Câteva sute de suceveni cer în instanță restituirea timbrului de mediu și a taxei de înmatriculare. Avocat: „Procesele se câștigă în instanțele din toată țară”

Publicat: 22 04. 2013, 16:58
Actualizat: 03 07. 2013, 16:47

Câteva sute de suceveni au depus în instanță solicitări privind restituirea timbrului de mediu, dar și a taxei de înmatriculare stabilită anterior, avocații considerând că ar fi mai eficientă soluționarea dosarelor prin mediere, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Începând din 15 martie, de la intrarea în vigoare a OUG 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, la Tribunalul Suceava au fost înregistrate aproape 400 de solicitări de pretenții prin care proprietari de automobile din Suceava atacă noile prevederi privind plata timbrului de mediu, fiind înregistrate și dosare legate de vechile prevederi ale legislației românești vizând taxa de primă înmatriculare.

Avocatul sucevean specializat în asemenea acțiuni Răzvan Viorescu a declarat, luni, că în cazul OUG 9/2013 privind timbrul de mediu o lege care încălcă legislația comunitară a fost înlocuită cu o altă lege, la fel de necomunitară.

„Acțiunile intentate pentru recuperarea sau evitarea acestei taxe se câștiga în instanțele din toată țară întrucât și noua lege încalcă principii fundamentale ale legislației naționale, dar și comunitare”, a spus avocatul sucevean.

El a mai apreciat că dosarele de acest tip ar trebui soluționate prin mediere pentru a se evita cheltuieli suplimentare din partea statului, dar și ale petenților.

„Tinând cont de derularea greoaie a proceselor, a modalității în care DGFP face recurs la toate dosarele soluționate pe fond, o variantă prin care Guvernul României prin Administrația Fondului de Mediu să evite plățile pentru cheltuielile de judecată și dobânzile fiscale aferente taxei de mediu, de poluare și timbrului de mediu ar fi mult mai eficace soluționarea dosarelor prin mediere”, a spus Viorescu.

El consideră că în acest mod sute de dosare ar putea fi soluționate într-un termen rezonabil, prin acorduri de mediere între petent și Administrația financiară, ce pot face obiectul unor tranzacții în fața instanței de judecată, hotărârile de expedient constituind titlu executoriu.

Avocatul consideră că este nedrept că populația, oricum sărăcită de greutățile și criza economică ce a marcat ultimii ani, să fie nevoită să suporte plata timbrului de mediu, o taxă discriminatorie care, sub pretextul „poluatorul trebuie să plătească”, sancționează orice act de vânzare cumpărare a unei mașini, descurajând achiziționarea de astfel de bunuri.

El susține că prin timbrul de mediu se ajunge din nou într-o situație asemănătoare cu cea generată de celelalte acte normative prin care se introduceau taxe de primă înmatriculare față de care Curtea Europeană de Justiție de la Luxemburg s-a pronunțat că nu respectă normele comunitare pentru că descurajează importul unor vehicule de ocazie din alte state membre.

Avocatul sucevean a mai arătat că, potrivit unei jurisprudente constante, această interdicție trebuie să se aplice de fiecare dată când un impozit fiscal este de natură să descurajeze importul de bunuri provenind din alte state membre favorizând produsele nationale.

El a mai spus că, prin stabilirea acestei taxe pe poluare, legea încalcă dreptul de proprietate, iar prin faptul că se impune o taxă care este foarte mare îl determină pe proprietar să nu poată vinde autoturismul achiziționat și să dispună de acesta potrivit atributelor conferite.

Viorescu a arătat că prin dreptul de proprietate privată titularul are dreptul de a poseda, folosi și dispune de un bun în mod exclusiv, absolut și perpetuu, în limitele stabilite de lege, însă prin stabilirea acestei taxe autoturismul este scos din circuitul civil în mod indirect, având în vedere că proprietarul nu va mai fi capabil să-l vândă din cauza valorii mari reprezentată de timbrul de mediu.

„Limitele stabilite dreptului de propritate nu înseamnă că pot să scoată un bun din circuitul civil fără a exista un motiv bine întemeiat, iar poluarea nu poate duce la scoaterea unui autovehicol din circuitul civil, ducându-se pe această cale la statica economică, astfel nerealizându-se interesele de ordin economic atât la nivel particular, dar și la nivel național”, a mai spus Răzvan Viorescu.

Potrivit prevederilor normelor metodologice de aplicare a OUG 9/2012 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, aprobate prin HG 88/2013, procedura de stabilire a sumei reprezentând timbrul de mediu se aprobă prin ordin al președintelui ANAF în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a normelor metodologice, publicate în Monitorul Oficial la 14 martie.

Timbrul de mediu va fi plătit o singură dată, la prima înmatriculare pe piața din România sau la prima transcriere, dar nu și în cazul tranzacțiilor civile (moștenire sau partaj). Cei care au plătit actuala taxă de poluare nu vor mai plăti timbrul de mediu.

De la plata timbrului de mediu vor fi exceptate autovehiculele misiunilor diplomatice, persoanelor cu dizabilități, forțelor armate, forțelor de securitate a statului, jandarmeriei, poliției, ambulanțele, autovehiculele hibride și electrice, cele istorice sau destinate competițiilor sportive, precum și cele donate autorităților statului cu titlu gratuit. Sunt scutite, de asemenea, autovehiculele dobândite prin moștenire în cazul în care aceasta a intervenit în intervalul de doi ani de la data deschiderii succesiunii.

Timbrul este calculat în principal în funcție de emisia de CO2, luat în calcul în întregime pentru timbru față de 30% în legea în vigoare, înscrisa în cartea de identitate a mașinii sau documentele de omologare.