START CONTROL l Autoritatea de concurență este cu ochii pe mai multe segmente de prețuri. Care sunt domeniile vizate

Publicat: 04 04. 2020, 13:36
Actualizat: 07 04. 2021, 02:09
Consiliul Concurenței colectează date din magazine mici și din piețe, dar și din farmacii

În ceea ce privește monitorizarea prețurilor, în prezent, Consiliul Concurenței colectează date din magazine mici și din piețe, dar și din farmacii, pe zona medicamentelor eliberate fără rețetă, cum este și cazul paracetamolului.

Anunțul a fost făcut sâmbătă, 4 aprilie 2020, de preşedintele autorității de profil, Bogdan Chiriţoiu, în condițiile în care sunt localități unde rețelele de retail nu au magazine, iar decidenții Autorității trebuie să înțeleagă dacă este nevoie de intervenții speciale pe zonele menționate anterior.

„Avem baza aceasta bună de date pe alimente care reflectă realitatea din lanţurile de magazine. Unde nu avem date, şi asta strângem acum şi noi împreună cu Protecţia Consumatorului, strângem date pentru cam o treime din piaţă, 35% consum din afara marilor lanţuri de magazie, deci magazine mici şi pieţe. Să vedem ce s-a întâmplat şi acolo. Pentru că sunt localităţi unde nu ai lanţuri din acestea prezente. Trebuie să înţelegem ce se întâmplă şi acolo. Să vedem dacă acolo venim cu intervenţii speciale.

Şi doi, strângem preţurile din farmacii (…) Şi ne uităm şi pe zona de produse sanitare. Pentru că ştiţi că în România s-au plafonat până acum exporturile de medicamente. De asemenea, avem toate medicamentele cu reţetă care au preţurile plafonate. Asta se întâmplă în condiţii normale, nu este o măsură specială de criză. Zona care este liberă este zona de medicamente fără reţetă, cum este paracetamolul, şi la genul ăsta de produse ne uităm acum să vedem dacă nu avem penurie, unde avem lipsă de produse şi ce se întâmplă cu preţurile la produse gen paracetamol”, a declarat Bogdan Chiriţoiu, la Antena 3.

Potrivit precizărilor sale, în prima parte a lunii martie, în marile lanţuri comerciale, pentru anumite categorii de produse alimentare de bază s-au înregistrat majorări de preț de 10-15%, în medie. Cu toate acestea, în prezent, a mai zis șeful Autorității de concurență, s-a constatat o revenire spre preţurile anterioare.

Pe de altă parte, pe partea de carburanţi, specialiștii instituției pe care Chiriţoiu o conduce afirmă că se constată o scădere substanţială a preţurilor.

„Într-adevăr, pe zona de carburanţi, unde şi preţul internaţional scade şi consumul scade, acolo este şi o parte bună. Pe zona de carburanţi vedem o scădere substanţială de preţuri. Pe partea de alimente sunt creşteri. Avem instrumentul acesta foarte bun, Monitorul Preţurilor, unde avem preţul la toate alimentele din toate magazinele care ţin de marile lanţuri comerciale. Deci, baza de date foarte bună, care ne arată că am avut în prima parte a lunii martie creşteri.

Pe categoria de produs, creşteri erau pe undeva pe la 10-15%. Avem şi categorii unde nu au fost creşteri. Dar chiar şi acolo, unde au fost creşterile acestea de 10 -15% în medie, în ultima săptămână ne arată o revenire spre preţurile anterioare, cum este cel al fainei, dar şi pe celelalte categorii de produse de bază au avut loc scăderi.

Vorbim de preţul mediu pe categorie, nu vorbesc de un brand anume. Nu exclud posibilitatea ca într-un lanţ de magazine un anumit brand să crească”, a spus preşedintele autorităţii de concurenţă.

Nu în ultimul rând, Chirițoiu a subliniat că aceste creşteri nu au fost consemnate la toate produsele alimentare de bază.

„Sunt unele care au rămas pe loc, la unele chiar erau mai ieftine decât erau în noiembrie şi decembrie. Ne-am uitat pe ultimele patru luni. (…) Am văzut la făină în ultima perioadă o creştere, dar de câteva procente”, a mai precizat președintele Consiliului Concurenței.

Sursă foto: Pixabay/caracter ilustrativ