește evoluția veniturilor, în multe țări europene, consumatorii anticipează o creștere în lunile care urmează, însă una foarte mică. Indicatorul a rămas în mare parte stabil, sau chiar s-a ameliorat. Cele mai coborâte valori s-au înregistrat în Portugalia (-33,7 puncte), Grecia (-48,0 puncte) și Italia (-68,0 puncte). O creștere a veniturilor este anticipată de austrieci (-1,0 puncte), români (1,6 puncte) și germani (40,1 puncte). Media în Uniunea Europeană este de -43 puncte, în SUA indicatorul situându-se la 14,7 puncte.

Analizând dorința de cumpărare, a reieșit că în majoritatea țărilor europene, aceasta a fost relativ constantă, la un nivel coborât sau foarte coborât. În unele țări aceasta s-a îmbunătățit în ultimele două luni. Consumatorii sunt îngrijorați de creșterea și mai mare a taxelor ca parte a măsurilor de consolidare la nivel european. În unele țări au fost deja aprobate creșteri ale TVA, care vor intra în vigoare la începutul anului viitor.

Ca urmare consumatorii consideră că acum este momentul potrivit pentru a face cumpărături majore. Există însă o diferență imensă între a dori să consumi și a fi în măsură să consumi. Mulți oameni pur și simplu nu își pot permite cheltuieli majore în momentul de față, chiar dacă este momentul potrivit. În prezent, cea mai coborâtă dorință de cumpărare se înregistrează în Regatul Unit (-42,3 puncte), Portugalia (-43,2 puncte) și Grecia (-45,2 puncte). Cei mai dornici să consume sunt bulgarii (8,5 puncte), austriecii (22,4 puncte) și germanii (32,7 puncte). Media la nivel de Uniune Europeană se situează la -23 puncte.

Aceste rezultate au fost luate din studiul GfK Climatul de consum MAXX, care are la bază interviuri cu consumatori efectuate lunar în toate țările Uniunii Europene. Studiul GfK Climatul de consum Europa asigură o privire de ansamblu asupra evoluției așteptărilor privind starea economică și veniturile, și a dorinței de cumpărare a consumatorilor din Austria, Bulgaria, Franța, Germania, Grecia, Italia, Polonia, Portugalia, Regatul Unit, Cehia, România și Spania.