Ministerul Sănătății a cheltuit 15 milioane de dolari pe sisteme informatice nefuncționale

Publicat: 07 12. 2016, 14:47
Actualizat: 31 01. 2018, 10:25

Dacă în anul 2000, atunci când a apărut ideea implementării unui astfel de sistem informatic pentru spitalele din România, având ca scop informatizarea managementului administrării spitalelor, acest sistem ar fi trebui să ajungă în 34 de spitale din țară, în prezent, după aproape 17 ani, acesta este implementat în doar două unități. Chiar dacă Institutul Clinic Fundeni și Spitalul Clinic de Urgență Târgu-Mureș beneficiază de sistemul informatic, reprezentanții acestor unități mărturisesc, potrivit raportului Corpului de control, că nu îl folosesc, principalul motiv fiind neconcordanța acestuia cu cerințele de informatizare a celor două unități medicale. 

Totuși, pentru acest sistem, Ministerul Sănătății a plătit aproximativ 15 milioane de dolari (11.300.288 dolari și 13.783.136 RON).

Contractul de furnizare pentru achiziționarea acestui sistem a fost încheiat în noiembrie 2000, iar furnizorul urma să livreze hardware-ul, iar acesta să fie implementat într-un număr de 34 de spitale. După 7 ani de la încheierea acestui contract, a fost modificată prin hotărâre de Guvern sursa de finanțare pentru acest proiect. Astfel, dacă inițial costurile urmau să fie suportate de Ministerul Finanțelor, acestea erau transferate în 2007 în totalitate către Ministerul Sănătății. Acesta din urmă nu a organizat o procedură de atribuire a contractului de furnizare conformă cu prevederile legale, ci a optat pentru menținerea contractului semnat în 2000. 

Începând din anul 2008 și până în anul 2015, Ministerul Sănătății a efectuat, potrivit raportului Corpului de control, cheltuieli totale de aproximativ 15 milioane de dolari, pentru implementarea sistemului informatic de înaltă performanță pentru unitățile sanitare. Suma aceasta reprezintă aproximativ 65% din valoarea totală fără taxe incluse a sistemului care trebuia să fie implementat în 16 spitale – număr în scădere față de cuantumul inițial al unităților sanitare care urmau să beneficieze de această inovație. 

Totuși, sistemul a fost implementat numai în cele două unități spitalicești „master”, respectiv Institutul Clinic Fundeni și Spitalul Clinic de Urgență Târgu-Mureș. Potrivit informațiilor furnizate către Corpul de control de către reprezentanții celor două spitale, sistemul informatic nu este și nu a fost funcțional la Institutul Clinic Fundeni, iar la Spitalul Clinic de Urgență Târgu-Mureș nu a corespuns cerințelor de infromatizare a spitalului. 

Astfel, sistemul informatic de înaltă performanță pentru managementul informației din Proiectul de Informatizare a Spitalelor nu a fost finalizat, nu a corespuns cerințelor de informatizare a celor două spitale în care a fost implementat, nu a fost utilizat și nici nu a fost folosit vreodată. 

CITIȚI AICI SINTEZA RAPORTULUI CORPULUI DE CONTROL