Câte STAȚII de încărcare sunt în România, de fapt. Doar una pentru 30 de autoturisme electrice

Publicat: 26 09. 2023, 21:24
Actualizat: 26 09. 2023, 21:26
Dacia Spring

Românii cumpără tot mai multe maşini electrice, conform statisticilor. Astfel, două din 10 vehicule sunt electrice sau hibride, iar cele diesel par a fi deja pe cale de dispariție.

Doar că autoturismele „verzi” au o problemă majoră, în țara noastră. Numărul prea mic și, deci, insuficient al staţiilor de încărcare. Practic, în România avem, în acest moment, puțin peste 1.000 de stații de încărcare, la peste 30 de mii de autoturisme electrice.

Din acest motiv, șoferii care au vrut să scape de carburantul clasic se gândesc acum de două ori înainte de a pleca la un drum lung.

„Deşi sunt puţine, sunt şi foarte multe cu care îţi iei ţeapă, în sensul că nu funcţionează. Am păţit chiar zilele trecute în Bucureşti am fost la 6 staţii şi nu mi s-a încărcat maşina. Din Bucuresti până la mare nu ai decât două staţii. Este foarte riscant”, a declarat – pentru Observator TV – proprietarul unei mașini electrice.

Țările cu cel mai mare număr de staţii electrice sunt Olanda, Germania, Franţa sau Suedia, iar la polul opus se află România, Cipru, Malta şi Lituania.

La noi, cele mai multe sunt în Bucureşti, adică 300. Germania și Olanda asigură 50% din stațiile de încărcare din întreaga Europă. România, doar 0,4%.

„Densitatea acestor staţii în România, nu este suficientă, nu este una care să mulţumească posesorii actuali sau viitori de vehicule electrice. De aici şi ideea că sunt necesare investiţii majore în dezvoltarea acestei reţele de staţii de încărcare pentru vehicule electrice”, a precizat Adrian Sandu, preşedintele Asociațieia Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

De exemplu, în Capitală există o staţie de încărcare la 18 mașini, iar ținta de 15.000 de staţii până în 2026, asumată prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), pare greu de atins.

O maşină electrică se încarcă în maximum o oră, iar costul poate ajunge la 200 de lei, în funcţie de capacitatea bateriei. Staţiile de încărcare rezidenţiale sunt, de obicei, mai ieftine faţă de staţiile publice și au echipamente diferite.

„Încărcarea de acasă rămâne cea mai favorabilă pentru utilizatorul de maşină electrică. Utilizatorul de maşină electrică plăteşte doar curentul”, a afirmat administratorul unei staţii electrice.

Sursa foto: Shutterstock