Haine, parfumuri „de firmă” și pastile albastre, la o expoziție de produse contrafăcute

Publicat: 26 04. 2013, 11:15
Actualizat: 03 07. 2013, 16:39

Tricouri și pantofi etichetați ca fiind Adidas și Nike, parfumuri ambalate drept Chanel, Lancome sau Dolce & Gabbana, absorbante false dar și pastile cu „sidenafil” – substanța activă din Viagra, toate au putut fi văzute, joi, într-o expoziție de produse contrafăcute, la Palatul Justiției.

Autoritatea Națională a Vămilor, Poliția de Frontieră, Poliția Română, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor (ORDA), Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM) și Autoritatea Naționale pentru Protecția Consumatorului (ANPC) au avut standuri la această expoziție organizată cu ocazia Zilei Mondiale a Proprietății Intelectuale, 26 aprilie.

Autoritatea Națională a Vămilor a expus îmbrăcăminte și încălțăminte „Dolce & Gabbana”, „Nike”, „Puma”, „Adidas” și „Burberry”, toate, fiind, evident false. De asemenea, se puteau găsi la standul ANV ochelari de soare „Chanel” și „Dior” și multe parfumuri „celebre”. Nu doar aceste produse „de lux” fac obiectul falsificărilor, existând și absorbante false „Always”, precum și folii de pastile albastre cu „sidenafil”. Nu lipsesc nici telefoane mobile banale, provenite de la același tip de „producători”.

Reprezentanta ANV, aflată la stand, a prezintat produsele și a menționat că sunt doar mostre, păstrate în scop educativ pentru astfel de evenimente sau ca material documentar pentru angajații din vămi. Produsele contrafăcute confiscate sunt distruse după ce titularii drepturilor de autor confirmă că acestea sunt falsificate.

Cei de la Poliția de Frontieră au arătat și cum pot fi recunoscute produsele contrafăcute: frecând puțin imprimeul siglei de pe o pereche de pantofi „Adidas”, culoarea rămâne pe deget; îndepărtând primul strat textil din talpă, dai de carton. De asemenea, ochii cunoscătorilor identifică și greșelile de imprimare a siglei de pe produs.

În cazul unor cămăși cu însemnele „Tommy Hilfiger”, diferențele față de un original sunt mai subtile: mărimea ochiurilor cu care este cusută eticheta minusculă cu alb, roșu și bleumarin, pe piept.

Parfumurile contrafăcute au etichete de plastic lipite pe fundul sticlei, deși acesta ar fi trebuit să fie ștanțat. Sticla însăși este prea groasă și grosolan lucrată, iar un capac ce ar trebui să fie metalic este din plastic. Culoarea parfumului oferă, de asemnea, indicii în privința autenticității.

La ORDA ajung CD-uri și DVD-uri confiscate de Poliție, pentru ca specialiștii acestei instituții să confirme autenticitatea. Aceste produse, cu filme, muzică și programe de calculator, nu au timbru holografic. În plus, cei de la ORDA caută pe discuri și anumite coduri ale producătorilor originali.

Standul ANPC are numai bijuterii. În dreptul lor sunt etichete pe care se arată că este vorba despre cercei, inele, brățări și lanțuri „de aur” umplute cu plumb, ipsos sau nisip. Reprezentantele instituției spun că bijuteriile au fost aduse spre verificare de către oameni care le-au cumpărat din diverse magazine.

Astfel, cei de la ANPC primesc și bijuterii cu pietre prețioase pentru a confirma autenticitatea lor sau calitatea înscrisă pe certificatul de garanție. Așa au constatat că se vând imitații de diamante, cu moissanit în cele mai multe cazuri, dar și diamante de calitate inferioară.

Potrivit unor informații prezentate la stand de Poliția de Frontieră, anul trecut au fost descoperite, la granițe, 137.338 de articole de îmbrăcăminte și lenjerie, 53.302 perechi de încălțăminte și 41.070 de parfumuri și produse cosmetice contrafăcute, ce purtau mărci internaționale protejate.

În 2011, numărul hainelor contrafăcute găsite la frontieră s-a ridicat la 506.383, al perechilor de încălțăminte, la 146.799, iar al parfumurilor și produselor cosmetice falsificate, la 105.770 de bucăți. În principal, acestea provin din China și, mai puțin, din Turcia.

Pe 26 aprilie se sărbătorește, din 2001, Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, instituită de Organizația Mondială a Proprietății Intelectuale.