ȘCOALĂ NOUĂ. Guvernul dă 16,7 milioane de euro pe 600 microbuze școlare pentru primării care nu pot angaja șoferi. Primar: „Ai mâncare-n frigider, dar n-ai voie să-l deschizi”

Redactor:
Anca Simina
Întregul contract care va fi atribuit prin licitație, pe 1 noiembrie, va depăși 16,5 milioane de euro, pentru fiecare microbuz statul alocând 28.150 de euro exclusiv din bugetul intern.

Gândul a demarat campania Școală nouă prin care își propune să determine ministerul Educației și autoritățile abilitate să creeze cadrul legal pentru așa-zisul fond al școlii, dar și să ia măsurile necesare astfel încât părinții, care „cofinanțează” anual sistemul de învățământ, să nu mai fie nevoiți să pună umărul la înflorirea afacerilor editurilor care publică auxiliare și manuale. De asemenea, propunem schimbarea statutului juridic al școlilor astfel încât cei care doresc să poată redirecționa 2% din impozitul pe venit către școli așa cum o pot face în prezent pentru ONG-uri.

În plus, în cadrul acestei campanii, dorim să atragem atenția asupra felului în care banii publici sunt cheltuiți în scopuri electorale sub pretextul îmbunătățirii condițiilor din învățământ.

Până la sfârșitul acestui an, Guvenul va cumpăra, prin ministerul condus de vicepremierul Liviu Dragnea, 600 de noi microbuze școlare vopsite în galben, care vor fi inscripționate cu sigla «Achiziționat de Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice în anul 2013». Întregul contract, care va fi atribuit prin licitație pe 1 noiembrie, va depăși, cu TVA inclus, 16,7 milioane de euro, pentru fiecare microbuz statul alocând 28.150 de euro exclusiv din bugetul intern.

Blocarea posturilor în administrația publică locală face însă ca primăriile de comună unde vor ajunge microbuzele destinate transportului elevilor la școală, în localități vecine, să nu poată însă angaja și șoferii care să le conducă, susține președintele Asociației Comunelor din România (ACoR), Emil Drăghici, pentru gândul.

Oficial, Guvernul a anunțat deblocarea posturilor din administrația publică locală. În practică, pentru a angaja un șofer, un primar are nevoie de semnătura premierului Victor Ponta, printr-un procedeu birocratic complicat care poate dura câteva luni. „Șoferul se angajează de către comună, dar dacă ai postul blocat… E o procedură atât de anevoioasă încât trec luni de zile până să obțin ceva. Știți cum e? Ai mâncare în frigider, dar n-ai voie să-l deschizi”, spune liderul primarilor de comune.

Cum se fac în teren angajările „unu la unu”: „Eu mă duc la prefect, prefectul la Minister, ministrul la primul-ministru”

Din 2010, posturile în administrație sunt blocate, singurele angajări permise fiind cele care au respectat principiul „1 la 7”. Cum nu au putut angaja conducători auto cu pemis pentru categoria D, obligatoriu pentru autovehiculele cu 16 locuri plus unul, primarii le-au dat, de multe ori fără acte, pe mâna unor șoferi care aveau dreptul să urce la volan sau le-au condus ei înșiși.

„Sunt situații în care aceste microbuze sunt conduse de cineva care are permis, uneori chiar de primari, au fost și cazuri din acestea, sau se face un contract de prestări servicii”, explică Emil Drăghici.

În iulie, premierul Ponta a anunțat suspendarea principiului „1 la 7” și înlocuirea cu angajările „1 la 1” – pentru fiecare post eliberat se poate face concurs pentru înlocuitor. Angajările se fac însă numai cu aviz de la finanțe și cu semnătura prim-ministrului. Un ordin semnat de ministrul Liviu Voinea și, în locul lui Liviu Dragnea și Daniel Chițoiu, de secretarii de stat Sevil Shhaideh (Administrație) și Dan Manolescu (Finanțe) și publicat pe 3 septembrie în Monitorul Oficial descrie amănunțit traseul pe care un primar trebuie să îl parcurgă pentru a angaja până și un șofer. Solicitarea semnată de primar se depune la Administrația Finanțelor Publice din județ până pe data de 20 a fiecărei luni. Dacă obține avizul, acesta se comunică primarului care își trimite solicitarea la Ministerul Dezvoltării, împreună cu o notă justificativă. De aici, Ministerul Dezvoltării și cel al Finanțelor înaintează în Guvern situația centralizată a angajărilor cerute de primarii care au plafon de salarii încă disponibil. Dacă premierul își dă avizul final, acesta se înregistrează la Ministerul Dezvoltării și, în 10 zile, se comunică în comună.

„Eu trebuie să fac solicitare la prefect, prefectul la Minister, ministrul merge la primul-ministru ca să angajez un om. E o procedură atât de anevoioasă încât trec luni de zile până să obțin ceva. Trebuie să mă încadrez nu numai în resursele financiare, dar și într-un plafon de salarii stabilit în funcție de niște necesități pe care le-am avut la începutul anului. De unde să știe un primar la începutul anului că se vor cumpăra microbuze?”, este nemulțumit președintele ACoR.

Emil Drăghici, primar independent în comuna Vulcana Băi – Dâmbovița

În opinia sa, „e absolut necesar să existe un microbuz școlar în satele în care nu există școală pentru a transporta elevii în altă localitate”, însă, pentru a ajunge să fie și folosite,  „există niște bariere birocratice cum nu există în altă parte în Europa”.

Cum va arăta microbuzul de 28.000 de euro

Așa cum sunt definite cerințele în caietul de sarcini consultat de gândul, noile microbuze vor avea motoare Diesel, minim 134 de cai putere, cutie de viteze mecanică, roți duble în spate, servodirecție, sistem de frânare cu dublu circuit servoasistat ABS+ESP, rezervoare cu o capacitate de minimum 80 de litri și vor respecta normele de poluare Euro 5.

Ca măsură de siguranță, viteza maximă va fi limitată electronic la 90 km/h.

În interiorul fiecărei mașini, va fi instalat sistem de aer condiționat și de încălzire cu recirculare, dar și un cronotahograf digital, care poate înregistra datele privind timpii de lucru ai șoferilor, iar podeaua „din material cu proprietăți ignifuge” va fi acoperită „cu suprafață antiderapantă de trafic intens”.

În prețul mașinii, Ministerul Dezvoltării pune la socoteală și câte un set de anvelope de iarnă și un altul pentru vară.  

Guvernul cere garanție 5 ani în limita a 150.000 km de la data recepției finale.

„Microbuzele trebuie să se poată deplasa până la destinația finală, deci să fie asigurat de către furnizor plinul rezervorului de combustibil, asigurarea  RCA și autorizația de circulație valabilă cel puțin 30 zile (…) Toate produsele livrate vor fi noi, fără a fi utilizate anterior, fără să fi avut alți proprietari”, se specifică în caietul de sarcini.

Același caiet de sarcini menționează încă o condiție obligatorie: „Autovehiculul trebuie să fie inscripționat pe una din lateralele spate cu inscripția «Microbuz achiziționat de Guvernul României prin Ministerul Dezvoltării Regionale și Administratiei Publice în anul 2013 »”.

LISTA COMPLETĂ A CONDIȚIILOR IMPUSE MICROBUZELOR DE 28.000 DE EURO

Valoarea întregului contract, cu TVA inclus, poate ajunge la 76 de milioane de lei, ceea ce duce la costuri de 28.150 de euro pentru fiecare microbuz.

Sursa foto: Sistemul Electronic de Achiziții Publice

Ultimele microbuze, 185 la număr, au fost trimise în primării în 2012, în urma unui contract încheiat în 2011 cu un dealer auto din Timișoara, RMB Casa Auto, care a fost și singurul ofertant. La acel moment, statul a plătit 21,9 milioane pentru achiziție, fiecare mașină costând 26.400 de euro.

Una din patru comune va primi microbuz nou din pixul lui Dragnea

Noua operațiune „Microbuzul școlar” i-a fost încredințată, la nivelul Guvernului, ministrului PSD Liviu Dragnea, la care a fost transferată de la Ministerul Educației care a gestionat-o până anul acesta. Odată cumpărate, după licitația din 1 noiembrie, cele 600 de microbuze școlare noi vor fi repartizate prin semnătura ministrului Dezvoltării, termenul prevăzut în proiectul de contract, pentru livrare fiind de maximum 6 luni.

Astfel, una din patru comune din România va primi înainte de campania electorală pentru europarlamentare din 2014 câte un microbuz nou.

Dacă până acum erau lăsate fie la dispoziția școlilor, fie la cea a unor primari, după livrarea noului lot, microbuzele școlare vor fi strict în grija primăriilor. „Premierul a decis ca microbuzele să fie gestionate de autoritățile locale”, a anunțat ministrul Educației, pe 13 septembrie, la Buzău.

Potrivit lui Remus Pricopie, Ministerul Educației centralizase aproape 900 de cereri, cele mai multe, peste 30,  venind din Vaslui, unde copiii merg și 20 de kilometri pe jos dus-întors până la școală și din Botoșani, unde 2700 de elevi depind de același mocrobuz pentru navetă. 

Inchide