Lovitură pentru UBER. Șoferii ar putea fi amendați cu MII de lei, după ce taximetriștii s-au plâns că rămân FĂRĂ CLIENȚI

Publicat: 02 03. 2019, 11:33
Actualizat: 25 03. 2019, 22:03

Proiectul de OUG publicat pe site-ul Ministerului Dezvoltării are în vedere instituirea unor măsuri în domeniul transportului rutier precum și de modificare a Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere.

Măsura MDRAP vine în contextul în care taximetriștii au protestat în mai multe rânduri împotriva aplicațiilor Uber și Taxify care, au susținut ei, îi lasă fără clienți. Aceștia au cerut Guvernului să schimbe Legea Taximetriei.

„În domeniul transportului în regim de taxi și în regim de închiriere, prin proiectul de ordonanță de urgență a Guvernului se propune eliminarea expresiei „în mod repetat”, de la art. 55, pct. 3, lit. h) din Legea nr. 38/2003 astfel încât, sancțiunea să fie aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”, prevede proiectul de ordonanță.

În forma în vigoare a Legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere este stipulat că amenzile pentru șoferii care transportă persoane, cotra cost, fără a avea autorizație riscă amenzi de la 1.000 de lei la 5.000 de lei aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și celor juridice.

„Cu privire la transportul în regim de taxi și închiriere, la art. 55, pct. 3, lit h) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere, cu modificările și completările ulterioare, se prevede dispoziția legală potrivit căreia constituie contravenție următoarea faptă, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerată infracțiune, și se sancționează cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, a următoarelor fapte, prevăzute la art. 7, alin. (2) și (3):

(2) Este interzis transportul public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, potrivit prevederilor alin. (1).

(3) Este interzis transportul public, contra cost, de mărfuri sau de bunuri cu un autovehicul cu masa maximă autorizată de cel mult 3,5 tone, fără a deține pentru acesta autorizație taxi valabilă, potrivit prevederilor alin. (1), ori altă autorizație valabilă”, arată forma în vigoare a Legii taximetriei.

MDRAP, în calitate de inițiator, susține este necesară modificarea acestei prevederi deoarece „este dificil ca organele de control să probeze caracterul repetitiv al faptei, astfel încât să poată aplica sancțiunea„.

De asemenea, inițiatorul mai precizează nevoia modificării legislative în contextul creșterii activităților de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale, cu caracter de fenomen permanent, amplorii maxime a imposibilității sancționării faptelor de piraterie în transportul de persoane în regim de taximetrie, întrucât, caracterul repetitiv al faptei contravenționale este ambiguu și imposibil de măsurat.

 

Alte motive invocate de Ministerul Dezvoltării sunt:

„- activitatea de transport de persoane în regim de taximetrie cu încălcarea prevederilor legale determină consecințe negative asupra strategiilor autorităților administrației publice locale în privința transportului public local, cu impact negativ asupra mediului înconjurător din cauza creșterii poluării;

– impactul negativ asupra mediului concurențial normal al activității operatorilor care sunt autorizați să presteze serviciul de taximetrie, având în vedere numărul limitat al autorizațiilor care se eliberează la nivelul unităților administrativ-teritoriale;

– inaplicabilitatea obligațiilor prevăzute la art. 7 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr. 38/2003, întrucât agenții de poliție nu pot dovedi caracterul repetitiv al faptei;

– imposibilitatea sancționării persoanelor fizice sau juridice care nu respectă art. 7 alin. (2) și alin. (3) din Legea nr. 38/2003, ce a determinat perpetuarea efectuării transportului public, contra cost, de persoane cu un autoturism, fără a deține pentru acesta, după caz, autorizație taxi valabilă sau copie conformă valabilă, conducând la calitatea necorespunzătoare a serviciului de taximetrie și a creșterii evaziunii fiscale;

– multiplele sesizări ale operatorilor ai serviciului public de taximetrie care îndeplinesc condițiile legale și a căror activitate este influențată negativ de faptele de piraterie prestate în transportul public în regim de taxi și în regim de închiriere;

– necesitatea stringentă a scăderii evaziunii fiscale generată de practicile ilicite în transportul rutier de persoane în regim de taximetrie„.

Proiectul de OUG vine după ce reprezentanții Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (C.O.T.A.R.) au avut discuții cu ministrul Transporturilor Răzvan Cuc și ministrul Dezvoltării Regionale Daniel Suciu. Aceștia au solicitat acest proiect de OUG care să modifice Legea taximetriei, amenințând că în caz contrar vor relua protestele.